rakning med kniv

rakning med kniv
?

4-1-ghurka2.jpg

rakning med kniv
Jag har testat med barberarkniv, gör det inte säger jag bara. Blödde som en gris och kom till träningen med ett gäng plåster på benen.

rakning med kniv
Har använt rakknivunder ca 3 år och den rakningen som en kniv erbjuder är oslagbar! Det krävs dock att man håller den vass!

Ett annat alternativ är en klassisk rakhyvel med 1 rakblad i.

Problemet med dom nya 3,4,5 bladshyvlarna är att dom kommer För nära och därför ofta orsakar hudproblem!

Prova kniv, det är roligt!

rakning med kniv
juliusjonzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett annat alternativ är en klassisk rakhyvel med
> 1 rakblad i.

+1

Kräver inte alls lika stor färdighet men resultatet är ändå natt och dag jämfört med de usla flerbladssystemen. Billigare är det också så man kan unna sig nya blad lite oftare utan att behöva svälta.

Självklart kombinerat med en fin raktvå och borste. Vardagslyx! :)

rakning med kniv
Jag kör kniv på skägget, det kräver lite träning men är klart värt det. Det ger en nära rakning utan hud irritation, ett annat pluss är att rakningen som sagt roligare! Har man väl lärt sig skär man sig vääääldigt sällan...

rakning med kniv
barkan80 skrev:
> Har man väl
> lärt sig skär man sig vääääldigt sällan...

När man väl lärt sig... Låter ju betryggande, vad händer under tiden man lär sig? ;-)

rakning med kniv
Kastar mig in i tråden och kapar den.

Vad är skillnaden mellan gilette fusionsuperduper 3-4 blads system och gammaldags med ett blad?

Sämre/bättre rakning?

Tänker fejjan, benen vaxar man på salong.

rakning med kniv
MagnusA skrev:
> barkan80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har man väl
> > lärt sig skär man sig vääääldigt
> sällan...
>
> När man väl lärt sig... Låter ju betryggande,
> vad händer under tiden man lär sig? ;-)

Ansiktet ser ut som ett en slaktarlärlings övningsgris. Men när man får häng på det är det, som andra redan påpekat, ett riktigt schysst sätt att raka sig.

För mig funkar dock rakkräm bättre än raktvål.

rakning med kniv
Ha ha, nä så jävligt är det inte! Dom små skärsåren är så fina och ytliga, dom läker utan ärr på nolltid. Kniven är så vass att det knappt märks när man skär sig.

rakning med kniv
Jacoba skrev:
> Kastar mig in i tråden och kapar den.
>
> Vad är skillnaden mellan gilette fusionsuperduper
> 3-4 blads system och gammaldags med ett blad?
>
> Sämre/bättre rakning?
>
> Tänker fejjan, benen vaxar man på salong.

Bättre rakning. Billigare i längden. Något, men inte mycket, svårare att använda med gott resultat (du kan inte bara trycka och dra utan behöver lite fingertoppskänsla).

Det kittet här har jag och är mycket nöjd med: http://www.gents.se/merkur-34c-startkit

rakning med kniv
Nu har jag bestämt mig för att skaffa en sån där rakhyvel (t ex Merkur som nämns ovan), men jag skulle väldigt gärna få tag på den i lokal butik. Kan det vara så märkligt att inte en enda fysisk butik i Gbg-området säljer såna? Jag hittar inga när jag söker. Eller har nån nåt tips?

rakning med kniv
geologen skrev:
> Nu har jag bestämt mig för att skaffa en sån
> där rakhyvel (t ex Merkur som nämns ovan), men
> jag skulle väldigt gärna få tag på den i lokal
> butik. Kan det vara så märkligt att inte en enda
> fysisk butik i Gbg-området säljer såna? Jag
> hittar inga när jag söker. Eller har nån nåt
> tips?

Jag skulle tro att om det finns är det någon hip butik som tar ut ett rejält prispåslag.

Är det någon särskilt du är nyfiken på som jag som har en kan svara på?

rakning med kniv
Rattnalle skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Nu har jag bestämt mig för att skaffa en sån
> > där rakhyvel (t ex Merkur som nämns ovan),
> men
> > jag skulle väldigt gärna få tag på den i
> lokal
> > butik. Kan det vara så märkligt att inte en
> enda
> > fysisk butik i Gbg-området säljer såna? Jag
> > hittar inga när jag söker. Eller har nån
> nåt
> > tips?
>
> Jag skulle tro att om det finns är det någon hip
> butik som tar ut ett rejält prispåslag.
>
> Är det någon särskilt du är nyfiken på som
> jag som har en kan svara på?

Nja, det är mer utseende, vinklar och sånt. Inte lätt att få en känsla för det från bilder, tycker jag. Jag får se hur jag gör.

rakning med kniv
juliusjonzon skrev:
> Har använt rakknivunder ca 3 år och den
> rakningen som en kniv erbjuder är oslagbar! Det
> krävs dock att man håller den vass!
>
> Ett annat alternativ är en klassisk rakhyvel med
> 1 rakblad i.
>
> Problemet med dom nya 3,4,5 bladshyvlarna är att
> dom kommer För nära och därför ofta orsakar
> hudproblem!
>
> Prova kniv, det är roligt!

Hur kommer flerbladssystem närmre än kniv eller enkelblad? De har ju både plastram runt omkring och övriga blad tätt tätt intill...

rakning med kniv
geologen skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > geologen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Nu har jag bestämt mig för att skaffa en
> sån
> > > där rakhyvel (t ex Merkur som nämns ovan),
> > men
> > > jag skulle väldigt gärna få tag på den i
> > lokal
> > > butik. Kan det vara så märkligt att inte en
> > enda
> > > fysisk butik i Gbg-området säljer såna?
> Jag
> > > hittar inga när jag söker. Eller har nån
> > nåt
> > > tips?
> >
> > Jag skulle tro att om det finns är det någon
> hip
> > butik som tar ut ett rejält prispåslag.
> >
> > Är det någon särskilt du är nyfiken på som
> > jag som har en kan svara på?
>
> Nja, det är mer utseende, vinklar och sånt. Inte
> lätt att få en känsla för det från bilder,
> tycker jag. Jag får se hur jag gör.

Den är mindre än man tror från bilderna, det var det som slog mig mest. Får plats i min handflata med god marginal (9 i handskar normalt). Väldigt nätt storlek och ligger riktigt fint i handen. Handtaget är viktat så att den får bra balans.

rakning med kniv
Jo, jag har ju insett med tiden att de där flerbladshyvlarna drar ut skäggstråna väldigt långt, och när de kapas av glider de in under huden och irriterar. Här dras väl inget med egentligen, utan skärs bara av. Jag har enorma problem om jag rakar mig oftare än med ca 4-5 dagars mellanrum. Senaste halvåret har jag rakat mig på torsdag kväll eller fredag eftermiddag, så jag är "helgfräsch". Jag avskyr skägg, och hade gärna tagit bort det permanent, men att skaffa en bättre rakhyvel är i alla fall bättre än att hålla på som jag gör nu.

rakning med kniv
geologen skrev:
> Jo, jag har ju insett med tiden att de där
> flerbladshyvlarna drar ut skäggstråna väldigt
> långt, och när de kapas av glider de in under
> huden och irriterar. Här dras väl inget med
> egentligen, utan skärs bara av. Jag har enorma
> problem om jag rakar mig oftare än med ca 4-5
> dagars mellanrum. Senaste halvåret har jag rakat
> mig på torsdag kväll eller fredag eftermiddag,
> så jag är "helgfräsch". Jag avskyr skägg, och
> hade gärna tagit bort det permanent, men att
> skaffa en bättre rakhyvel är i alla fall bättre
> än att hålla på som jag gör nu.

Även medhårs? Huva.

Jag får samma resultat medhårs med den här hyveln som jag fick mothårs med den gamla Skitletten med flera blad.

Precis som du säger så är det inget som dras med. Med ett nytt blad kan man riktigt känna/höra hur varje hårstrå går av, riktigt skön känsla :)

Jag tänker mig också att nya vassa blad borde skapa mindre problem (drar mindre) och det blir en bonus att kunna byta oftare utan att det blir dyrt.

rakning med kniv
geologen skrev:
> Nu har jag bestämt mig för att skaffa en sån
> där rakhyvel (t ex Merkur som nämns ovan), men
> jag skulle väldigt gärna få tag på den i lokal
> butik. Kan det vara så märkligt att inte en enda
> fysisk butik i Gbg-området säljer såna? Jag
> hittar inga när jag söker. Eller har nån nåt
> tips?

Sådana där äldre modeller finns det massor av på begagnatmarknaden, har ett förflutet som samlare av äldre rakhyvlar, eller säkerhetsrakknivar som de förr hette, och åtminstone då för en 10 år sedan kanske fanns det massor. Men det har kanske dammsugits upp av alla hipsters? =)

rakning med kniv
Hmmm. Trots hipstervarningen så börjar jag bli lite sugen på ett sånt där Merkur startkit eller liknande. Verkar mysigt på något sätt... :-)

rakning med kniv
Precis, verkar mysigt som sagt. Det är ju lite mer teknik än Gillette-rakning, men tar det väldigt mycket mer tid också?

Bara det inte blir inkörsporten till surdegshotell, korvstoppning och urban fågelskådning. :-o

rakning med kniv
Mje, kniv tar lite mer tid om man har lite kantigt ansikte (vilket jag har). En säkerhetshyvel tar inte mkt längre tid än en Gi(t)lett. Men resultatet blir bättre och det är lite prylonani, vilket inte kan vara fel?

rakning med kniv
DT skrev:
> Bara det inte blir inkörsporten till
> surdegshotell, korvstoppning och urban
> fågelskådning. :-o

Se upp, snart ser du gammal ut!
2013-03-04.jpg

rakning med kniv
fredrikw skrev:

> Men det har kanske dammsugits upp av alla hipsters? =)
Kanske kan vara så...
ekman20130125.jpg

rakning med kniv
Rakning med dubbelbladshyvel ger inte bättre resultat än en flerbladshyvel, men lika bra. Däremot så tar det lite längre tid för mig då jag ofta genomför rakningen med flera pass, medhårs och sen snett mothårs brukar räcka.

Rakningen som förr mest var ett trist och DYRT moment har nu blivit en ny hobby. Det finns massor av rakhyvlar, rakblad, borstar och tvålar att testa. Det finns mycket att läsa om och även en del forum. Nu rakar jag mig ungefär tre gånger i veckan utan hudirritation men ändå till en mycket lägre kostnad. Dessutom är det mer miljövänligt när man vispar upp sitt eget rakskum och slipper gasdrivna flaskor med dåligt stinkande rakskum och får kasta plastiga rakblad som inte går att återvinna.

Jag kan rekommendera Merkur 34C som nybörjarhyvel i hög kvalité. Den är tung och ganska liten i handen och funkar perfekt. Har man stora händer kan man överväga att köpa Merkur 38C med något längre handtag. Ett annat tips är att köpa ett testpaket med olika rakblad så att man hittar ett som passar sin hudtyp och skägg.

Rakknivar är förstås ännu häftigare och mer miljövänligt men det har jag inte gett mig in på än.

rakning med kniv
Ger det verkligen inte en bättre rakning? Då skulle mycket av poängen försvinna för mig. Jag har rätt kraftig skäggväxt och trodde att jag skulle bli len som en bebis i ansiktet med old school-rakning... :-/

rakning med kniv
Där ser man vad erfarenheterna skiljer sig.

Jag får ett avsevärt bättre resultat än med flerbladshyvel och det med bara ett enda varv medhårs. Tidigare fick jag dra igen på många ställen. Numera har jag skägg utom några veckor på sommaren men tidigare rakade jag mig dagligen helt utan irritation.

Själva rakmomentet går _mycket_ fortare men totalt tar det något mer tid för att få bra lödder och så.

I övrigt håller jag helt med dig. Det är klart roligare med riktiga produkter.

Senast ändrad:
rakning med kniv
DT skrev:
> Ger det verkligen inte en bättre rakning? Då
> skulle mycket av poängen försvinna för mig. Jag
> har rätt kraftig skäggväxt och trodde att jag
> skulle bli len som en bebis i ansiktet med old
> school-rakning... :-/

Jag har ingen lång erfarenhet av rakning med dubbelbladshyvlel. Men min egen erfarenhet är att det inte ger BÄTTRE resultat i den bemärkningen att hyn blir slätare, men det blir LIKA bra som med flerbladshyvel.

Däremot så får jag mindre eller ingen alls hudirritation efteråt när jag använder dubbelbladshyvel. Så i den bemärkningen blir det BÄTTRE rakning jämfört med flerbladshyvel.

rakning med kniv
Jag har använt min hyvel i ett par år nu och tycker definitivt att det blir ett bättre resultat. Det hänger mycket på att man har rätt rakgel/tvål/kräm och rätt rakblad.

Personliga favoriter är de japanska rakbladen Feather, de är sjukt vassa och funkar bra om man har hyfsat grov skäggväxt. Smetar in mig med rakkrämen Prince från Lush. Funkar bra för min del och jag kan lätt rekommendera båda.

rakning med kniv
+1 på allt i tråden.

Mitt skägg är tjockt och växer snabbt som ogräs och jag har hela med liv hatat att raka mig tills jag köpte en Merkur-hyvel. Rakbladen är nästan gratis, borste och tvål är kul, och hyveln kan göra mig slät som en barnrumpa även om jag låter det bli en skog innan jag rakar mig igen. Helt utan irriterad hud dessutom.

Har länge velat testa rakkniv men har förstått att någon kunnig måste slipa den första gången, så därför har det inte blivit av. Någon som vet var man kan köpa rakknivar som är "färdiga för användning"?

rakning med kniv
exil skrev:
> +1 på allt i tråden.
>
> Mitt skägg är tjockt och växer snabbt som
> ogräs och jag har hela med liv hatat att raka mig
> tills jag köpte en Merkur-hyvel. Rakbladen är
> nästan gratis, borste och tvål är kul, och
> hyveln kan göra mig slät som en barnrumpa även
> om jag låter det bli en skog innan jag rakar mig
> igen. Helt utan irriterad hud dessutom.
>
> Har länge velat testa rakkniv men har förstått
> att någon kunnig måste slipa den första
> gången, så därför har det inte blivit av.
> Någon som vet var man kan köpa rakknivar som är
> "färdiga för användning"?

Man kan köpa en shavette om man vill slippa tänka på att slipa. Det är som en rakkniv fast man använder rakblad istället, så man bara byter blad istället för att behöva slipa.

rakning med kniv
Kan bara rekomendera alla att testa knivrakning, lite dyrt i början, men i längden billigare.

Att man skulle skära sig är i min erfarenhet en liten risk om inte mindre än vid hyvel. Man (jag) är konsentrerad pa det man gör, tar det piano och har en helt annan kontroll än med flerbladshyveln.

Det tar mig ca 10-15 att raka mig med kniv, men det är 10 trevliga minuter=)

Slipningen är en vetenskap för sig och kräver lite kunskap, men det går säkert att lära. Jag brukar ha strigeln (läderband) till vardags, och lämna in den ca 1/6mån på Bareber & Books på Söder i Stockholm! En av dom trevligaste salongerna i Stockholm! Har dock aldrig prövat deras klippkunskaper!
Där kan man även se, känna, dofta på knivar, tvålar och cremer!

rakning med kniv
Luthman Photography skrev:
> exil skrev:
> -----
> > +1 på allt i tråden.
> >
> > Mitt skägg är tjockt och växer snabbt som
> > ogräs och jag har hela med liv hatat att raka
> mig
> > tills jag köpte en Merkur-hyvel. Rakbladen är
> > nästan gratis, borste och tvål är kul, och
> > hyveln kan göra mig slät som en barnrumpa
> även
> > om jag låter det bli en skog innan jag rakar
> mig
> > igen. Helt utan irriterad hud dessutom.
> >
> > Har länge velat testa rakkniv men har
> förstått
> > att någon kunnig måste slipa den första
> > gången, så därför har det inte blivit av.
> > Någon som vet var man kan köpa rakknivar som
> är
> > "färdiga för användning"?
>
> Man kan köpa en shavette om man vill slippa
> tänka på att slipa. Det är som en rakkniv fast
> man använder rakblad istället, så man bara
> byter blad istället för att behöva slipa.

Vad jag har förstått så ska rakknivar från Dovo vara slipade och klara att användas direkt ur kartong. Finns bland annat hos
http://www.guapo.se/category.html/traditionella-rakknivar
http://www.gents.se/rakknivar.htm
och
http://www.theinvisibleedge.co.uk/straightrazors.html

Det finns en hel del att läsa om slipning av rakknivar på nätet även en hel del på Youtube. Och för att svara på trådens fråga så tror jag att det skulle funka att raka benen med rakkniv men personligen skulle jag använda en klassisk enkelbladshyvel istället.

Tillbaka
Topp