RADON ZR Race 29er 6.0 TICK TICK

GruzBuz

Medlem
Någon som har en RADON ZR Race 29er 6.0 (Shimano) 2013? Jag har just skruvat ihop en till min fru och navet bak TICKAR väldigt högt när man spinner hjulet. MYCKET högre än vad navet på min RADON ZR Race 29er 7.0:a gör. Olika nav OK, men hur högt får det låta, det är på gränsen till störande. Brrrrrrrrr, brrrrrrr.

Kanske skall vara så då. Jag har i alla fall skrivit till bike-discount och frågat. Jag postar deras svar här när det kommer. Snygg är den i alla fall, mycket snyggare än 7.0:an....
Jag fick spänna vajern till lockouten lite för den hängde annars tror jag att den satt ihop bra. Jag fick även med en del i en påse som inte kan vara till annat än att sätta fast ett styre med, men de som skall vara till cykeln sitter ju redan på styrstammen?? Något sådant var inte med till 7.0:an (samma styre och stam). Mysko? Har du (Meringa) delar över?

Skruvarna är till flaskhållarfästena, eftersom klisterlapparna matchar i antal antar jag att de är för att lägga emellan för att inte flaskhållaren skall skava på lacken. Har du sett att vajern till frambromsen har ett riktigt fäste i gaffeln? Jag tänkte inte på det innan jag packade upp den senaste hojen. Jag tyckte det var ok med buntbandet som sitter vid leverans.....allt annat sitter ju med buntband.
Den lilla svarta plastbiten med den lilla plastbågen till, är dock ett mysterium.

Hi, I have just bought 2 radon 29:ers. First i bought a RADON ZR Race 29er 7.0 and had so much fun that I bought an RADON ZR Race 29er 6.0 for my wife. They are very nice indeed bud as they should they differ from each other.
My question is: When I spin the rear wheel on the 7.0 it gives a slight tick that, in my ears, sounds as a bike usually does but when I do the same on the 6.0 It sounds very loud. Is that as it should be or is it something wrong?

sorry for the confusion; that´s nothing you have to be worried about; I have the same with two different mavic wheelsets. It´s just that the one has a littlebit more grease in the freewheel. But after a while they will sound the same.

Best regards,

H&S Bike-Discount GmbH

Christian Schmidt

Lite goddag yxskaft kanske?

Senast ändrad:
Inget konstigt då med andra ord, påminner en del om vad vi kallade för en "smättra" när vi var små och satte en pappbit eller ett spelkort i ekrarna. Det är ju bra för jag hör var min fru är när vi cyklar.

GruzBuz skrev:
-------------------------------------------------------
> Inget konstigt då med andra ord, påminner en del
> om vad vi kallade för en "smättra" när vi var
> små och satte en pappbit eller ett spelkort i
> ekrarna. Det är ju bra för jag hör var min fru
> är när vi cyklar.

Det är bra. Tänk positivt :)

Alltid. Jag har ont i rumpan efter allt cyklande sen jag fick hem hojen men det går ju över. Mina antika limegröna brallor med sämskskinn i ändan hjälper inte mycket men det går ju att handla nya.

GruzBuz skrev:
> Jag fick även med en del i en påse som inte kan
> vara till annat än att sätta fast ett styre med

En extra faceplate? Bra, de ska man helst byta ut ibland eftersom de slits ganska hårt.

GruzBuz skrev:
> Skruvarna är till flaskhållarfästena, eftersom
> klisterlapparna matchar i antal antar jag att de
> är för att lägga emellan för att inte
> flaskhållaren skall skava på lacken.

Snarare för att kablar eller slangar inte ska skava på lacken. Om sådana redan sitter på kan du spara dem som reserv, bra att ha.

> Den lilla svarta plastbiten med den lilla
> plastbågen till, är dock ett mysterium.

Det är en självhäftande kabelguide. Kabeln/slangen läggs i spåret på rektangeln och bågen monteras över. Du behöver den antagligen inte nu (om du inte är missnöjd med kabeldragningen original) men om det någon gång blir aktuellt med en dropper post så är det bra att ha.

Jo jag fattade vad kabelguiden var för något men jag hittade inget ställe att sätta den på, reserv alltså. De där klisterlapparna var i en igenspikad påse ihop med de 4:a skruvarna så.... Allt är draget på ett juste sätt, en del t.o.m inne i ramen. Ser fantastiskt bra ut faktiskt.

mina Mavic ksyrium har fått Pedros synlube på klackarna. funkar bra hittills. Enkelt att göra själv, dock behöver du en ganska stor insexnyckel för att lossa bodyn

Tillbaka
Topp