Rakare kedjelinje på fixie

wutza

Medlem
Hejsan happy
Jag har en fixie men jag är inte nöjd med kedjelinjen. Vågar inte ta i ordentligt när jag trampar pga detta. Hur ska jag få den rakare.
Andra frågan är: nu använder jag en kedja för cyklar med växlar dvs väldigt tunn och den blir längre med tiden. Kommer den någonsin att sluta töjas? Ska man köpa en speciell kedja till fixie?
Mvh Wutza

Bilagor

• IMG_20160613_162851.jpg
    IMG_20160613_162851.jpg
    366.9 KB · Besök: 61
  • IMG_20160613_162846.jpg
    IMG_20160613_162846.jpg
    311.8 KB · Besök: 48
  • IMG_20160613_162835.jpg
    IMG_20160613_162835.jpg
    315.9 KB · Besök: 50
  • IMG_20160613_162843.jpg
    IMG_20160613_162843.jpg
    509.4 KB · Besök: 48
När jag byggt fixies av gamla ramar harjag oftast bytt till ett smalare vevlager för att hitta en bättre kedjelinje. Du verkar dock ha ett faubervevlager vilket gör det hela lite krångligare ovh begränsar utbudet..

Men har du lyckats tappa kedjan med den kedjelinjen om du haft bra spänn? Ser inte väldigt snett ut på bilderna tycker jag?

Kör du fixed bör du också köpa ett par korgar/straps för att försöka bromsa utan det är rent livsfarligt.

Senast ändrad:
1. Du får nog labba med centreringen av baknavet. Men det är det värt. Hur mycket diff är det?
2. En vanlig tjockare kedja slits mycket mindre snabbt än en för växlat, men bägge slits mindre snabbt om kedjelinjen är helt rak. Kedjorna töjs inte utan det är slitage inne i kedjan som gör den längre. Det tar inte slut förrän kedjan går av. Kedjan på bilden ser dock inte så tunn ut.

Fast jag tycker det ser ut som vevlagret är av faubertyp, fast med fyrkantsaxel, i så fall är det värre, det finns dock en finsk adapter som man kan använda. Annars kanske du kan flytta klingan m.h.a. längre klingbultar och brickor, kanske den hamnar utanför styrningen då, men det borde funka ändå, många klingor sitter bara i bultarna.

Mvh Ulf S.

Kortare axel i lagret eller vevar med större kona (det ser ut som du har JIS-axel och ISO-vevar, kan det stämma?)
Går det vända bakdrevet (dvs är det plant eller är det kupat - det brukar vara det senare och då kan man vända och flytta kedjelinjen 5mm)

En "8-växlad" kedja störs mindre av sned kedjelinje och går lättare och slits mindre (dom är lixom gjorda gör att gå snett).
Enda passusen är väl att dom inte är gjorda för att bromsa med, men det borde inte vara något problem).

Infästningen av bakhjulet ser inget vidare ut. Du vill ju inte rycka dän det om du försöker dig på "skid stop" :-)

Kedjelinjen har ju väldigt liten effekt för verkningsgraden, så länge som kedjan är ordentligt spänd är det väl inget problem, eller är det viktigt för utseendet?

konken sa:
Kedjelinjen har ju väldigt liten effekt för verkningsgraden, så länge som kedjan är ordentligt spänd är det väl inget problem, eller är det viktigt för utseendet?
Du menar att en kedja som löper snett inte skulle slita något extra på klinga, drev och kedja?
(Alternativt att det inte krävs något arbete att slita på klinga, drev och kedja.)

kedjelinjen är nästan oviktig för verkningsgraden, det är därför det funkar med tolvkassett. (fast tolvkassetterna innehåller ofta både 10 och 11 kugg, båda med usel verkningsgrad:)

i det här fallet har du både excentriskt och vändbart bakdrev, och ett framdrev med alternativ infästning i sidled. svårt att förstå att det inte skulle kunna bli rakt om du önskar det.

och det ser ju nästan rakt ut! om det svajar när du tar i är det kanske något annat fel än kedjelinjen, ex mismatch i koningen för fyrkantfästet, mjuka vevar eller spricka i ramen.

Tillbaka
Topp