Råd till en nybörjare

bridgemix

Medlem
Råd till en nybörjare
Tjena hej,

Mitt allra första inlägg här...
Tänkte jag skulle rådfråga er om inköp av MTB. Jag har läst väldigt många "vilken cykel är bäst för mig" frågor i forumet, det är väl tämligen naturligt och här kommer jag med min.
Jag tänkte i huvudsak fråga er vad jag bör tänka på för material och specifikationer för min profil. Jag är totalt ny på MTB och har kommit fram till att detta kanske kan vara mitt sätt att få lite träning och bränna lite kilo. Jag är 46år, 189cm och ligger på ca 100 pannor... dvs. 10-12kg för mycket. Konditionen är usel och kroppen känns äldre än vad den borde vara. Jag fiskar mycket och trivs bäst ute i naturen, så MTB hoppas jag ska passa mig bra som träningsform.
Vad bör jag tänka på i form av ram, dämpning, däck mm men tanke på vikt, kropp och det obefintliga flåset?
Jag vill helst inte lägga mer än 10 000sek och kommer handla i "vanlig" butik även om jag sett bl.a. tyska internethandlare har väldigt bra erbjudande (jag har en slant på ett presentkort hos Sportson).
Utöver specifikation på cykel så skulle jag uppskatta information om vilken som är "must have" och kanske "nice to have" i form av utrustning att börja med.

Tacksam för tips och råd!

Råd till en nybörjare
"Must have" är hjälm och riktiga plattpedaler och skor för dessa från tex. 5.10.

Det gör otrolig skillnad mot vanliga sportskor. Du kan skaffa spd men då du redan gillar att vara i skogen är det bättre med plattpedaler då man kan transportcykla dit man vill i skogen med vettiga skor för andra aktiviteter än cykling.

Råd till en nybörjare
En HT29 är väl klokaste rådet. Aluram, hydrauliska skivbromsar och gärna luftgaffel om du får in det i budgeten. Enkel, pålitlig och lättskött cykeltyp. Drivlina är inte så noga - skötet man om det så fungerar det mesta bra.

I övrigt så, hjälm, bra handskar, knäskydd och gärna även armbågsskydd. Vill du spd eller inte får du avgöra själv - det är en fråga som vi aldrig kommer att nå koncensus i. Rygga, lite reservdelar, verktyg och kanske andra däck - sitter inte helt sällan underliga däck på nya cyklar.

Råd till en nybörjare
Förutom en prisvärd cykel så rekommenderar jag cykelbyxor med hängslen och en vindtät jacka. Jag kör med långa vintertights vilket funkar bra ovanpå cykelbyxorna.
Skötet är viktigt, att spola av (inte hööögtryck) cykeln och smörja in drivlina mm efter en grisrunda.

Oavsett vad man köper så är det vettigt att prylarna används...annars har man slängt pengarna i sjön.

Råd till en nybörjare
Cykelbyxa är mycket bra att ha om man väger som du och jag 100kg. Blir mycket tyngd på sadeln. Jag skulle inte cykla en meter utan mina. Och gärna en modell med hängslen. Då åker dom inte ner :-)

Bilagor

• v8p_c8RnHSVLSBs4S3MflvzGJraWF36DTGA-M4U9l9U_477.jpg
    v8p_c8RnHSVLSBs4S3MflvzGJraWF36DTGA-M4U9l9U_477.jpg
    18.3 KB · Besök: 31
Råd till en nybörjare
Köp en begagnad HT cykel att börja med så har du pengar över för utrustning, det brukar lätt dra iväg med allt man behöver.

Men som många har varit inne på:
Must have:
Hjälm
Cykelbyxor
Cykelpump

Nice to have:
Cykeltröja
handskar
Ryggsäck + lite reservdelar och verktyg

Senast ändrad:
Råd till en nybörjare
Köp en cykel och kom igång. Hjälm är viktigt, samt någon slags shorts med hängslen. Blir det kallare så passar helt vanliga längdskidåkningsbyxor eller vanliga löpartights perfekt utanpå.
Helt vanliga träningskläder inklusive jumpadojor, vindjacka räcker ganska länge, särskilt tills man har bestämt sig om det är värt att lägga merpengar på ett par 5.10-skor eller om man vill sitta fast med spd (billiga skor och pedaler 700 spänn kanske).

Pedalerna som sitter på duger tillsvidare också. Vill du ha värre så köp det då.

Råd till en nybörjare
singletrack sa:
Personligen avskyr jag cykelbyxor med hängslen, hopplöst när man behöver kissa med dom på... Annars håller jag med om 29 tums hardtail.

95 procent av alla cykelbyxor med hängslen går superenkelt att dra ner tillräckligt för att ekipaget ska kunna hängas ut.

Av mina 10 senaste par har det varit ett par som inte gått att dra ner i fronten.

Råd till en nybörjare
Totteman sa:
Förutom en prisvärd cykel så rekommenderar jag cykelbyxor med hängslen och en vindtät jacka. Jag kör med långa vintertights vilket funkar bra ovanpå cykelbyxorna.
Skötet är viktigt, att spola av (inte hööögtryck) cykeln och smörja in drivlina mm efter en grisrunda.

Visst är skötet viktigt och det är verkligen inte att rekommendera att spola musen med högtryck! Men cykeln kan man med fördel spola efter turen. Annars är det vanlig dusch och tvål och schampo som gäller efter man har tränat.

Oavsett vad man köper så är det vettigt att prylarna används...annars har man slängt pengarna i sjön.

Råd till en nybörjare
Har cyklat i 20 år och ägt 4-5 cykelbyxor med hängslen och har alltid tyckt att det är grymt bökigt särskilt om vintern att ibland bli tvungen att ta av sig både cykeltröja och cykeljacka för att kissa någorlunda bekvämt och slippa slabb på byxorna..

Råd till en nybörjare
Under 2015 har jag provat något nytt som är att "kombinationscyklat" massor av mil, dvs cykla i halvmakligt tempo till någon skog eller havsnära lokal och sen vandra, med eller utan cykel.

För detta har jag kört vanliga Salomon XA GTX och billiga pedaler med spikar. Funkar helt OK. Dock blev skorna utslitna efter typ 100 mil plus all vandring ovanpå det men jag köpte nya likadana.

För ett par år sen hade jag tveklöst rekommenderar 5-10 (FiveTen) men nu är det 99% Shimano AM41 som jag föredrar av rena cykelskor. Jag har haft lite olika skateskor också främst för BMX-lek och även kört SPD i ett decennium.

Eftersom vandrande i hängseltights känns lite fånigt har jag ett Goretex ställ - jacka & byxor - iofs av en cykelspecifik modell där man kan dra åt runt vristerna så man inte fastnar i kedjan därfram.

Byxor med padding kör jag sällan på kortare turer under 1-2 h men jag har en "liner short" under dvs typ en kalsong med padding. Jag skulle verkligen rekommendera padding för en nybörjare som inte härdat upp arslet!

Hängslen har aldrig funkat för mig, för andra en nödvändighet. Du får testa.

Annars behöver det inte vara så dramatiskt; skor, handskar, hjälm och glasögon känns nödvändigt, padding som sagt, resten kommer efter hand. Viktigast är att komma ut och cykla.

Råd till en nybörjare
Köp en mtb med vanliga plattformspedaler, en hjälm, extraslang, pump och multiverktyg. Ut och cykla. Behövs inget mer. Köp inte på dig för mycket i början, du märker vad son behövs längre fram.

Råd till en nybörjare
Stort tack för all hjälp! Fantastiskt med så många svar trots att ni säkert hört denna typ av fråga allt för många gånger...

Jag har nu fått hygglig koll på vad jag behöver, nu är det dags för cykeljakt.
Jag har fått ett erbjudande på en SPECIALIZED Rockhopper Expert 29 (2016) som jag funderar att slå till på. Den verkar vara ett bra insteg och har enligt uppgift luftdämpare.

Vad tror ni om den?
Ps. jag har fått 15% rabatt på ordinariepris

Råd till en nybörjare
Välkommen till Mtb-världen.

Är det den här cykeln?
http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/91335/s/rockhopper-expert-29/category/296/?

Ser bra ut som första cykel tycker jag.
Ett frågetecken angående vevlagret, det står: "Square-taper" i specen. det är en gammal standard som jag inte trodde användes längre, kolla för säkerhets skull så att det är ett modernt vevlager.

Must have:
Hjälm
Cykelbyxor
Pump, extra slang och däcksavtagare.
Verktyg, typ multiverktyg för lagning i fält(kedjebrytare, insexnycklar)

Nice to have med ut i skogen:
Växelöra (reserv)
Kedjelås (typ. missing link)
Glasögon(funkar med billiga, typ sportiga skyddsglasögon)
Vätska och Energi(Vatten, sportdryck, bars, gel, banan, kanelbulle)

Must absolutely NOT have:
Kalsonger under cykelbyxor(skavsår)

Råd till en nybörjare
Vad man behöver och inte behöver är högar personligt. Min fru har med vatten och telefon... Skulle hon punka får hon ringa.

Jag har som regel med slang, men inga fler verktyg när jag tränar. Det är helt enkelt så mycket smidigare att fixa garaget än längs vägen.

Så egentligen krävs bara hjälm och cykel.

När du gäller val av cykel skulle jag antingen satsa på en jag verkligen vill ha eller köpa billig begagnad... Jag cyklar bästa lvg, men köpte nu en mtb för 1500:-. Den kommer jag garanterar kunna ha roligt på.

Råd till en nybörjare
Är det bara jag som tycker att 10.000 verkar vara i mesta laget för den hojen?

Jag skulle kolla på begagnat om jag var du, finns hur mycket som helst.
Fråga gärna om du hittar nått, du kommer garanterat att få svar och tips.

Råd till en nybörjare
Jon sa:
Ett frågetecken angående vevlagret, det står: "Square-taper" i specen. det är en gammal standard som jag inte trodde användes längre, kolla för säkerhets skull så att det är ett modernt vevlager.

Detta är ju grekiska för mig, men på annan sida står det på vevlager: Samox, 24mm BSA for 2 pc. design, 73mm
https://www.cykellagret.se/p13024/specialized-rockhopper-expert-29-satin-black-hyper-white-2016

Jag får cykeln för 8795:-, är det fortfarande för mycket?

Råd till en nybörjare
bridgemix sa:
Jag får cykeln för 8795:-, är det fortfarande för mycket?

Det är inget fel på hojen, kommer du ut och cyklar på den så är ju allt ok.
En ny specialized med garanti i svensk affär för 8800:- är nog helt ok.

Men om man letar lite så kan man nog hitta begagnat där man får mer för pengarna.
Men då ska man ju så klart veta lite mer om hojar och utrustning så klart.

Min förstahoj var klart sämre och dyrare än den där, så kör på :-)

Råd till en nybörjare
bridgemix sa:
Jon sa:

Detta är ju grekiska för mig, men på annan sida står det på vevlager: Samox, 24mm BSA for 2 pc. design, 73mm
https://www.cykellagret.se/p13024/specialized-rockhopper-expert-29-satin-black-hyper-white-2016

Det ser inte ut som ett gammalt fyrkantsvevlager(Square-taper) på bilden hos Sportson iaf. När jag googlade "Samox, 24m......" så såg det ut som ett modernt vevlager.

Råd till en nybörjare
Edarion sa:
Vad man behöver och inte behöver är högar personligt. Min fru har med vatten och telefon... Skulle hon punka får hon ringa.

Jag har som regel med slang, men inga fler verktyg när jag tränar. Det är helt enkelt så mycket smidigare att fixa garaget än längs vägen.

Så egentligen krävs bara hjälm och cykel.

När du gäller val av cykel skulle jag antingen satsa på en jag verkligen vill ha eller köpa billig begagnad... Jag cyklar bästa lvg, men köpte nu en mtb för 1500:-. Den kommer jag garanterar kunna ha roligt på.

Har man alltid någon som ställer upp med hämtning när man har punktering så skulle jag heller aldrig laga ute, drygt om man är efter en stig 1 mil från en bilväg bara. Då får man reda sig självt :)

Suntour brukar räknas som sämre än rockshox i den där prisklassen, men jag vet faktiskt inte riktigt så mycket om den där luftdämpade suntouren. Den kanske är bra!

Råd till en nybörjare
1 mil från närmaste bilväg? Var bor du? Högst ett par km är väl vad man hittade söder om Gävle typ... Längre än 4 km känns väldigt sällsynt.

Och ja, det krävs ju att någon kan komma :)

Råd till en nybörjare
NickPick sa:
Köp en cykel och kom igång. Hjälm är viktigt, samt någon slags shorts med hängslen. Blir det kallare så passar helt vanliga längdskidåkningsbyxor eller vanliga löpartights perfekt utanpå.
Helt vanliga träningskläder inklusive jumpadojor, vindjacka räcker ganska länge, särskilt tills man har bestämt sig om det är värt att lägga merpengar på ett par 5.10-skor eller om man vill sitta fast med spd (billiga skor och pedaler 700 spänn kanske).

Pedalerna som sitter på duger tillsvidare också. Vill du ha värre så köp det då.
+1

Så körde jag bra länge mitt första år eller två, och det gick alldeles utmärkt. Sen bygger man på förrådet med utrustning vartefter man känner behovet och lär sig mer om vad man _själv_ vill ha (inte vad andra tycker man ska ha).

Men ett par smidiga handskar skulle jag dock vilja slänga in i must-have. Det ger både ordentligt förbättrat grepp, men sparar även händerna en hel del.

Råd till en nybörjare
Återigen, tack för all hjälp.
Det visade sig att Team Sportia i Lund har ombyggnadsrea så de har 30-50 rabatt på kläder och hjälmar, så det blir en sväng dit i helgen…
Nu vet jag att det är komponenterna på cykeln som avgör hur bra cykeln är, men finns det någon inofficiell rangordning på märkena annars, vad gäller kvalitet (eller nördfaktor)
Tänker främst på märke som har cyklar i min prisklass runt 10 loppor. Jag har än så länge både tittat på Specialized, Scott, Crescent, Bianchi, Merida. Anses någon av dessa vara en klass bättre än någon annan? Svaret är väldigt subjektivt, men det kanske finns något outtalad rangordning?

Råd till en nybörjare
bridgemix sa:
Återigen, tack för all hjälp.
Det visade sig att Team Sportia i Lund har ombyggnadsrea så de har 30-50 rabatt på kläder och hjälmar, så det blir en sväng dit i helgen…
Nu vet jag att det är komponenterna på cykeln som avgör hur bra cykeln är, men finns det någon inofficiell rangordning på märkena annars, vad gäller kvalitet (eller nördfaktor)
Tänker främst på märke som har cyklar i min prisklass runt 10 loppor. Jag har än så länge både tittat på Specialized, Scott, Crescent, Bianchi, Merida. Anses någon av dessa vara en klass bättre än någon annan? Svaret är väldigt subjektivt, men det kanske finns något outtalad rangordning?

Som nämnts tidigare är hjälm verkligen prio ett, jag anser även att ett par sköna cykelhandskar hjälper till mycket. Resten kan du ta i lite små steg. Ett litet tips är att INTE köpa för billiga cykelbyxor, min erfarenhet av de enklaste modellerna är att de inte är sköna. Jag gillar hängslen men det är helt klart en smaksak.

Angående cykel skulle jag leta begagnat, då får du mer för dina pengar och en lättare/bättre cykel som sannolikt är mer lättcyklad. Köper du nytt skulle jag verkligen prioritera luftgaffel, i övrigt fungerar sannolikt alla komponenter på cykeln fullt tillräckligt bra bara du tar hand om dem väl. Ofta blir det rätt dyrt att uppgradera en "billig" cykel så det verkligen blir skillnad (om man bortser från att köra tubeless).

Om intresse skulle finnas har jag en Trek Superfly 8 2015 som är på G ut till K&S. Jag är 1,92 lång så storleken bör vara bra för dig, skicka PM om det skulle vara intressant.

Råd till en nybörjare
Du får läsa lite reviews om modellerna helt enkelt. En cykel för 10000 räknas som instegshoj. Tror inte du märker stor skillnad på komponenter... Det är dom du får jämföra! Känns cykeln bra är det bara att handla. Luftgaffel är väl bra iaf.

Råd till en nybörjare
jag igen...

Mitt letande fortsätter, tycker ibland att det är halva nöjet!
Om man bortser från faktum att beg eller tyskland är bättre och/eller billigare... så undrar jag en sak.
Jag har tittat på t.ex. Scott Scale 960, Specialized Rockhopper Expert, Cresent Lodur m.fl. Många av dessa ligger runt 12,2-12,8kg och prisspannet 9900-12999:-
När jag sen tittar på Merida Big Nine XT 29 för ord pris 15 999:- som jag fått för mig ha bättre komponenter så väger den helt plötsligt 14,2kg. Ska en cykel (även om det är en instegsmodell) med bättre komponenter bli nästan 2kg tyngre?

Tar gärna kommentarer om Merida cykeln oavsett, mitt pris skulle vara 11999:- (troligtvis 2015)
http://www.merida.se/cyklar/mtb/mtb29-big-nine-xt-edition-9832

Råd till en nybörjare
Det känns faktiskt osannolikt att Meridan skulle komma upp i 14kg. Den ser ut att vara vettigt specad.
Jag skulle gissat på 12-ish kg.

Jag har haft en 29HT av XC-typ på 14,5 kg vikt och där satt det uteslutande "dåliga" (tunga) komponenter; vevparti, gaffel mm var enklaste prylar och inte i närheten av nivån på Meridan. Mina hjul och däck var också blytunga men där ser jag inte riktigt vad Meridan har utom i däck-väg.

En "bra" sak med Specialized är att de trots ivrigt mixade och snålande på komponenter faktiskt ofta har relativt lätta hjul även på snikcyklar.

Helt ointressant att köpa Canyon / Radon? Det enda du behöver fundera på där är budget och ramstorlek, i övrigt får du max valuta för pengarna och en enkel försäljning när/om du byter (begmarknaden vet om att de är välspecade och prisvärda).

Råd till en nybörjare
Tack, jag kontaktade Merida och det var fel på deras information. Det väger in på 12,1kg
Jag ska fundera på de tyska alternativen, men det känns ändå som att jag får mycket cykel för 11 995:- med Meridan.

Råd till en nybörjare
Jag är också ny inom MTB, cyklar en del landsväg men vill kunna kompletera med lite turer I skogen. Så jag har införskaffat cykel men kommer behöva uppdatera lite utrustning och tillbehör. Det finns ju en drös med sidor på nätet att beställa ifrån. För att slippa jämföra prisbild mm. Vilken sida skulle ni rekomendera för bästa pris, leveransvillkor, utbud mm?

Råd till en nybörjare
Tack för alla tips och råd!
Nu är cykeln inhandlad, likaså hjälm.
Ska bege mig till XXL i Hbg i morgon och se om jag hittar något erbjudande på byxor och skor.

Tillbaka
Topp