Råd ny drivlina runt 5000kr åt en scott aspect 750 2017

Hej,
behöver lite uppgraderingsråd. Är inte så hemma i komponenter och terminologi inom cykel/MTB. Men är rätt händig och brukar lösa mekaniska uppgifter efter ett par svordomar och lite googling ?

Har denna Scott Aspect 750 2017 som jag pendlar till jobbet med.

Behöver ny drivlina. Kedjan hoppar när jag tar i på minst hälften av dreven. Precis bytt kedjan (den gick rakt av) och hoppades att det var den som var problemet. Men samma med nya kedjan. Sneglat länge på en enkelklinga fram. Och nu måste det göras (för kan inte cykla till jobb på den längre i nuvarande state).

Men är osäker på vad som är kompatibelt.

kollat på främst Shimano XT. Men spelar egentligen ingen roll, bara det är bra grejer jag kan pendla med i ett antal år framöver.

Men säg detta set:et (ex främre klinga)

Skulle det gå att trycka på detta på ovan cykel? Tänker kanske främst på om kassetten passar på bakhjulet? Finns det mer saker att ha i åtanke?

Har kollat upp SRAM också. Men DUB (Boost) som jag fattade det som att man måste byta ut nåt vid vevaxeln utöver kit:et: Som kanske blir lite bökigt? Och samma sak som Shimano: Passar det på cykeln? Eller kräver nytt bakdäck etc?

Tar gärna emot råd om vilken affär man ska köpa i också. Inte enbart för bästa priset, utan en bra affär jag kan lita på.

Tacksam för svar.

Mvh Vilsen pendlare :)

Duger gott tillsammans med lämplig klinga fram, vevarna behöver du inte byta.

du behöver väl förmodligen bara en ny kassett? i värsta fall nya framklingor också (och om de sitter nitade i vevarmen, ett nytt vevparti).

en åttadelad kassett kostar 150-200 kr.
ett nytt vevparti 200-300 kr.

singelklinga och mtb-växlar med clutch tillför inget på pendlingen, snarare kommer du tvingas ligga på mindre kugg bak och därmed slita ut en svindyr kassett i förtid.

Det är en enkel och ganska tråkig cykel. Jag skulle hålla mig till budgetprylar och spara mellanskillnaden till nästa cykel.

Jo lite att fundera på.
Framväxeln är helt körd (sen ett par år). Så den måste också bytas. Varav jag vill ha en enkel klinga fram med minimal komplexitet (aka ingen komplexitet). Cykeln står precis vid öresund (saltvatten) under jobbedagen. Resten av cykeln har klarat sig bra. Har tagit hand om den. Men framväxeln blev obrukbar väldigt fort trots underhåll och användning :/ Känns som den mest utsatta delen på en cykel?

Min tanke var också att få på ett stort drev fram för att kunna fördela arbetsbördan lite mer bak. Inte bara köra på de minsta dreven.

Men lite att fundera på som sagt, med budget alternativ. Tror ändå det lutar åt 4000 kronors klassen i uppgradering. Blir ändå ett gäng timmar man ska spendera på cykeln. Blir lite roligare med bättre växlar än jag har haft nu i 6 års tid :)

Kan även meddela att jag tjänade in hela cykelns värde på 1 års tid med att cykla ist för att åka kollektivt. Kanske en sporre för fler att cykelpendla där det är möjligt.

Hej,
behöver lite uppgraderingsråd. Är inte så hemma i komponenter och terminologi inom cykel/MTB. Men är rätt händig och brukar lösa mekaniska uppgifter efter ett par svordomar och lite googling ?

Har denna Scott Aspect 750 2017 som jag pendlar till jobbet med.

Behöver ny drivlina. Kedjan hoppar när jag tar i på minst hälften av dreven. Precis bytt kedjan (den gick rakt av) och hoppades att det var den som var problemet. Men samma med nya kedjan. Sneglat länge på en enkelklinga fram. Och nu måste det göras (för kan inte cykla till jobb på den längre i nuvarande state).

Men är osäker på vad som är kompatibelt.

kollat på främst Shimano XT. Men spelar egentligen ingen roll, bara det är bra grejer jag kan pendla med i ett antal år framöver.

Men säg detta set:et (ex främre klinga)

Skulle det gå att trycka på detta på ovan cykel? Tänker kanske främst på om kassetten passar på bakhjulet? Finns det mer saker att ha i åtanke?

Har kollat upp SRAM också. Men DUB (Boost) som jag fattade det som att man måste byta ut nåt vid vevaxeln utöver kit:et: Som kanske blir lite bökigt? Och samma sak som Shimano: Passar det på cykeln? Eller kräver nytt bakdäck etc?

Tar gärna emot råd om vilken affär man ska köpa i också. Inte enbart för bästa priset, utan en bra affär jag kan lita på.

Tacksam för svar.

Mvh Vilsen pendlare :)
Låter som tidigare nämnt, ny kassett till den nya kedjan. Möjligen ny framklinga också.

Byt kedja oftare framledes, när kedjan är sliten så äter den upp kassetten. Iof, när det ändå är så billiga saker som 8s så kan man iof lika gärna bara köra grejerna i botten och byta allt samtidigt.

Kan även meddela att jag tjänade in hela cykelns värde på 1 års tid med att cykla ist för att åka kollektivt. Kanske en sporre för fler att cykelpendla där det är möjligt.
Så tänkte jag också, sedan blev det en hobby och kläder, trainer, skor, pedaler, däck och elektronik är långt dyrare än vad flera års pendling skulle kostat! ?

låter inte som att det går att stoppa dig, du villhöver singelklinga. men det är en nedgradering på en pendelcykel. med tredelat fram kan du ha en tätare kassett med mer bekväma steg mellan växlarna, du kan ha rakare kedjelinje i många situationer, vilket sparar kraft. och ska cykeln gå i saltslask skulle jag ha så billiga komponenter som möjligt.

framväxlar får du väl gratis i yardsaletråden här på happy om du kör sönder dem. men eftersom framväxeln pajade låter det som att du inte har en ordentlig framskärm med egolapp ner till asfalten, som sig bör på en pendlare.

ordentliga skärmar, bra kedjesmörj (vax) och fina dyra däck är mycket bättre uppgraderingar. cykeln i sig är det inget fel på, bra pendlingshoj!

3x8 och billigaste växelkomponenterna går som en dröm när de är rätt inställda och med fräscha vajrar och höljen. och de är lättare att ställa in än moderna finkänsliga 11- och 12-delade saker.

Som flera redan skrivit; det enda ekonomiskt försvarbara att göra är att köpa ny kassett, nya klingor fram om det behövs, ny/begagnad framväxel, och vill du lyxa till det lite extra köper du nya vajrar och höljen.
Vill du verkligen spendera pengar gör de bättre nytta på ett par bra däck och ordentliga skärmar om du inte har det redan.

Får ta en funderare här. Tack för alla råd!

Har nya gatudäck på gång hem btw. Och fungerande skärmar sitter redan. Bara drivlinan som saknas.
Bra tips dock

Ja villhöver en enkelklinga fram haha, nåt sånt är det nog :D
Nä får fundera en runda till

Får ta en funderare här. Tack för alla råd!

Har nya gatudäck på gång hem btw. Och fungerande skärmar sitter redan. Bara drivlinan som saknas.
Bra tips dock

Ja villhöver en enkelklinga fram haha, nåt sånt är det nog :D
Nä får fundera en runda till
Kan du inte bara köpa en narrow wide klinga som passar på befintligt vevparti då? Ska du bara pendla lär antagligen befintlig bakväxel räcka för att inte tappa kedjan.

Kan du inte bara köpa en narrow wide klinga som passar på befintligt vevparti då? Ska du bara pendla lär antagligen befintlig bakväxel räcka för att inte tappa kedjan.

Framdreven ser ut att inte vara avtagbara. Hittar inga skruvar eller liknande så antar de sitter ihop i ett paket. Det var min tanke annars. Att bara köpa ett framdrev.

Bak-kassetten är nog slut. Den nya kedjan hoppar hela tiden över kuggarna på nästan alla bakdreven. Har säkert kört med den gamla kedjan för länge. Så tänker den måste bytas.

Så blir nog nytt vevparti med en ny klinga.

Amen gott tack! Blir ju mycket enklare att välja (y)
Fast det stämmer inte - du kan köra Shimano 12s med Sun Race eller NX kassett t.ex. de passar på HG body.
Men som sagts tidigare, skulle aldrig lägga de pengarna på den cykeln.

Som också nämnts är enkelklinga rätt kasst på pendlare.
Lyssna på alla kloka råd och låt din drivlinebudget istället gå till en köpa en ny cykel på sikt fond :)

Tillbaka
Topp