Ram vs. Ram

Vegan

Aktiv medlem
Ram vs. Ram
Hur ser utvecklingen ut på lvg-kolfiberramar dvs. hur står sig en premiumram från Colnago, Pinarello, De Rosa m.fl. som är 4-5 år gammal mot en 2018/19-års mellanklass ram från t.ex. Canyon? Hur är ramarna från Planet X, Ghost, Merlin m.fl i en jämförelse? Har man blivit mycket bättre på att tillverka i kolfiber under de senaste åren eller har utvecklingen av själva kolfiberväven genomgått en revolution? Kan man idag få en ram som både är styv, lätt OCH bekväm medan man tidigare fick välja? Ja, jag vet inte, jag spånar bara ?

Jag är inte av den dignitet att jag förmodligen märker någon större skillnad då det mesta är bättre än min 7 år gamla ful-tysk men ibland hittar man ju butiker som rear enstaka ex. av premiummodeller som har några år på nacken och vem vill inte äga en Italian Stallion om geometrin stämmer och det går ekonomiskt.

Ram vs. Ram
De absolut finaste ramarna har väl blivit något gram lättare, annars skulle jag säga att det är same same. Baserar det på att ha bytt från Cannondale Supersix Highmod från 2012 t ---> Canyon Ultimate CF SLX 2017. Sen är ju skivbromsar och mer utrymme för däck främst bak någon som gått framåt. Att köra 25mm däck på en "äldre" ram kan vara klurigt ibland. Just möjligheten att köra bredare däck/fälgar va en stor anledning att jag bytte.

Ram vs. Ram
Sant, man ska såklart inte stirra sig blind på ett visst märke eller ens material men då jag kört mig trött på min nuvarande hoj behöver jag en nytändning. Det där med däcksbredd är en intressant iakttagelse. Det är inte mycket till godo med 25 mm bak på min Focus...

Ram vs. Ram
För mej är skillnaden i komfort viktigaste skillnaden. Senaste åren har nästan alla tillverkaren jobbat mer med dämpningen, men för några år sen sätta den flesta bara på vikt och styvhet. När jag för sex år sen bytte min gamla alu cykel med för styva karbon gaffel till en karbon cykel var komforten betydligt bättre. Nya cykeln var också mycket lättare, men det känner man nästan inte i Sverige. (Ovannämnde bredare däck förbättrar komforten också mycket, men jag körde 25mm redan på min gamla alu cykel med 2mm luft kvar)

Ram vs. Ram
Som sagt, lite mer fokus på aero och lite annan filosofi på var det ska vara styvt och var det inte ska vara det.

(edit: Sen lever väl ramar i treårscykler ungefär, så en som ligger före idémässigt är väl på nivå med en mer konservativ copycat även om det skiljer upp till två generationer - vilket väl är en 4-6 år.)

Senast ändrad:
Ram vs. Ram
Vegan sa:
Sant, man ska såklart inte stirra sig blind på ett visst märke eller ens material men då jag kört mig trött på min nuvarande hoj behöver jag en nytändning. Det där med däcksbredd är en intressant iakttagelse. Det är inte mycket till godo med 25 mm bak på min Focus...

Om det primärt är en nytändning du behöver och du inte redan åker på cykelresor skulle jag hellre lägga pengarna på en cykelresa. Alperna är fantastiskt vackert på sommaren om vädret är bra.

Ram vs. Ram
emmer sa:
Som sagt, lite mer fokus på aero och lite annan filosofi på var det ska vara styvt och var det inte ska vara det.

(edit: Sen lever väl ramar i treårscykler ungefär, så en som ligger före idémässigt är väl på nivå med en mer konservativ copycat även om det skiljer upp till två generationer - vilket väl är en 4-6 år.)
Jo, så är det nog. Visst betalar man för märket på en premiumram men det är ju ändå dessa som ligger i framkant i utvecklingen. Inbillar jag mig i alla fall.

Bele sa:
Om det primärt är en nytändning du behöver och du inte redan åker på cykelresor skulle jag hellre lägga pengarna på en cykelresa. Alperna är fantastiskt vackert på sommaren om vädret är bra.
Rena cykelresor gör jag inte men cykling på mina resor förekommer. Visst hade det varit kul att dra till Mallorca på våren eller alperna på sommaren men på de få resor jag gör har andra hobbies lite företräde, därav n+1 tanken för att få pepp på hemmaplan. Sen är det ju inget som hindrar att fincykeln får följa med på resan ?

Ram vs. Ram
Vad gäller kolfiberkvalitet som faktiskt används för cykelramar så här det inte hänt jättemycket de senaste 5 åren.

Däremot är lay-up bättre och en del nya resinblandingar finns. Dessutom är automatiseringen vid tillverkning bättre och bättre. För att inte tala om design, där har mycket gjorts.

Skall man gå på den bästa nya kolfiberkvaliten så skulle ramen bli otroligt dyr.

En 5 år gammal Eddy Merckx EMX-7 eller Pinarello eller liknande har lika bra kolfiber som en modern ram, däremot har en inte lika bra aerodesign mm.

Det finns undantag, tex Rolo mm som ständigt verkar använda kolfiber/resin som ligger i framkant...

Tillbaka
Topp