Råd/tips på bra cykel för långturer med packning

bandbredd

Medlem
Hej alla!
Tänkte rådfråga er i val av cykel inför kommande turer.
Ska i sommar ut med sambon och hund (modell större) på en, för oss, längre tur. Vi ska som en del i ett projekt cykla en sträcka på ca 50 mil, huvudsakligen landsväg och grus.
Vi kommer även att ha en del packning samt att ha hunden på kärra, nu funderar jag lite på hur valet på cykel ska se ut.
Min tanke har varit någon form av mtb och kränga på ett par landsvägsvänliga däck, är jag rätt ute i mitt resonemang eller borde jag titta på någon annan variant av cykel?
Hade tänkt att köra Trek då det är deras cyklar som min lokala återförsäljare lagerför, så har ni något bra tips på vilken modell man ska kolla på? Eventuellt andra tillverkare?
Har ju tyvärr ingen superbudget för detta, ca 5000 - 6000/cykel.

Tack på förhand!

//Mogge

Alltså, är det 50 mil cykel totalt, eller är dessa 50 mil en delsträcka (av många) med kärra o packning?

Är det endast 50 mil cykling totalt så är det ju i sammanhanget inte direkt långt. Inte långt nog att det kräver någon speciell cykel. Något Mtb-aktig med hyfsat breda (blir bättre komfort) och omönstrade däck blir bra. Gärna utan dämpad gaffel. I övrigt, se till att sadeln passar din kropp och få till en korrekt sittställning/ergonomi.

Men 50 mil går att cykla på i princip vad som helst som är någorlunda landsvägsanpassat. Många valmöjligheter mao, och inget problem att hamna innanför budget.

Hej och Tack för svar!
Cyklingen kommer bara att vara ett delmoment i just detta projekt, tanken är att cyklarna ska användas till längre turer även i framtiden, bl.a Sverige på längden 2014, så denna sommarens etapp bli väl en sorts inkörning också.
Så tankarna går lite i om man ska köra en budgetcykel för årets färd och sedan sikta in sig på en bättre cykel inför 2014?

Svårt att säga. En dedikerad långfärdscykel med allt vad det innebär lär gå löst på någonstans mellan 10 - 20.000 inkl all packutrustning.

Men det är inget måste. Det har cyklats många varv runt jorden på mer el mindre rackliga cyklar. Det beror nog mest på vilken typ av långcykling man är inne på och hur mkt pengar man vill lägga och hur pass insatt man är i olika typer av cyklar etc, etc.

Varför inte börja den här sommaren med ett par 5-6.000 kronors cyklar och se om ni blir bitna. Sedan kan ni ju ta ett mer informerat beslut till nästa år - behålla, eller investera i nytt. Räkna dock inte med att få tillbaka så mkt kronor om ni ev säljer budgetcyklarna och köper nytt.

Lite inspiration. Men kom ihåg - det är egentligen inget måste med en speciell "touringcykel", dock kan det vara trevligare i längden.

http://bicycletouringpro.com/blog/t...-made-specifically-for-long-distance-touring/

http://www.adventurecycling.org/features/buyersguide.cfm

Ju längre ni tänker cykla och ju mer packning ni ska ta med, desto viktigare blir ju cykeln.

Med en för ändamålet avsedd touringcykel vinner man både komfort och säkerhet - både driftsäkerhet och manövrerings-säkerhet med last. Att cykla med ordentlig packning kan bli en obehagligt svajig upplevelse om ramen är olämplig.

För inspirerande och matnyttig läsning rekommenderar jag att titta på

http://www.thorncycles.co.uk/models.html

och läsa om deras olika modeller.

De har ett intressant budgetalternativ, Ripio, som är en "MTB" touringram. Tanken är att man flyttar över komponenterna från sin befintliga MTB och får en cykel med bättre touringegenskaper än vad en vanlig MTB erbjuder. (Och efter långturen kan man flytta tillbaka grejerna för att ge sig ut i skogen igen.) Detta till ett pris som är mycket lägre än en helt ny touringcykel.

Vill man köra med bockstyre och hålla sig till vägar av Europeiskt snitt har de Club Tour. För den som vill ut i välden finns ett än robustare alternativ, Sherpa.

Man kan cykla väldigt långt på enkla cyklar....

Jag kollade Trekkatalogen:

Trek 7.2 FX Hybrid stel framgaffel med lowriderfästen, gälgbromsar 8a delad växelsystem.
http://www.trekbikes.com/se/sv/bike...ils?url=se/sv/bikes/town/city_sport/fx/7_2_fx

7.4 om du vill ha niodelat.

Hittar dessvärre ingen modell med stålram, bra om du tänker cykla på avlägsna delar av planeten.
Jag tycker att du skall satsa på stelgaffel och fälgbromsar.
Andra kommer tycka annorlunda...

Lycka till.

Tack så mycket för bra tips och tankar.
Jakten fortsätter men nu vet jag lite mer hur jag ska tänka när jag letar cykel =)

Tänk på betydelsen av varierade handpositioner: Jag HAR cyklat tvärs över Europa med rakt styre men jag gör inte om det. Bockstyre är bäst, gärna brett och minst i höjd med sadeln - men det kräver generellt en kortare typ av ram, vilket antingen betyder en cykel som är dyrare/mindre robust (racer) eller dyrare/svårare att hitta (långfärdscykel). Det finns de som påstår att rakt styre med bar-ends räcker som omväxling för händerna, men jag håller inte med.

Vad som helst duger för 50 mil, men planerar man längre turer kan man lika gärna skaffa ändamålsenliga cyklar från början. Då är chansen också större att de längre turerna faktiskt blir av...

Jag cyklade 120mil i Spanien på en begagnad Kronan med pakethållare och 2st väskor av märket Vaude. Totalkostnad 3000kr.

Cyklade mestadels på dåliga grusvägar och komforten är superb med de stora ballongdäcken.
Jag använder cykeln dagligen vid pendling och det har aldrig vart något problem.
Ett mycket bekvämt val.

(Såg nu att tråden var från 2013.....)

Senast ändrad:
Android skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på betydelsen av varierade handpositioner:
> Jag HAR cyklat tvärs över Europa med rakt styre
> men jag gör inte om det. Bockstyre är bäst,
> gärna brett och minst i höjd med sadeln - men
> det kräver generellt en kortare typ av ram,
> vilket antingen betyder en cykel som är
> dyrare/mindre robust (racer) eller dyrare/svårare
> att hitta (långfärdscykel). Det finns de som
> påstår att rakt styre med bar-ends räcker som
> omväxling för händerna, men jag håller inte
> med.

Bra input! Sitter man hela dagarna på hojjen vill man gärna kunna variera sig lite.

Av ren nyfikenhet, Android, vilken sorts sadel tycker du funkar bäst för touring?

Oj, den här tråden hade jag helt glömt bort =)
Ja det blev tyvärr en rätt trist historia i slutändan då mitt högerknä brakade ihop redan efter 15 mil så det sög valfri animalisk lem.
Det blev avbruten tur och 2 veckors cykelförbud följt av rehab/stretchövningar.
MEN, det var helt fantastiskt sålänge det varade, hunden var lite tveksam i början men med lite övning under våren/sommaren så hade ingenting emot att åka kärra, tvärt om så klev hon gladeligen in i vagnen och njöt av resan, hon slapp ju att röra på sig =)
Nu under 2014 har jag mer fokuserat på trenduro istället då vi helt enkelt inte har haft tid för att göra några större utsvävningar då vi båda är såna som jobbar för att andra ska få ha semester =)
Vi fick en bra deal med vår LBS så vi körde på varsin trek 4900 som vi anpassade med pakethållare, barends och smalare landsvägsvänliga däck.
Såhär i efterhand hade jag nog valt nåt mer åt CX hållet.
Vi hoppas dock att kunna genomföra något liknande i framtiden när tid finnes, och då får jycken stanna hemma då vikten på henne och kärra landade på nästan 60 kg ;)

Oj. Med 60 kg kärra blev det inte lätt för knäet.
Vad väger själva hunden?

Är väldigt sugen på att toura med Tourette. Elassistans skulle fylla sin funktion, men tidigare turer har det varit sport nog att ha ström i mobilen så det går bort. Dugligt skulle kanske en bullit vara, men 20kg hund, 20kg cykel, det blir nog lätt vips 60 kg totalt. En trehjuling liggcykel med litet vovveflak är nog det optimala, men inte billigt eller lätt att hitta.

Tillbaka
Topp