Rädda min fälg!

elsyLOL

Aktiv medlem
Rädda min fälg!
Nån har kört in i bakhjulet på min mtb när den var på cykelhållaren. Det skumma är att den var bakom en annan 29" cykel och bakom den var det två barncyklar men den enda skadan jag kan se är på just bakhjulet. Hur som haver. Frågan är iaf om bakhjulet går att rädda? Är det för snett för att kunna gå att rikta om? Bonus fråga finns det en cykelverkstad kring Eskilstuna eller Västerås som kan klara av det?

Bilagor

• IMG_20220712_170921.jpg
    IMG_20220712_170921.jpg
    929.5 KB · Besök: 144
  • IMG_20220712_170914.jpg
    IMG_20220712_170914.jpg
    942.3 KB · Besök: 130
Rädda min fälg!
ta loss hjulet, tjonga till det snett från sidan mot underlaget, hårt! i riktning mot maximal sidoböj.

då kan det det mycket väl ställa sig rakt igen. gör det inte gäller att ekra av hjulet, rikta fälgen och bygga ihop hjulet igen. tar en till högst två timmar för en erfaren mekaniker.

även i första fallet rekommenderas en ekerservice oavsett.

Rädda min fälg!
Nån har kört in i bakhjulet på min mtb när den var på cykelhållaren. Det skumma är att den var bakom en annan 29" cykel och bakom den var det två barncyklar men den enda skadan jag kan se är på just bakhjulet. Hur som haver. Frågan är iaf om bakhjulet går att rädda? Är det för snett för att kunna gå att rikta om? Bonus fråga finns det en cykelverkstad kring Eskilstuna eller Västerås som kan klara av det?
Har Du sett att någon kört på Din cykel, eller gissar Du bara? Jag ser ett dåligt byggt hjul med en eller några skadade eker. Kläm på alla ekerna!

Rädda min fälg!
Har Du sett att någon kört på Din cykel, eller gissar Du bara? Jag ser ett dåligt byggt hjul med en eller några skadade eker. Kläm på alla ekerna!
Jag gissar förstås. Men jag kan inte komma på hur det skulle gått till på annat sätt. Den var rak när vi åkte iväg. Jag spände inte åt den överdrivet hårt i cykelstället och den kraften är i princip nedåt och inte åt sidan som fälgen är böjd. Allt kändes stabilt när jag tiltade stället bakåt när jag lastade i och ur så det satt inte i för löst heller. Tre timmar senare så var den så sned att det inte kunde snurra fritt. På vägen stannade vi och handlade. Det är i princip enda tiden cykeln inte var under uppsikt

Rädda min fälg!
ta loss hjulet, tjonga till det snett från sidan mot underlaget, hårt! i riktning mot maximal sidoböj.

då kan det det mycket väl ställa sig rakt igen. gör det inte gäller att ekra av hjulet, rikta fälgen och bygga ihop hjulet igen. tar en till högst två timmar för en erfaren mekaniker.

även i första fallet rekommenderas en ekerservice oavsett.
visst de tar max 2h för en erfaren mekaniker men en erfaren mekaniker tar oxå betalt för den insatsen o den debiteringen är högre än vad ett standardhjul kostar nytt...

Rädda min fälg!
visst de tar max 2h för en erfaren mekaniker men en erfaren mekaniker tar oxå betalt för den insatsen o den debiteringen är högre än vad ett standardhjul kostar nytt...
så är det. och det finns knappast lediga cykelmekanikertimmar att uppbringa nu i sommartid. men i höst...

en attraktiv ide är att nu köpa ett komplett kanske uppgraderat hjulpar, och åtgärda de som nu sitter på senare. kan var bra att ha till vinterdäcken, eller bara om reserv inför liknande händelser längre fram.

Rädda min fälg!
så är det. och det finns knappast lediga cykelmekanikertimmar att uppbringa nu i sommartid. men i höst...

en attraktiv ide är att nu köpa ett komplett kanske uppgraderat hjulpar, och åtgärda de som nu sitter på senare. kan var bra att ha till vinterdäcken, eller bara om reserv inför liknande händelser längre fram.
Jo, jag har kollat runt. Det ligger inte ute så mycket 5x135 ute på marknaden. Jag vet inte heller om jag vill investera så mycket mer i en gammal standard som jag inte kommer att kunna flytta över på nästa cykel..

Rädda min fälg!
underhåll är inte att betrakta som investering?

låter som du borde (låta) fixa till ditt nuvarande hjul. det är inte direkt svårt. gör du det själv lär du dig samtidigt hur man bygger hjul.

det är en bra investering.

Rädda min fälg!
Jo, jag har kollat runt. Det ligger inte ute så mycket 5x135 ute på marknaden. Jag vet inte heller om jag vill investera så mycket mer i en gammal standard som jag inte kommer att kunna flytta över på nästa cykel..
Jag har fortfarande fyra cyklar som drar den standarden, men det är väl inte lika hett längre...

Hur bred fälg och vad för body samt skivfäste behöver du? Jag har kanske något dugligt hjul som inte används.

Rädda min fälg!
det finns och har aldrig funnits några framtidssäkra standarder. brukar förse varje cykel med det den förtjänar för att förbli användbar.

och låta den behålla det över tid. inte slakta.

Rädda min fälg!
det finns och har aldrig funnits några framtidssäkra standarder. brukar förse varje cykel med det den förtjänar för att förbli användbar.

och låta den behålla det över tid. inte slakta.
Fast fälgbromsade 622 hjul har klarat sig väldigt länge.... okej naven blev bredare i två omgångar, men ändå.

Rädda min fälg!
Jag vet inte om det är en dyr cykel som du har. Men jag tror att det är lönt med ett försök att räta upp fälgen enligt förslag, och sedan "rikta" hjulet. Misstänker att du inte behöver ta av ekrarna, utan bara lossa dem så att det inte finns spänning i dem. Sen tar det mindre än 2 timmar att "rikta" upp hjulet igen. Jag är ingen expert, men hade testat detta, om du inte vill investera för mycket. Det finns massor av Youtube videor, som visar hur du riktar hjul, och det går säkert att hitta videor som visar hur du skall räta upp en skev fälg.

Rädda min fälg!
Jag har fortfarande fyra cyklar som drar den standarden, men det är väl inte lika hett längre...

Hur bred fälg och vad för body samt skivfäste behöver du? Jag har kanske något dugligt hjul som inte används.
Om du har nåt med +21mm innerbredd, HG body och 6 skruvars skivfäste så är jag definitivt intresserad

Rädda min fälg!
Jag vet inte om det är en dyr cykel som du har. Men jag tror att det är lönt med ett försök att räta upp fälgen enligt förslag, och sedan "rikta" hjulet. Misstänker att du inte behöver ta av ekrarna, utan bara lossa dem så att det inte finns spänning i dem. Sen tar det mindre än 2 timmar att "rikta" upp hjulet igen. Jag är ingen expert, men hade testat detta, om du inte vill investera för mycket. Det finns massor av Youtube videor, som visar hur du riktar hjul, och det går säkert att hitta videor som visar hur du skall räta upp en skev fälg.
Jo tanken just nu är väl att försöka rikta upp det själv i framtiden. Försök att räta ut fälgen resulterade i att den blev ännu böjdare. Jag tror att jag måste ta loss den helt och försöka räta ut den på ett plant underlag. Men jag vill ut och cykla typ nu :)

Det är en relativt gammal (5 år) och billigaste Vitus nucleus som fanns då. Tror jag gav runt 5000 för den då. Jag har kontinuerligt reparerat den, tex drog jag sönder den förra fälgen när jag försökte rikta upp den efter att jag fått en pinne i växeln/ekrarna. Så jag är väl lite betänksam till att försöka rikta själv, iof har jag inget att förlora.

Jag har haft som plan att köpa en ny ram till hösten. Den här är lite för liten för mig. Så jag har uppgraderat cykeln senaste tiden med bra komponenter. Tanken har varit att sen flytta över allt och ha denna som lånecykel i stugan

Rädda min fälg!
Tack alla för uppmuntran! Från att hjulet var så böjt att det inte kunde snurra fritt till det här efter våld:
Till det här efter riktning:
Tror inte att det går att få till mycket bättre. Var tvungen att dra åt vissa ekrar tills det var läskigt och sen lite till.

Tillbaka
Topp