RAD23 RR - Race Around Denmark 2023 Race Report

T0TTE

Aktiv medlem

RAD23-6-martin.jpg

TL;DR​

Min prestation levde inte riktigt upp till mina egna förväntningar eller tidsmålsättning, men givet förutsättningarna och min placering i det största och starkaste startfältet i tävlingens historia, är jag ändå nöjd med min insats. Och därutöver ett kanon-RAP-genrep.

Rejsrapport​

Trots mycket på jobbet, ett cykelbyggprojekt som dragit ut på tiden och blivit ett ganska stort stressmoment hade träningen gått överraskande väl med ett par snabba brevetlopp i gott sällskap som grädde på moset. Sista veckan skulle vara vit, ägnas åt massor av sömn och skippa koffein. Lyckades med koffeinet, nästan med vinet, men tyvärr gick det käpprätt åt skogen med sömnmängden inklusive kvaliteten med ovanligt hög RHR och låg HRV hela veckan. Med andra ord stod jag på startlinjen orolig för hur det skulle gå med nattcyklingen. Inte särskilt bra skulle det visa sig.

Just p.g.a. stressminimering och sömnmaximering hade jag detta år valt att ta ledigt startdagen och sova i min egen säng natten innan start. Kom till Kaløvig och Gl. Løgten 2,5 timmar före min starttid 16.32. För mig är hänget före och efter loppet halva grejen och denna tisdag var inget undantag. Fantastiskt trevligt med Per, Marek och Carsten uppdykande redan när man stiger ur bilen. Mycket kära återseenden och härligt tugg. De försökte även hjälpa mig få liv i en ny Nitecore NB20000, men det fick bli ännu en runda med gamla Anker-tegelstenen. För första gången gavs också tid att tala lite mer med RAD-rävar som Holmer, Ejvind och inte minst Rado och sistnämnde och undertecknad hoppade även bock under rejset. Några nya bekantskaper hinns också med.

Cyklade igenom första natten utan att sova, men hade tidvis stora problem att hålla mig vaken och knaprade mer koffein än planerat. Den stora överraskningen var dock kylan. Första gången jag körde loppet för fem år sedan loggade min Garmin en natt med 1,4 ℃, men denna gång bjöd samtliga fyra nätter på isande, fuktiga, runt nollgradiga förhållanden. Brukar ta med mig en syntetdunjacka med huva för att kunna hålla värmen i händelse av olycka. Har aldrig tidigare cyklat i den, men denna gång gjordes det varje natt och de sista två med huvan under hjälmen och regnbrallorna över bibs och benvärmare. Att en av loppets förhandsfavoriter bröt med hypertermi säger egentligen allt.

Har samma upplägg som i fjol och anländer sömnig till hotellet i Middelfart med djävulens nummer 666 km på trippmätaren. Stoppet blir ~6,5 t långt med planenliga 4 t sömn. Övrig tid går till att äta × 2, av och på med kläder, duscha, toa, fixa elektroniken, loppets enda kedjerengöring och -smörjning och incheckningen förstås. Ger mig ut i kalla natten och halvvägs till Nyborg inser jag att det är i runda slängar en halvtimme att spara om jag når en viss tågavgång. Det blir en kamp mot klockan och benen, men lyckas och möts av den mycket trevliga överraskningen att deltagaren Søren också ska med samma tåg. En härlig resa med massa snack till Korsør där våra vägar ånyo skiljs och jag ser honom inte igen förrän han kommer i mål.

Detta ben är visserligen inte djävulskt långt, men ändock 543 km till sängen i Højby. Förra året var jag för optimistisk och stora sömnighetsproblem infann sig. I år är jag ånyo efter plan. Tröttheten ger sig till känna redan i dagsljuset och jag får en tupplur i en busskur. Vid tiosnåret på kvällen är jag i Frederikssund och det lockar väldans att hitta ett hotell, inte minst i skenet av de nollgradiga nätterna, men jag väljer att trampa in i natten. Mycket riktigt kommer hammaren runt klockan två, tre och det är nästan omöjligt att få en blund i en busskur p.g.a. kylan trots att jag sveper in mig i min nödalufilt. Mitt rundtramp börjar också kännas mycket besynnerligt. Inte många kognitiva förmågor kvar, men tänker hela tiden att klingornas ovalitet ändrats, lillas betydligt. Förstår inte vad det kan bero på, men undviker lillklingan trots några längre backar. Till slut når jag min destination, men då har klockan hunnit bli fem på morgonen.

Sedvanlig hotellrutin kompletteras med misslyckat felsökande som toppas med (mycket ringa) hotellfrulle. Härligt med kaffe och nåt att tugga på i.a.f. och passar på att ringa min (betydligt) bättre hälft. Så iväg för avslutande 396 km som jag utan undantag alltid underskattar. På väg till tåget och Korsør kommer jag ikapp Sherry som jag följer på YouTube (~) Gör det du också! En ung columbiansk tjej som blev blixtförälskad i sporten i fjor och redan cyklat fler ultror än de flesta och snart ger hon sig i kast med TCR och PBP. Vi talas vid ganska länge, men inte längre än de tillåtna tio minuter man får cykla jämsides (100 no drafting gäller samt 100% unsupported). Inser att om jag snittar 32 km/t i den gynnsamma vinden kan 42 minuter sparas och jag sladdar in på stationen med en minut till godo.

Klingorna känns allt värre, så jag bestämmer mig för att stanna vid en busskur och felsöka. Upptäcker till min fasa att jag tappat två klingbultar, dessutom bredvid varandra. Inte undra på att det knappt gick att trampa! Har tjusiga bultar som passar spindeln, så mitt försök att flytta ena bulten för att få dem mitt emot varandra är fruktlöst. Kliar mig i huvudet en bra stund och bestämmer mig för ta risken istället för att uppsöka cykelverkstad. Detta väl medveten om sista 15 milen tuffa backar och pajade knän som följd då lillklingan är tillträde förbjudet fr.o.m. nu. Stannar och efterdrar bultarna var tredje mil ungefär. Döm om både min förvåning och glädje när jag kl. 17.15 denna fredag i Odense i mitt vänstra öga skådar en cykelbutik. En halvtimme senare och stor uppståndelse bland personal och kunder är jag åter på banan, två bultar och ett perfekt rundtramp rikare ?

Tyvärr ska förra årets sömnbristutmaning upprepa sig och jag behöver hoppa in på en pytteliten kyrktoa för en timmes sömn och både resenackkudde och alufilt kommer väl till pass. Svinkall trampar jag vidare i natten. Med nån timme kvar till mål bestämmer jag mig för att skippa Michelin-gubbelooken och få ett tjusigt målfoto då jag tror att Holmer är långt före mig. Stannar således och tar av mig dunjacka, fodrad väst, regnbyxor, extra skoöverdrag, handskar, m.m. för att rulla ner till Kaløvig och målsnöret. Tiden blev 86.10 och en fjärdeplats (-). Kollade inte trackern de sista nio milen och trodde därmed att trean Holmer var långt före, men hans tid var blott nio minuter snabbare. Snöpligt, men själv skylla, själv ha om man inte håller koll på sina kombattanter.

De vanligaste frågorna jag brukar få från både utomstående och utövare av sporten är hur mycket jag sover (som besvarats ovan, ungefär totalt åtta timmar), vad jag äter och huruvida jag lyssnar på något och i så fall vad. Dessa besvaras nedan, men först den roligaste frågan jag fått (och man får många, för invigda märkliga, tro mig). Vi ska två RAD tillbaka i tiden och 72-timmarscovidpass i Danmark som bara räckte till en hotellnatt under loppet, så jag spände bågen alltför hårt och satsade på att komma de 80 milen till Nyborg utan att sova. Det gick rätt dåligt och kan läsas om i det årets RR, men när jag väl ankommer till hotellet i Nyborg och ska checka in och det går upp för nattportieren att jag cyklat 80 mil och har lika många kvar utbrister han: men blir man inte väldigt svettig? Kommer inte ihåg vad jag svarade, men för den intresserade; i Danmark i maj - nej, under lika långa lopp i Italien under gassande sol och +40 ℃ - ja.

Min akilleshäl inom sporten är känslig mage och jag hade därför även i år tagit med mig närmare sex kilo energi i packningen med Fortimel, Sponser Ultra MCT och SiS Beta Fuel Gel som huvudingredienser. Kommer åtminstone ganska långt in i loppet innan större besvär inträffar, vilket är betydligt bättre för mig än att stoppa i mig vad som erbjuds på mackar o.dyl. Litervis av Cocio blir det dock i sedvanlig ordning och nån nattamacka samt självskrivet favoriten tebirkes och lite andra danska “basser”.

Böcker och poddar är alltför mentalt krävande i det tillstånd man befinner sig i under dylika lopp. Även om jag har ett Spotify-blandband (^) komponerat för ändamålet tycker jag bäst om blandningen prat och musik med absoluta favoriten P6 Beat Elsker (sex timmar långa rockumentärer) och i år hade Yeah Yeah Yeahs-avsnittet sparats undan. Några kortare rockumentärer på SR P3 blev det även, men mest Formiddag med Simpson på DR P6 på radiofronten. Gillar att värden talar danska (mitt arbetsspråk sedan 15 år) när man cyklar i landet. Har även ett blandband med musik på modersmålet samt ett på främst danska men med norska inslag. Engelska är lätt att lägga ifrån sig nästan som ett extra instrument, medan de skandinaviska språken går rakt in i hjärtat vilket hjälper med koncentration och att hålla sig vaken när det är som tuffast om nätterna.

Danmark är ett fantastiskt cykelland och loppet är mycket välskött med alltid lika underbara deltagare, så gör dig själv en tjänst och delta nästa år om du är det minsta sugen. Har som den ende genomfört samtliga sex utgåvor av en anledning, vilket i år renderade mig epiteten Mr. RAD och Mr. Consistency (+) av Race Director Uggi, men kan inte nog understryka att majvädret alltid är en stor utmaning. På förekommen anledning slår jag härmed därför även ett slag för Round Denmark Bike Race (~) som äger rum i juli (som jag däremot aldrig kört, men som också lockar då man kan välja huruvida man föredrar asfalt eller grus och det sistnämnda vore kul som omväxling på min nyfunna U.P.-kärlek).

Nästa år? Hade egentligen tänkt att skippa årets upplaga till förmån för något nytt, Race Around the Netherlands, men upptäckte att det endast körs vartannat år. Det är därmed vårplanen för 2024 och om den går i lås hinner jag inte återhämta mig tillräckligt för en bra RAD-tid, så jag återvänder i så fall som Mr Consistency med fokus på hygge och genomförande med tre hotellnätter och inte jaga pallplats Till sist: Strava (×), annars ägde det inte rum ?

?

* BuzzAlong - YouTube

~ Round Denmark Bike Race - homepage

+ Martin R-L RAD23 Facebook

- Sportstiming - Race Around Denmark 2023

× Race Around Denmark Unsupported 1600k, 4ᵗʰ place | Ride | Strava

^ BunkanUltranattar

Senast ändrad:
Äntligen kom din RR!
Grymt kört, som alltid. Det lockar inte alls med svinkalla nätter så jag avstår nog start ?

Äntligen kom din RR!
Grymt kört, som alltid. Det lockar inte alls med svinkalla nätter så jag avstår nog start ?
Gör inte det Tobbe! Väldigt ovanligt med så sjukt kalla nätter. Även om förra året bjöd på likaledes ovanligt sjuka vindar och extra mycket nederbörd var just 2022 ganska okej då nätterna var varma. Tror inte jag loggade en enda timme under 7℃.

Vill man smaka på Jylland och slippa "bron" kan man köra 800k-versionen som är Jyllanddelen av 1600k. Finns även en 400k och nytt för i år 200k (RAM - Race Around Mols).

Har man exempelvis en signifikant annan som också gillar cykling, men utan ultraprefix, kan sistnämnda vara en kul grej för henom. Min fru har faktiskt satt RAM som träningsmål (hon lider av rätt tuff post-covid, så det är en lång uppförsbacke, men målsättningar är som regel bra.)

Tillbaka
Topp