Radon ZR Team 29 7.0 eller annan "fultysk" ?

• Trådstartare Trådstartare dhe
  • Start datum Start datum

dhe

Ny medlem
Jag ska köpa min första riktiga cykel och kommit fram till att det är en hardtail 29er som jag vill ha.

Vill naturligtvis ha så mycket som möjligt för pengarna och har bestämt mig för att handla på nätet, förmodligen från Tyskland.

Har egentligen inte någon spikad budget, någonstans mellan 7-9k känns lagom att lägga.

Har förstått att en sk. fultysk ger överlägset mest för pengarna i denna prisklass, jag har spanat in Radon ZR Team 29 7.0 som kostar 734€ på bike-discount.

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/

Har även spanat in canyon, men de har extremt långa leveranstider i den färgsättning som jag kan tänka mig, samt att radonen har bättre spec (canyon snålar in på nav och bromsar).

För att få något som är betydligt bättre än ovan Radon så verkar man behöva lägga på 300€, och hitta cyklar som har REBAgaffel. Osäker om det är värt det för min del.

Cube race one är t.ex. grymt bra specad, komplett xt samt REBA men det är trots allt 1099€
http://biketech24.de/Cube-LTD-Race-One-29-MTB-Hardtail-29-blacknflashyellow-15?kamp=i

Känns även lite sisådär att köpa en cykel för så pass mycket pengar utan att ha provat.

Jag är 173 cm lång, atletisk kroppsbyggnad med förhållandevis långa ben och armar.
Grenmåttet är 83 cm.

18 tum bör vara en lämplig storlek för mig, eller vad tror ni?

Har ni några tips till mig?

Senast ändrad:
Du kommer att bli nöjd oavsett! 18" låter rimligt! Beställ och ut o cykla. Bättre att satsa på radon med reba än cube enligt mig.

cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Du kommer att bli nöjd oavsett! 18" låter
> rimligt! Beställ och ut o cykla. Bättre att
> satsa på radon med reba än cube enligt mig.

Radon med reba innebär alltså ZR Race 29 6.0 för drygt 1000€

Varför tycker du att Radonen är ett bättre köp än Cube i denna prisklass?
Cube har genomgående XT, medans Radon är en blandning av Deore, SLX och XT.
Samma gaffel.

Befarar att Radon Race blir för lång för mig, då den har en mer aggressiv sittställning jmf med team. eftersom jag är rätt kort, men med långa ben.

Bäst vore om bide discount kommer med deal of the day på någon lämplig cykel så jag kommer till skott...

Senast ändrad:
Kollade också runt i våras efter en cykel och det jag hittades om jag tyckte var mest "bang for the buck" var en Radon ZR Team 29 7.0 ifrån bike-discount. Så det fick bli en sådan. Och ännu har jag inte upplevt några problem med den.

Kjell.L skrev:
> Kollade också runt i våras efter en cykel och
> det jag hittades om jag tyckte var mest "bang for
> the buck" var en Radon ZR Team 29 7.0 ifrån
> bike-discount. Så det fick bli en sådan. Och
> ännu har jag inte upplevt några problem med den.

Det låter bra, hur mycket fick du betala? 734,24€ som den kostar nu?

Jag köpte en Radon ZR Race 29 6.0 SRAM förra året och kan varmt rekommendera den.

Vet inte om årets modell skiljer mycket från förra året, min har SRAM X9 växlar både fram och bak, Reba-gaffel och Avid Elexir 1 bromsar.

Bromsarna har jag bytt ut mot Shimano SLX, inte för jag egentligen tyckte de var dåliga, men de har fått rätt mycket skit på nätet, bland annat här. Uppfattningen verkar vara att de jämt och ständigt behöver luftas, men inget jag upplevt. Största fördelen med shimanobromsarna än så länge är bekvämare handtag.

Gillar verkligen SRAM växlarna, kanske inte så rättvis jämförelse, men tidigare har jag haft Shimanos billigare serie någon av de som börjar på A, kommer inte ihåg vilken. SRAM växlarna känns mycket mer exakta och distinkta, jag har inte heller behövt justera dem än. De är precis som de var när jag plockade upp cykeln ur kartongen förra sommaren och växlar fortfarande bra.

Nästa uppgradering blir nog en kortare styrstam för att få lite mer upprätt sittställning och komma lite längre bak vid utförsåkning, där jag idag upplever det som lite svårt att få vikten tillräckligt långt bak.

dhe skrev:
> Kjell.L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kollade också runt i våras efter en cykel och
> > det jag hittades om jag tyckte var mest "bang
> for
> > the buck" var en Radon ZR Team 29 7.0 ifrån
> > bike-discount. Så det fick bli en sådan. Och
> > ännu har jag inte upplevt några problem med
> den.
>
> Det låter bra, hur mycket fick du betala?
> 734,24€ som den kostar nu?

Det låter bekant att det var 734€ inkl frakt.

dhe skrev:
> cola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du kommer att bli nöjd oavsett! 18" låter
> > rimligt! Beställ och ut o cykla. Bättre att
> > satsa på radon med reba än cube enligt mig.
>
>
> Radon med reba innebär alltså ZR Race 29 6.0
> för drygt
>
> Varför tycker du att Radonen är ett bättre köp
> än Cube i denna prisklass?
> Cube har genomgående XT, medans Radon är en
> blandning av Deore, SLX och XT.
> Samma gaffel.
>
> Befarar att Radon Race blir för lång för mig,
> då den har en mer aggressiv sittställning jmf
> med team. eftersom jag är rätt kort, men med
> långa ben.
>
> Bäst vore om bide discount kommer med deal of the
> day på någon lämplig cykel så jag kommer till
> skott...

Jag valde mellan samma cyklar men det blev en Cube till sist för mig: https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-race-one-black-n-flashyellow-238104

Det blev dock en 19" då 18" inte kommer som 29er. Upplever den dock inte som stor trots samma grenmått som du och mäter 175cm i strumplästen.

Edit: bild med mig på cykeln finns i denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/2651173

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp