Rädd för att min nya cykel ska bli stulen

Culus

Ny medlem
Hej jag har precis köpt en riktigt fin Specialized racingcykel på Blocket. Jag gillar den skarpt och bara stormtrivs att cykla med aluminium. Problemet är att den är väldigt glansig och fin, och sist när jag parkerade den i stan någonstans kom en kille fram till mig och var förvånad att jag vågade ställa en sådan cykel i stan. Jag funderade över det och nu är jag helt paranoid varje gång jag lämnar den någonstans.

Hur gör ni med era fräsiga cyklar? Vågar ni cykla runt i staden och ställa dem utanför affären etc. eller cyklar ni enbart rundor och bevarar dem hemma?

Jag vill ju så gärna kunna pendla med min cykel och faktiskt använda den, inte bara träningscykla...

Förr tillfället har jag ett vanligt sånt kedjelås som jag brukar låsa fast i en stolpe.

Jag har ingen fräsig cykel. Men är ändå väldigt paranoid att lämna cykeln ute mer än några minuter(låst då givetvis).. Bor i en liten by, mindre än 10 000 pers.

Antagonisten skrev:
-------------------------------------------------------
> du kan ju knappast hänga matkassarna på en
> specialized racingcykel utan att se fruktansvärt
> patetisk ut.

Maten packar man lämpligen i en ryggsäck när man cyklar.

Senast ändrad:
Den enda cykeln jag äger som har ett lås är min billiga fixie. Resten vågar jag inte ställa ifrån mig på stan utan tränas bara på.

T skrev:
> Maten packar man lämpligen i en ryggsäck när
> man cyklar.

Lycka till när ryggen är horisontell när du håller i reglagen, kanske inte så många kör med såpass framåtlutad körställning :)

Tack och lov för pakethållare.

BjornR skrev:
> T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Maten packar man lämpligen i en ryggsäck när
> > man cyklar.
>
>
> Lycka till när ryggen är horisontell när du
> håller i reglagen, kanske inte så många kör
> med såpass framåtlutad körställning :)
>
> Tack och lov för pakethållare.

Äh, trodde det var en mtb-racing cykel det gällde, glömde tillfälligt av att det är ett lvg-forum... ;)

Jag skulle aldrig våga ställa ifrån mig cyklar på stan som har ett ordentligt värde. Ibland har jag fincykeln till jobbet om man skall träna på den efteråt men då tar jag in den på kontoret. När vi hade lägenhet så vågade jag inte förvara cyklarna i vindsförrådet utan de fick bo i lägenheten.

Jag ställer aldrig nåt som ser ut att kosta mer än 3k utomhus. Om jag måste låsa pendlarhojen (som kostar mer än så) bland allmänheten och springa in i affär t ex så har jag alltid ångest och är inne max 5 min trots Abus-lås genom ram och bakhjul.

Har tidigare blivit av med tre hojar i gbg och nästan alla jag känner har blivit av med minst en hoj, på riktigt alltså. Det går inte, du får ha grejerna inne.

Culus skrev:
> Hur gör ni med era fräsiga cyklar? Vågar ni
> cykla runt i staden och ställa dem utanför
> affären etc. eller cyklar ni enbart rundor och
> bevarar dem hemma?

MTB:n vågar jag inte lämna obevakad i ens en minut, oavsett hur låst den är. Den är alldeles för fräsig och dyr för det. Min allt-i-allo-CX för 15 lök vågar jag däremot ställa en kort stund utanför mina lokala mataffärer men inte mer än så. På jobbet står den i uppvärmt garage med port, plus blocklås på cykeln förstås. Hemma har jag båda cyklar inomhus i lägenheten.

Tyvärr har landet blivit ett sånt tillhåll för brottslingar och idioter att det är såhär det funkar. Det är bara att anpassa sig (integration brukar det kallas).

Men för mig försvinner poängen med en underbar aluminiumracer om jag inte kan använda den annat till träning, då kan jag likaväl köpa en spinningcykel. Det hjälper alltså inte att har typ tre lås, låsa fast varsitt hjul i ett räcke plus båda hjulen med ramen t.ex.?

Annars funderar jag faktiskt på att inte måla men täcka hela cykelramen med folie eller något fult tyg så den helt plötsligt ser oattraktiv ut. Ingen skulle väl sno en trasmatta med ett
bockstyre på..

Folk vågar ju ställa sina ferraris och porches mitt i stan, då borde det ju finnas någon lösning för racercyklister!

Makten skrev:
> Tyvärr har landet blivit ett sånt tillhåll för
> brottslingar och idioter att det är såhär det
> funkar. Det är bara att anpassa sig (integration
> brukar det kallas).

Den här tråden behöver inte spåra ur till politiskt käbbel men jag kan konstatera att sista parantesen i ovan uttalande inte har en koppling till meningarna innan.

Däremot så prioriterar inte polisen cykelstölder öht vilket signalerar fritt fram att göra sådana vilket en del profiterar på. "Brottet går uppenbart inte att utreda" är vad du får som svar på en anmälan, det är alltså en försäkringsteknisk detalj snarare än en brottsutredande.

Ett bra lås och minimal tid med cykeln låst med det samt en vettig hemförsäkring är oavsett bästa sättet att klara sig.

Bilar är registrerade och därför bökigare att transportera och sälja.
Du kan ju prova att ställa cykeln på stan, men se till att ha en bra försäkring först.

Jag äger inte ens något cykellås. Parkerar man en fin cykel ute så blir den stulen förr eller senare. Garanterat.

Hur fin är hojen? Och vad är den värd för dig?

Jag gör en del avvägningar, men jag måste ju få använda cyklarna själv också. Annars kan jag ju ge den till tjuven direkt så slipper jag förvara dem.

Göra cykeln äckelful och ha bra lås kan fungera. Dock får du en äckelful cykel på köpet...

Fick iofs för något år sedan en äckelful skitcykel med punka och slitna dubbdäck stulen på sommaren veckan innan jag tänkte köra den till tippen.... tjyven är inte kräsen.

Lingon skrev:
> Jag äger inte ens något cykellås. Parkerar man
> en fin cykel ute så blir den stulen förr eller
> senare. Garanterat.

Verkar som om du råkade snubbla in några extra bokstäver där. "eller senare" skall bort.

Parkerar man en cykel ute så blir den stulen illa fort, så länge den inte står bredvid tillräckligt många andra finare cyklar.

Bengt-re skrev:
> Göra cykeln äckelful och ha bra lås kan
> fungera. Dock får du en äckelful cykel på
> köpet...
>
>
> Fick iofs för något år sedan en äckelful
> skitcykel med punka och slitna dubbdäck stulen
> på sommaren veckan innan jag tänkte köra den
> till tippen.... tjyven är inte kräsen.

Same here.. så kontentan är att ingen cykel står säker.

Tyvärr är tjuvarna inte kräsna. Under tiden jag bodde i Stockholm så fick jag tre cyklar stulna under loppet av fyra år. Sen gav jag upp idén på billig ful cykel med bra lås och köpte fin cykel och har hemma istället.
Dom som blev stulna var följande.

1. Gammal helstel vinterkittad GT. Lite rostig och allmänt slitet bruksskick. Låst med Biltemas dyraste bygellås och kätting fram i cykelställ. Båda låsen kapade.

2. DBS herrcykel/hybrid som kostade mig en femhunka på blocket. Skevt bakhjul och trasig bakväxel under tillfället för stölden. Låst med godkänd marin kätting med äckligt dyrt hänglås och Abus bygellås. Allt kapat. ( hänglåset låg kvar som tur är )

3. 90tals kärringhoj. Rosa och rost i 50/50 blandning. Gula mtb däck monterade och brun styrlinda. Vidrigt ful cykel. Låst med godkänt fastmonterat ramlås från abus. Och en enkel kätting fram. Kedja kapad och antar att ramlåset med gick samma öde till mötes.

Två första stulna utanför min port i cykelställ med belysning dygnet runt och sista stulen utanför Ica mitt på dagen under lönedag. Massor folk men ingen bryr sig/ser nått.

Så jag kör mina cyklar endast för nöjets skull och om jag har möjlighet till förvaring inomhus.
Ska jag handla tar jag en promenad eller taxi.

Hade jag en fin racer skulle jag aldrig lämna den utom synhåll.
Så är tyvärr dagens Sverige. Allt som inte är fastbultat i marken blir tjuvarnas byte.

Man måste gå till kärnan av problemet, och se till att alla dom som stjäl cyklar istället kan försörja sig ekonomiskt med hjälp av nya arbetslinjen!

- Moderaterna

Det finns väl larm att sätta på cykeln, så den tjuter som en stucken gris om nån försöker ta den?
Det hjälper säkert inte 100%, men kanske om nån försöker sno den utanför affären bland en massa folk.
Bara att googla och beställa!

Jag äger inte ens ett lås till mina cyklar. Den ena är en inlåst DH som inte är aktuell på något vis. Den andra som går som allt i allo (träning, pendling, tävling) står antingen i vardagsrummet, på kontoret eller så sitter jag på den.
Låser jag fast den ute så försvinner hjulen eller sadeln osv osv.

tommmmy skrev:
> Men finns det något lås som är helt säkert
> då? Typ något motorcykel eller båtlås?

Även om det skulle finnas ett säkert lås kan du bli av med allt som inte är fastlåst. En gång i tiden råkade jag lämna en hardtail på Valhallavägen i en timme eller två i fullt dagsljus. Ram, hjul och styre var kvar. Gaffeln och i stort sett alla komponenter var borta.

Fläskkorven skrev:
> Så är tyvärr dagens Sverige. Allt som inte är
> fastbultat i marken blir tjuvarnas byte.

Jag tänkte att föreslå 2, 3 riktigt bra lås, men efter att ha läst dina berättelser så förstår jag att det inte funkar. Det är ju helt vansinnigt. Men din sista kommentar om att så är dagens sverige stämmer inte helt. Så är dagens storstäder tror jag mer på. Bor själv i Karlstad och vi har inte på långa vägar samma problem. Visst det snos hojar här med, men har du bra låser får den som oftast stå i fred.

Nu har jag inte läst hela tråden (ok där diskade jag precis mig själv)

MEN: Generellt skulle jag säga att man kommer väldigt långt med ett bra lås och lite noggrannhet kring hur man låser. oxr gjorde väl en bra guide kring det där?

Jag har parkerat pendlarhojar för kring 10 k utomhus alla dagar i veckan de senaste 10 åren. I landets två största städer.
Blivit av med en, och då hade jag klantat mig, låst slarvigt och parkerat på utsatt gata en hel helgnatt.

Har du en hoj med Aluram så gissar jag att värdet inte är sådär hiskeligt högt.

Lås med Abus X-granit eller dyl genom bakhjul, ram och FAST stolpe. Framhjulet är ofta så billigt att det nästan alltid kan lämnas olåst.

/J

tommmmy skrev:

Nej. Det tar bara mer eller mindre tid.

Bordo Granit x-plus rekommenderas om man skall hålla sig till cykelspecifika lås.
Blir relativt långt så det når och är svårt att ta upp med domkraft inbillar jag mig.

Man kan ju även sätta i nån gps-puck (typ http://bikespike.com/, men finns väl såna man kan integrera i ramen?), då vet man eventuellt var cykeln tar vägen när den väl stjäls.

Fördel: Spännande att följande cykelns framtida transport.
Nackdelar: Ytterligare kostnad på prylarna som stjäls. Hjälper inte heller om tjuvarna plockar delar istf. komplett cykel.

Var i Munchen i höstas och blev förvånad då folk cykla omkring på dyra fulldämpad MTB i 20-40 000 kr klassen som vardagscyklar mitt i stan, i vardagskläder och ofta barn efter i en chariot-vagn. Dessa cyklar stod ofta parkerade i cykelställen på stan. Dessutom var det helt rent överallt inte ens i floden Isar som flyter genom staden kunde man se skräp på botten. Blev lite avundsjuk, önskar vi kunde ha så här också. Inte stjäla andras saker inte kasta skräp i naturen tänk att det ska vara så svårt.

Det har sina fördelar med att bo i en liten ort. Låser aldrig cykeln, varken hemma eller på ICA. Har ingen som helst oro för att den ska stjälas. Bara för det lär väl någon sno den inatt...

Herre Jesus sa det: samla bra saker i hjärtan istället för grejer på Jorden för att tjuven kan stjäla de och ni har inget att ta med sig till Himmlen.

Jag låser fast min mtb med kätting som säljs som lås för mopeder, astungt att släpa omkring på, men känns relativt säkert då man kan låsa fast cykeln i det mesta som är förankrat i marken.

Kört dyra cyklar i ökända Lund & Malmö i 20 år, min fru också. Våra regler som funkat:
1. Lås alltid fast i något fast förankrat.
2. Lämna aldrig ute över natten.
3. Vi har kört cykelförråd ibland, men det känns sämre. Vi har nog haft tur där...
4. Kör skitdyra lås.

perzzon skrev:
> Nu har jag inte läst hela tråden

+1

tuta skrev:
> Även om det skulle finnas ett säkert lås kan du
> bli av med allt som inte är fastlåst.

Tyska http://www.pitlock.de säljer "kodade" specialskruvset som skall försvåra sådant.
Men de eliminerar förstås inte möjligheten och de kostar en hel del...

/Håkan

stöldrisken för cyklar är ett huvudskäl att köpa brompton.

ta med cykeln in. på bion. i affären. i garderoben. får du en kommentar frågar du om även rullstolar och barnvagnar är förbjudna. har dock aldrig hänt mig på femton år.

tjuvarna har batterivinkelslipar med diamantklinga idag så det finns inga lås som står emot. ett ganska bra är abus granit stel-o-flex, går inte att klippa med bultsax. väger tyvärr över 1,5 kg. enstaka bygellås med korrekt härdning står emot kylspray och slägga, men det är svårt som konsument att veta vilka som är ok. dom nyare fällbara låsen år däremot skräp, finns filmer på tuben hur man lätt bryter upp även dom kraftigaste, svaga punkten är lederna mellan metallstängerna.

80 procent av stulna cyklar i sverige idag rapporteras vara damcyklar. efterfrågan gäller ffa damcyklar med svängd ram och 28 tums hjul av 'känt' märke typ monark. undvik att parkera en sån utan uppsikt mer än en kort stund.

i london får man i genomsnitt behålla sin cykel i 23 månader, motsvarande siffra i sverige lär vara 5-6 år.

tommmmy skrev:

Placera en Donk utmed cykeln så blir den kvar.

Enda gången jag fått cykel stulen var en morgon vid 06-tiden, dubbelpunka. Ställde cykeln i närheten, för att hämta den efter jobbet och tog en bil. När jag just skulle hämta den så fanns den inte där. Just den cykeln var jag inte superledsen över (mer än grejerna jag inte tog bort när jag lämnade cykeln obevakad i i 8 timmar, idiot). Cyklar jag är rädd om lämnar jag aldrig ur synfältet. Har aldrig fått nekande svar när man frågat om det är okej, apoteket, restauranger, mataffärer etc. Inga problem. På jobbet i lunchrummet.

Tycker politiker pratar mycket om att fler borde cykla i städerna för miljöns skull. Då får dom väl ffs ordna med ordentliga cykelparkeringar så man kan låsa fast ramen. På vårat jobb har vi ingen möjlighet att övervaka cyklarna. Vi har inte ens några cykelplatser utanför.

Det förstör ju pendlingsglädjen om man varje dag måste ta en billig skräpcykel.

Tillbaka
Topp