Rallarvägen Norge, nu med bilder

kievY

Medlem
Hej,

Jag har semester i augusti och fick en ide att kanske dra till Norge och cykla Rallarvägen. Den från Haugastol-Flåm.

Vad jag läst/sett så är det 8 mils underbar natur men tuffa branter på sina ställen.

Har någon cyklat den på sistone, hur har ni delat upp det? Bilen får ju stå på ett och samma ställe och att cykla 8+8 mil på en dag kan vara lite tufft speciellt om man ska hinna med tåg till bilen. Har läst att vissa sover i Finse, eller tält på vägen. Men då jag kommer köra med mina egna FS 29" så vill man gärna köra så lätt som möjligt och jag är beredd att betala lite för att få sova på hotell med frukost.

Ni som cyklat, hur har ni delat upp sträckan?

Sen är det ju tåg tillbaka.

Ös på med era tips.

/Kevin

Tomaso

Aktiv medlem
Då sista två milen bara går ut för så kan det bli tufft att vända hem i Flåm samma dag.
Vi sov en natt på det där hotellet efter typ 6mil. Minns inte vad det hette nu men Flåmsbanan stannar i trädgården.
En fantastisk naturupplevelse är det samt relativt lättcyklat.

Ragnvald

Aktiv medlem
Jag cyklade den för typ 7 år sedan. Det är i för det mesta en grusväg till Finse, sedan sten/grus i varierande kvalite resterande sträckan. Några branter finns det men inga bekymmer alls att ta sig fram med min odämpade ståltouringcykel och 4 väskor i alla fall. FS skulle jag säga är overkill men bekvämt. (Jag skrattade ganska högt efter att jag rusade om XC-cyklister som inte ville riskera sina kolfiberramar i utförsbackarna och gick i SPD-skor med cyklarna på axlarna)

De har sedan 2014 lagt begränsningar på vissa partier där man uppmanar folk att leda cyklarna ty räcket till forsen är 100 år gamla och det är lätt hänt att halka. Med det sagt är det fortfarande en rekommenderad familjetur.

Flackt uppför de första 5 milen från Haugastöl skulle jag gissa sedan ganska brant utför från Hallingskeid ungefär. Då vi cyklade där var det 25 grader varmt på 1500meters höjd, så vi badade och tog det lugnt.

Det finns möjlighet att ta tåg från Flåm till Myrdal och åter till Haugastøl därifrån, men man kan även hoppa på tåget på Finse eller Hallingskeid om man inte hinner åter i tid.

Vi sov i tält någon mil innan Finse (började dagens etapp söder om Geilo) og cyklade dagen efter till Myrdal och tältade där. Åkte sedan ner till Flåm morgonen efter och tog tåget upp igen och vidare genom berget till Uppsete (vi skulle vidare till Bergen).

Tåget kostar pengar, men det slipper man om man är sin egen hiss. Tågresan upp till Myrdal är brant, vacker och snirklig och är man marginellt intresserad kan det ju vara värt. Vi tyckte det var kul. Men kolla tågtiderna - vad jag vet har inte kryssningsfartygsbesöken satt fart än och just de är livsnärven i Flåm.

Johan T

Aktiv medlem
I början av årtusendet var Finse 1222 ett bra boende. Vackert där uppe. Man kan sitta och läsa Agnar Mykle.

Fanns ett museum i Finse oxå. Cyklade från tågstationen närmast söderut. Det är några timmar ner till fjorden. Mest utför, asfalt sista biten. Någon serpentin med rullgrus utför var spännande. Men det är väldigt snäll cykling vad jag kommer ihåg. Det finns en jättegammal Åka Skidor från 90-talet med ett resereportage ;-)

Skulle gärna cykla där igen.

Senast ändrad:

kievY

Medlem
Jo, har läst att en FS är kanske overkill men det är den enda cykeln med bra växlar jag har. Den andra cykeln har nexus 7 med rullbromsar och det vill jag inte riskera..

Har läst att många cyklar 3 första milen till Finse och sover där för att sedan ta resterande 5 milen i sträck alt att man sover vid högfjällshotellet..

Såg att priserna för en övernattning i Finse var inte direkt billigt heller..

Återstår att se.. bilderna man sett väcker iaf ens intresse att åka dit, speciellt när Norge öppnat upp gränserna.

kievY

Medlem
Hm, verkar onekligen spännande ut. Folk har kört hela sträckan på en dag, börjat tidigt. Men det känns lite stressigt om man ska hinna med tåget tillbaka hem. Å andra sidan funderar jag om att första anhalten vid 3 mil inte är för tidigt.. Har läst en del och de flesta säger camping då man bara slår läger när man känner för det.

Tomaso

Aktiv medlem
Ska försöka ge en bättre bild av min upplevelse av rallarvägen.
Vi sov en natt i Geilo på deras camping. Dagen efter åkte vi till Haugastöl och hämtade ut våra lånehojjar. Det var ett par GT MTB 27,5" (be om ett par extra slangar direkt så slipper ni bekymmer), helt okej skick på dem för att vara hyrcyklar.
Starten på rallarvägen börjar precis på andra sidan vägen vid Haugastöl. Naturen är helt underbar och utsikten varvas med sjöar, karga berg och till och med glaciärer. Vi hade med ombyte så ett par rätt otympliga ryggsäckar fick följa med på resans gång. Packa lätt är mitt tips.
Vädret är rätt skiftande, det kom några skurar men inget som tappade moralen för oss. En tacostund på sidan av vägen var riktigt gott samt att sitta och heja på andra cyklister är en kul sysselsättning.
Efter ca sex mil kom vi fram till Vatnahalsen (Bilfritt hotell) där vi hade bokat en natt. vi firade framkomsten med varsin öl till det facila priset av 199:-/styck. Helt klart prisvärt....
Dagen efter satte vi oss på cyklarna i pissregn. Det är egentligen bara utför efter Vatnahalsen och då man tappar ca 800 höjdmeter så förändras naturen extremt mycket. Det gjorde den dock några mil innan vatnahalsen också.
Nerfarten börjar med en serpentinväg som är riktigt brant. Att cykla denna uppför är en utmaning kan jag tänka.
Därefter passerar man en fantastisk miljö ända ner till Flåm, här hade jag velat ha bättre väder så jag kunde ta in detta lite mer.
Flåm då:
I Flåm stannar stora turistbåtar. De flesta på dessa båtar ska gå i land och titta på den järnväg eller åka med den järnväg som Flåm är känt för nämligen Flåmsbanan. Givetvis var det tågkollision när vår avgång skulle gå så vi fick ragga en taxi som tog oss långt därifrån (det fanns endast en taxi) för att sen ta ett tåg tillbaka till Myrdal där vi kunde byta tillbaks till Haugastöl. En ganska jobbig process då vi var rätt nerkylda efter cykelturen, vi hade ombyte iaf. Men det är ju ren otur. Det mest optimala för mig hade varit: Cykla en dag till Vatnahalsen. Dag två cykla till Flåm och tillbaka till Vatnahalsen (det är krävande) samt dag tre cykla tillbaka till Haugastöl. Det blir då två rallarvägen men när man ändå är där så kan man göra det ordentligt.

kievY

Medlem
Ska försöka ge en bättre bild av min upplevelse av rallarvägen.
Vi sov en natt i Geilo på deras camping. Dagen efter åkte vi till Haugastöl och hämtade ut våra lånehojjar. Det var ett par GT MTB 27,5" (be om ett par extra slangar direkt så slipper ni bekymmer), helt okej skick på dem för att vara hyrcyklar.
Starten på rallarvägen börjar precis på andra sidan vägen vid Haugastöl. Naturen är helt underbar och utsikten varvas med sjöar, karga berg och till och med glaciärer. Vi hade med ombyte så ett par rätt otympliga ryggsäckar fick följa med på resans gång. Packa lätt är mitt tips.
Vädret är rätt skiftande, det kom några skurar men inget som tappade moralen för oss. En tacostund på sidan av vägen var riktigt gott samt att sitta och heja på andra cyklister är en kul sysselsättning.
Efter ca sex mil kom vi fram till Vatnahalsen (Bilfritt hotell) där vi hade bokat en natt. vi firade framkomsten med varsin öl till det facila priset av 199:-/styck. Helt klart prisvärt....
Dagen efter satte vi oss på cyklarna i pissregn. Det är egentligen bara utför efter Vatnahalsen och då man tappar ca 800 höjdmeter så förändras naturen extremt mycket. Det gjorde den dock några mil innan vatnahalsen också.
Nerfarten börjar med en serpentinväg som är riktigt brant. Att cykla denna uppför är en utmaning kan jag tänka.
Därefter passerar man en fantastisk miljö ända ner till Flåm, här hade jag velat ha bättre väder så jag kunde ta in detta lite mer.
Flåm då:
I Flåm stannar stora turistbåtar. De flesta på dessa båtar ska gå i land och titta på den järnväg eller åka med den järnväg som Flåm är känt för nämligen Flåmsbanan. Givetvis var det tågkollision när vår avgång skulle gå så vi fick ragga en taxi som tog oss långt därifrån (det fanns endast en taxi) för att sen ta ett tåg tillbaka till Myrdal där vi kunde byta tillbaks till Haugastöl. En ganska jobbig process då vi var rätt nerkylda efter cykelturen, vi hade ombyte iaf. Men det är ju ren otur. Det mest optimala för mig hade varit: Cykla en dag till Vatnahalsen. Dag två cykla till Flåm och tillbaka till Vatnahalsen (det är krävande) samt dag tre cykla tillbaka till Haugastöl. Det blir då två rallarvägen men när man ändå är där så kan man göra det ordentligt.
Det jag kommit fram till just nu är att bila upp till Geilo och sova där. Därifrån (20 km) ta bilen med cykel till Haugastöl. Cykla över dagen till Vatnahalsen och checka in där, sova och dagen efter dra ner till Flåm, se lite utav Flåm och ta tåget tillbaka till bilen. Att bo i Finse känns lite tidigt (30 km) och sen ska man hinna att ta resten dagen efter.

Tomaso

Aktiv medlem
Det jag kommit fram till just nu är att bila upp till Geilo och sova där. Därifrån (20 km) ta bilen med cykel till Haugastöl. Cykla över dagen till Vatnahalsen och checka in där, sova och dagen efter dra ner till Flåm, se lite utav Flåm och ta tåget tillbaka till bilen. Att bo i Finse känns lite tidigt (30 km) och sen ska man hinna att ta resten dagen efter.
Exakt det här var vår plan också tills det sket sig med Flåmbanan.
Finse är kargt och ganska tråkigt tycker jag så Vatnahalsen är ett mycket trevligare ställe att sova på.
Haugastöl är ett fantastiskt hotell förövrigt, värt den där extrapengen i mitt tycke. De plockar till och med upp folk från tågststionen i sin minibuss. Du kan ju ta sista natten där?

kievY

Medlem
Exakt det här var vår plan också tills det sket sig med Flåmbanan.
Finse är kargt och ganska tråkigt tycker jag så Vatnahalsen är ett mycket trevligare ställe att sova på.
Haugastöl är ett fantastiskt hotell förövrigt, värt den där extrapengen i mitt tycke. De plockar till och med upp folk från tågststionen i sin minibuss. Du kan ju ta sista natten där?
Ja men precis och börjar man cykla runt 10 och cykla till Vatnahalsen 5 mil på 6-7 h borde man klara av med massa stopp och njutning. Bilen kommer jag förmodligen lämna i Haugastöl på parkering vilket jag förstått är gratis och är inga problem. Så när man väl kommer tillbaka kan man såfall sova som du säger där eller någon annan stans. Vad är det för hotell i Haugastöl? Är det samma byggnad som turistcentret?

kievY

Medlem
Ah som jag tänkte. borde väl inte vara problem att det blir "fullt"? Såg även det finns en bikepark i Geilo.. och ska man väl upp till Norge kanske man ska titta vart mer man kan cykla för att köra sån bit och bara köra rallarvegen kan man lika bra titta sig runt.

Ragnvald

Aktiv medlem
Rallarvägen i sig bli ju inte full men boka hotell i förväg skulle jag säga. Kan även bli lite trångt att parkera vid turistcentret men då finns även parkering vid tågstationen någon km bort.

Johan T

Aktiv medlem
DNT har ju en stor anläggning i Finse oxå om det är så att man inte vill slanta för hotellet.

Det kan vara kul att veta att scenerna från Hoth i Star Wars 5 spelades in där.

kievY

Medlem
Syftade inte fullt på själva Rallarvegen utan parkeringen vid turistcentret. Men då vet jag ungefär hur det ser ut, hur man lägger upp det lättast. Att man får vara beredd på olika klädval då vädret kan ändras.

Luzen

Aktiv medlem
Cyklade Rallarvägen för två år sedan.-
Vi köpte ett paket och bodde här https://www.visitnorway.se/listings-geilo/haugastøl-1000-moh/172679/

I paketet ingick 2 nätter med helpension, cykelhyra en GT Zaskar, Tåg till Finse, Cyklade sedan till Flåm och tåget tillbaks till Haugastöl ingick.

Kommer inte ihåg vad det kostade men tyckte det var mycket prisvärt.
Maten på hotellet var fantastiskt bra. Man plockade sitt eget lunchpaket från frukostbuffen.
Värt att nämna var att när vi kom fram till Flåm möttes vi av personal som direkt tog hand om cykeln så man slapp fundera på den och kunde ta sig en öl vid marinan, som drivs av svenskar.

Om jag inte minns helt fel gick allt på ca 8 500kr för två personer.

Senast ändrad:

kievY

Medlem
Då bär det av imorgon mot Norge, tanken är att på fredag cykla Rallarvägen. Vädret ska vara mellan 13-20 grader men allt kan ju hända uppe bland bergen. Tittat lite bilder och youtube och det ser fantastiskt ut där uppe om man har vädret med sig :D

Lilk

Aktiv medlem
Hej,

Jag har semester i augusti och fick en ide att kanske dra till Norge och cykla Rallarvägen. Den från Haugastol-Flåm.

Vad jag läst/sett så är det 8 mils underbar natur men tuffa branter på sina ställen.

Har någon cyklat den på sistone, hur har ni delat upp det? Bilen får ju stå på ett och samma ställe och att cykla 8+8 mil på en dag kan vara lite tufft speciellt om man ska hinna med tåg till bilen. Har läst att vissa sover i Finse, eller tält på vägen. Men då jag kommer köra med mina egna FS 29" så vill man gärna köra så lätt som möjligt och jag är beredd att betala lite för att få sova på hotell med frukost.

Ni som cyklat, hur har ni delat upp sträckan?

Sen är det ju tåg tillbaka.

Ös på med era tips.

/Kevin
Körde den nu i Juli. Vi körde en tiodagarstur så första natten blev i Flåm. Helt görbart på en dag. Inte mycket brant att tala om.åt det hållet. Men cyklat man upp från Flåm blir det ett parti med mycket lutning.

kievY

Medlem
Jag kör på en dag, föräldrarna åker med bil och hämtar upp mig i Flåm, så tanken är att starta tidigt på fredag vid Haugastol och cykla allt på en dag då jag vet att de väntar vid Flåm mot kvällen. Körde du hela sträckan på 10 dagar?

Lilk

Aktiv medlem
Jag kör på en dag, föräldrarna åker med bil och hämtar upp mig i Flåm, så tanken är att starta tidigt på fredag vid Haugastol och cykla allt på en dag då jag vet att de väntar vid Flåm mot kvällen. Körde du hela sträckan på 10 dagar?
Nej 10 dagar via Vaerlandet upp till Ålesund och med till Geilo igen via Trollstigen, Geiranger osv. Med tält och Gravelhojar.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag körde hela Rallarvägen på en dag, tog det ganska lungt och fotade mycket osv. Inga problem. Men jag startade tidigt och kom imål när det började bli skymning :)
Episk cykling där! (FS är väldigt overkill, en HT är perfekt, görbart på gravel också om det kniper)

dlridings

Aktiv medlem
Christian Behre i Göteborg cyklade vägen förra veckan. Han cyklade en bra bit över 120-mil uppför varenda serpantin han kunde hitta.

Rallarvägen var avslutningen. Den är tuff. Jag vill minnas att han hade ett ombyte däck för just den sträckan.

Han tog det i ett svep, så han övernattade inte just där, vad jag minns.

Daniel

kievY

Medlem
Så, nu är man landad i Sverige igen efter 1 veckas resande i Norge. Jag la knappt någon tid på vara uppkopplad till nätet då jag ville koppla av och bara vara "isolerad" i 1 vecka. Men självklart ska ni få bilder. Turen, eller vägen var ganska så fantastisk. Första 3 milen fram till Finse var jag i princip ensam cyklist, några vandrare på vägen. Efter Finse kom det mer folk eftersom de hade tagit tåget upp. Men.. de riktigt vackra vyerna började vid 5 mil med olika vattenfall, grön fin natur och även snö. Det var nog första gången mina bromsar blev riktigt varma, det luktade fint om de på nervägen. Jag tog det lugnt, fotade mycket, fikade och stannade och pratade med folk. Sammanlagt tog det ca 5 h att cykla, och det var inga problem att ta sig ner till Flåm. Hade tur med vädret, kom en skur på typ 10 min sen var det soligt men blåsigt. Tyvärr inget bad då det var kallt i vattnet. Kan sammanfatta turen som en fantastisk upplevelse med mycket fin natur, inga bilar eller andra oljud under hela tiden vilket var underbart. En FS var väl kanske overkill.. men min andra cykel med Nexus 8 och rullbromsar hade tyvärr inte klarat det. Det krävdes bra bromsar och bra växlar på ett par backar. Vid 5 mil var det i princip bara nerför och från serpentin vägen ner var det ännu mer serpentiner ner mot Flåmdalen.. så man rullade på ganska bra på asfalt in mot dalen där man möttes av lilla Flåm med några pubar och restauranger.

Bilagor

• 6B3AAA48-C85B-4825-99A8-4625FEC35CF1.jpeg
    6B3AAA48-C85B-4825-99A8-4625FEC35CF1.jpeg
    1.1 MB · Besök: 67
  • 20A77C6A-3DD1-4D01-AE18-C32D95FF68C5.jpeg
    20A77C6A-3DD1-4D01-AE18-C32D95FF68C5.jpeg
    949.9 KB · Besök: 62
  • 7FAC18B4-58A1-40BB-9E33-01CBE3568955.jpeg
    7FAC18B4-58A1-40BB-9E33-01CBE3568955.jpeg
    1.1 MB · Besök: 65
  • 9148101F-7540-4AF7-AE8E-EEA13B8C8A47.jpeg
    9148101F-7540-4AF7-AE8E-EEA13B8C8A47.jpeg
    1.1 MB · Besök: 65
  • 00599A41-3AC3-434E-9FB9-ABADF750D71B.jpeg
    00599A41-3AC3-434E-9FB9-ABADF750D71B.jpeg
    1.6 MB · Besök: 64
  • 89872C69-C2E5-4D19-9F6D-F4D31F981157.jpeg
    89872C69-C2E5-4D19-9F6D-F4D31F981157.jpeg
    1.1 MB · Besök: 66
  • 170112E8-C912-43E6-9727-A7E89333CA95.jpeg
    170112E8-C912-43E6-9727-A7E89333CA95.jpeg
    1.7 MB · Besök: 67
  • 12F7D02E-7FF7-4D88-800D-21EB7AD15A6F.jpeg
    12F7D02E-7FF7-4D88-800D-21EB7AD15A6F.jpeg
    1.5 MB · Besök: 67
  • 3F9D4247-BA16-4E51-A953-43FFEC064857.jpeg
    3F9D4247-BA16-4E51-A953-43FFEC064857.jpeg
    1.3 MB · Besök: 62
  • 8BE61B4A-E612-4470-A661-7818031124A2.jpeg
    8BE61B4A-E612-4470-A661-7818031124A2.jpeg
    1.2 MB · Besök: 59
  • 3E6D0AB7-7C5D-4C40-8509-FEC59DEBC583.jpeg
    3E6D0AB7-7C5D-4C40-8509-FEC59DEBC583.jpeg
    1.8 MB · Besök: 60
  • FF3D7CCD-D810-4162-BF8B-70BD06568CC1.jpeg
    FF3D7CCD-D810-4162-BF8B-70BD06568CC1.jpeg
    1.3 MB · Besök: 61
  • B380FB7A-F4DA-499C-A115-A974672A39A8.jpeg
    B380FB7A-F4DA-499C-A115-A974672A39A8.jpeg
    1.6 MB · Besök: 60
  • 4E5B75F1-2E2A-4559-8191-DC5A039398DA.jpeg
    4E5B75F1-2E2A-4559-8191-DC5A039398DA.jpeg
    1.3 MB · Besök: 60
  • A8A31067-E0F3-4080-BFF8-85E6DA120473.jpeg
    A8A31067-E0F3-4080-BFF8-85E6DA120473.jpeg
    1.5 MB · Besök: 62
  • AFC7AF5F-4817-4E89-9A18-B9E145970157.jpeg
    AFC7AF5F-4817-4E89-9A18-B9E145970157.jpeg
    1.3 MB · Besök: 58
  • DDDD626E-73E6-488E-AF61-7B7A6BD1410D.jpeg
    DDDD626E-73E6-488E-AF61-7B7A6BD1410D.jpeg
    1.3 MB · Besök: 59
  • 72345554-A4B4-4353-90D7-002C1F982E0A.jpeg
    72345554-A4B4-4353-90D7-002C1F982E0A.jpeg
    1.3 MB · Besök: 61
  • EA0970D3-13F0-4BD1-BAED-9A1926DF92D7.jpeg
    EA0970D3-13F0-4BD1-BAED-9A1926DF92D7.jpeg
    1.6 MB · Besök: 69
Senast ändrad:

Laan84

Aktiv medlem
Fint! Cyklade där för cirka tio år sedan med 20kg packning på cykeln, tält osv för tre veckor.
det var klart finaste delen!

kievY

Medlem
Ja, jag hade tur med vädret och fick efter halva sträckan sol med medvind så det var varmt om jag hittade lä att fika. Vid Vatnahalsen hotellet tog jag en fika och där var det många som fikade. Vacker tur, lättcyklat och helt ljudlöst i princip.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer