Ramar under 1100g

HåkanC

Aktiv medlem
Ramar under 1100g
För den som så här i snöiga februari börjar planera för att skaffa sig en ny lättvikts lvg kan det vara intressant att veta att den tyska tidningen Tour http://www.tour-magazin.de i nummer 2/05 har testat 10 kolfiberramar med vikt på under 1100g (i strl 58).
Här står det vilka:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1336&nodeid=24&subnav=21

Jag har skannat in utdrag ur testerna av de intressantaste och lagt in bilderna på
http://gurkan.oxh.sgsnet.se:8080

Canyon Carbon F10
Canyon%2BCarbon%2BF10%2B-%2B0502.jpg

1300€ för ram-kit, komplett cykel från 2200€ http://www.canyon.de/rennraeder/index.html?b=35

Cube Litening GTC - 0502
Cube%2BLitening%2BGTC%2B-%2B0502.jpg

1500€ för ram-kit, testad cykel för 3850€ http://www.cube-bikes.de

Isaac Impulse-0502
Isaac%2BImpulse%2B-%2B0502.jpg

5150€ för ram-kit, testad cykel för 6740€ http://www.isaac-carbon.com

Look 585-0502
Look%2B585%2B-%2B0502.jpg

2500€ för ram-kit, testad cykel för 6500€ http://www.lookcycle.com

Red Bull Carbon SL - 0502
Red%2BBull%2BCarbon%2BSL%2B-%2B0502.jpg

1700€ för ram-kit, testad cykel för 2200€ http://www.roseversand.de

Scott CR1 Limited - 0502
Scott%2BCR1%2BLimited%2B-%2B0502.jpg

2300€ för ram-kit, testad cykel för 8500€ http://www.scottusa.com

Time VXRS Module - 0502
Time%2BVXRS%2BModule%2B-%2B0502.jpg

3600€ för ram-kit, testad cykel för 7800€ http://www.timesport.fr

Wilier Le Roi - 0502
Wilier%2BLe%2BRoi%2B-%2B0502.jpg

2900€ för ram-kit, testad cykel för 4930€ http://www.wilier.it

Giant TCR Composite + TCR Advanced - 0407
Giant%2BTCR%2BCarbon%2B-%2B0407.jpg

Colnago C50 - 0404
Colnago%2BC50%2B-%2B0404.jpg

Dessa finns med enbart som jämförelse. Testet av TCR Advanced gäller den 1a prototypen.

Canyon och Red Bull kommer säkert att bli populära, att få en komplett cykel för mindre än vad ett tyngre och flexigare ram-kit kan kosta är inte så dumt.

Tidningen Tour gör de bästa och noggrannaste testerna jag har sett i någon tidning, deras tester består inte enbart av subjektivt, mer eller mindre förvirrat, tyckande efter en provcykling på en träningsrunda, de gör också objektiva mätningar.
Men de mäter inte bara alla mått, vinklar och vikt på ram+gaffel, de mäter också vridstyvheten mellan fram och bakhjul dvs hur stabil ramen är, de mäter också vevpartiets styvhet (trampstyvheten) och slutligen mäter de också bekvämligheten.
Detta gör att det är väldigt lätt att jämför testresultaten mellan cyklar man redan känner till och som de har testat och tester av nya cyklar.
Läs mer här om hur testerna går till:
http://www.tour-magazin.de/to/show.php3?id=30&nodeid=30&ps_lo=0&subnav=21
Den som har problem med tyskan kan få hjälp av Babelfisken:
http://babelfish.altavista.digital.com/babelfish/tr

/Håkan

Ramar under 1100g
ajg har funderat på att börja prenumerera på tour, som komplement till bike. Hur tror du den skulle passa om man är mer touringintresserad än lvgintresserad?

Jag får spana in deras site och kolla om man kan få provapånummer tror jag. Jag gillar verkligen testerna i bike.

/rikard

Ramar under 1100g
lundatok Skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom har en systertidning som är en touringtidning,
> kommer dock inte ihåg vad den hette.

Den heter http://www.trekkingbike.com/

Men den innehåller väl bara massa tyska cyklar, tyska tester, tyska turtips och tyska annonser, så den är väl inget och ha :-)

/Anders

Ramar under 1100g
Verkar ändå bra mycket mer trovärdigt än när Volvo utses till bättre bil än BMW i svenska motortidningar eller motorinformation i vår fria television.

Sen kan folk säkert ha olika uppfattning om vad som är bekvämt, men det är säkert till nån nytta att få allt sammanfattat så här. Vet inte hur man skulle resa genom Sverige (Europa) för att provsitta cyklarna.

Förstår inte hatet mot Tyskland och tyska tester (se "skivbromsar", men där höll jag mig för att skriva något trots att folk uppenbarligen inte varit i närheten av att läsa testet innan dom kommenterade). Jag tycker vi ska vara glada att vi har ett land så pass nära med fria människor som håller priserna nere och kvaliteten på testerna uppe. Många verkar ju (med rätta) utnyttja möjligheten att handla därifrån.

Ramar under 1100g
Wilier Skrev:
> Konstigt, en tysk cykel vann.
>

Ursäkta om mitt uttalande uppfattades som hatiskt.

Ramar under 1100g
Tack för infon Håkan, det är alltid roligt att läsa tester på dyra saker:-) Speciellt tyska tester! även om man kan se en viss färgning av resultaten. Men det är ju som med alla tester, man får se dem som en fingervisning och inte en absolut sanning.

Ramar under 1100g
Jag gillar hur dem har valt att presentera resultaterna rent grafiskt. Faktum att de tar objektiva och reproducerbara mätningar är också imponerande. De gör så att man blir nästan motiverade att lära sig att läsa tyska!

Ramar under 1100g
Men hur sexigt är det egentligen
med en tysk landsvägscykel?

Lite som att dyka upp med en helsvart hagelautomat
på fasanjakt i Skåne. Den biten har de supernoggranna
tyskarna missat helt.

Ramar under 1100g
helsvart hagelautomat, just det, huvudet på spiken.

tyska cyklar ser lika spännande ut som en Audi inuti.

Lite jobbig läsning om Wilier:n bara, om jag förstår tyskan rätt så ägnar dom hela testet till att granska färgnyanser och carbonstruktur skillnader mellan ram och gaffel. Det ser tydligen inte snyggt ut, sån argument oroar mig starkt till skillnad från deras objektiva tester som ändå bara bygger på tyskvänlig subjektiv grunddata.

Ramar under 1100g
Newsboy Skrev:
> > Men hur sexigt är det egentligen
> med en tysk landsvägscykel?
>
> Lite som att dyka upp med en helsvart hagelautomat
>
> på fasanjakt i Skåne. Den biten har de
> supernoggranna
> tyskarna missat helt.

Vilken tur då att Canyonen går att få i blått eller rött, till skillnad från alla andra icketyska kolfiberramar på marknaden :-)

/Anders

Ramar under 1100g
Expecting the technical editor of a German magazine to be able to wax eloquent upon a bicycle's "soul" makes about as much sense as hiring an Italian opera star as an organizational consultant, or an American to be the judge at a taste test of different brands of surströmming.

Jag utgår fran att man kan ta de objektiva mätningar på allvar, men man måste alltid ta subjektiva bedömningar med en nypa salt. Ju mer man vet om den som har gjort bedömningen desto bättre och mer användbar informationen blir.

Ramar under 1100g
Jag förstår Willier kommentar att en tysk cykel vann. Mem är det en tävling? Det finns en konstnärlig aspekt med cyklar, italienska cyklar andas skönhet och gott hantverk. De tyska ramarna är nog bra konstruktioner men är de vackra? Dessutom är de tillverkade i Asien till låga kostnader och säkert stora serier. Tester kan nog vara till stor nytta för oss konsumenter om man lär sig vilka egenskaper en cykel
(ram/gaffel) ska ha för att passa kropplängd, vikt, körstil etc. Är man 190cm lång så kan en vek ram börja vobbla i nerförkörning, men en kort person behöver nog inte tänka på att ram och gaffel ska vara så vridstyva/rikningsstabila. I det här testet fattas det var jag har kunnat läsa mig till, hur är ramarna -rören med alla karbonfibrerna konstuerade? Jag har sett Treks karbonram isär sågad och enligt Trek så var det skillnad på olika tillverkare när det gäller rörens konstuktion. Givetvis var Treks konstruktion den bästa.
Jag tycker Kadens skulle börja med liknande tester som Tour har. Säkert kan någon teknisk högskola hjälpa till med testerna.

Ramar under 1100g
Wilier Skrev:

> Lite jobbig läsning om Wilier:n bara, om jag
> förstår tyskan rätt så ägnar dom hela testet till
> att granska färgnyanser och carbonstruktur
> skillnader mellan ram och gaffel.

Willier skulle skickat den här istället
em09-wilier.jpg

klart snyggare! men skulle bli "lite" :-0 sur själv om min 3000€ ram såg sunkig ut!!

Senast redigerad av en moderator:
Ramar under 1100g
Det är ju för övrigt skitviktigt att allt blir exakt rätt
på millimetern och grammet när de flesta spekulanterna på
dessa fullblod är lönnfeta ramsnea gubbar som tränar då och
då och tävlar gubbklass i buskistävlingar.

Men drömmandet kanske är en del av prylen, vad vet jag.

Senast redigerad av en moderator:
Ramar under 1100g
Wilier Skrev:
> Lite jobbig läsning om Wilier:n bara, om jag
> förstår tyskan rätt så ägnar dom hela testet till
> att granska färgnyanser och carbonstruktur
> skillnader mellan ram och gaffel. Det ser tydligen
> inte snyggt ut, sån argument oroar mig starkt till
> skillnad från deras objektiva tester som ändå bara
> bygger på tyskvänlig subjektiv grunddata.

Var inte så ledsen över att den dyra Wilier:n inte fick högsta testpoäng
Wilier har ju förbättrat sig en hel del jämfört med förra årets toppmodel(?)

Wilier%2BKarbon%2B2%2BDe%2BLuxe%2B-%2B0401.jpg

Om man jämför med testet av Le Roi ser man att Wilier har lyckats sänka vikten på ramen
med över 30% (468g) utan att styvheten har blivit motsvarande lägre.
Även gaffeln har blivit ngt lättare utan att försämras.
Separata vikter för ram + gaffel står här: http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=842&nodeid=27&subnav=21&ps_lo=5
Om ett år, eller två, kanske Wilier har en ram som tom kan konkurrera med Scott CR1!

OBS
Den som tolkar det här testet som att Canyon-ramen är testets vinnare därför att den har
högst testpoäng har fel.
Hur styv behöver en ram vara för att fungera bra?
För de som är över 190cm och väger mer än 95-100kg är troligen Canyon-ramen den bästa i testet.
Men Scott CR1 är tillräckligt styv för 'resten' och dessutom lättare.
Men vad gäller prisvärdhet är Canyon-ramen självklar vinnare.

För den som skall använda ramarna till att cykla på är trots allt det viktigaste att de passar.
Inte bara i storlek utan också i 'stil', är de lugna, kvicka eller tom nervösa?
Detta är en smaksak som dessutom skiljer mellan olika cyklister, och att få en cykel som
passar är det viktigaste, inte namnet, utseendet eller (små) skillnader i testvärden.

Ok?

/Håkan

Ramar under 1100g
Min nya teori går ut på att de tyska budgetfirmorna bygger sina ramar specifikt för att få toppoäng i Tours tester. De har liksom lärt sig att bygga cyklar som maskinen gillar.

Vad tour ni om det? Är jag galet konspiratoriskt lagt eller är det bara jag som kännar att de tester som gång på gång presenteras i den tyska testbibeln alltid är lätt vridna till favör för de inhemska märkena...

Ramar under 1100g
danne Skrev:
> Min nya teori går ut på att de tyska budgetfirmorna bygger sina ramar specifikt för att
> få toppoäng i Tours tester. De har liksom lärt sig att bygga cyklar som maskinen gillar.
>
> Vad tour ni om det? Är jag galet konspiratoriskt lagt eller är det bara jag som kännar att de
> tester som gång på gång presenteras i den tyska testbibeln alltid är lätt vridna till favör för de
> inhemska märkena...

Du är inte alls galen någonstans. Inom bilindustrin optimeras det hårt för denna typen av tidningstester. Tyska biltillverkarna väljer däck, bromsbelägg och dylikt specielt för Auto Motor & Sports bromstester, ibland till och med den utrustningen enbart på testbilarna. Detta har varken Svenskarna eller Italienarna (inom cykel) förståt och tur är väl det ibland.

Alltså tilltron till dom här "objektiva" testerna blir jag helt matt av. Ur maskiner/simularingar kan man få veta en parameter med tre decimaler och tror att det här ser ju objektivt ut, men man får helt enkelt det resultat man mäter, därmed inget sagt om att det man mäter verkligen korrelerar mot en bättre körupplevelse på cykeln. Jobbar med just detta dagligen inom bilsäkerhet, hur man just skall mäta en förbättrad säkerhet i en bil för våran kund, det finns många fällor.

Ramar under 1100g
danne Skrev:
> Vad tour ni om det? Är jag galet konspiratoriskt
> lagt eller är det bara jag som kännar att de
> tester som gång på gång presenteras i den tyska
> testbibeln alltid är lätt vridna till favör för de
> inhemska märkena...

I tyska Bike som är Tours systertidning och har samma testmetoder, har de i de två senaste numren testat ett helt gäng cyklar.

I nr 2/2005 testades 120 mm (fjädringsväg) cyklar. 10 st märken, varav 6 tyska. Bäst i test blev Specialized SJ Expert 120.

I nr 3/2005 testades 150 mm cyklar. 10 st märken, varav 6 tyska igen. Bäst i test blev Specialized Enduro Expert.

Att säga att de premierar tyska cyklar känns lite fel. Men det kanske gömmer sig ett tyskt bolag bakom Specialized, vad vet jag.

/Anders

Ramar under 1100g
> Att säga att de premierar tyska cyklar känns lite
> fel. Men det kanske gömmer sig ett tyskt bolag
> bakom Specialized, vad vet jag.
>
> /Anders

Ja det är fel att säga att dom premierar tyska cyklar. men tyska cyklar (kanske) är mer optimerade mot deras provmetoder och deras provmetoder behöver nödvändigtviss inte entydigt peka ut en bra cykel.

Ramar under 1100g
Vet inte om jag kan hålla med om att Tours tester premierar tyska cyklar/ramar. Förr i (Al-)tiden var det alltid Klein som vann testerna, sedan var det Principia under många år.

Ramar under 1100g
Men allt eftersom åren gick så lärde sig de tyska budgetfirmorna hur de skulle bygga för att spöa Gary och danskjävlarna. Det EnPeter skriver tycker jag passar väl in i min teori.

DVS. tidningen Tour premierar inte medvetet de tyska cyklarna, det är deras testmetoder som sköter premieringen.

Ramar under 1100g
Japp, och de tyska "budgetfirmornas" målmedvetna strävan att bygga jävligt bra cyklar till låga priser är ju något som kommer oss alla till godo. För det är väl knappast så att Tour's rigorösa tester drivit utvecklingen mot sämre cyklar?

Ramar under 1100g
Oskar Skrev:
> Japp, och de tyska "budgetfirmornas" målmedvetna
> strävan att bygga jävligt bra cyklar till låga
> priser är ju något som kommer oss alla till godo.
> För det är väl knappast så att Tour's rigorösa
> tester drivit utvecklingen mot sämre cyklar?

Inte?

Ramar under 1100g
att göra en styv och lätt cykel är nog så bra... men som jag ser det, så spelar det ingen roll om ramen är lätt eller ej. UCI har sin viktgräns på 6,8 kg. och med tanke på hur proffsen får trycka ner kedjor i sadelröret för att få upp vikten på cyklarna så känns det meningslöst att prioritera vikt framför köregenskaper på en racer. tillverkarna tycker givetvis annorlunda.

Min tcr composit har ju inte så granna testresultat, men den är en fröjd att framföra på vägarna.

Ramar under 1100g
troligtvis är tcr bra på egenskaper tyskarnas skjutmått inte kan mäta för det är svårkvantifierade storheter man söker när det gäller cykelkänsla.

Ramar under 1100g
Sen är det väl så att tyska cykeltidningar testar efter tyska förhållanden, vilket stämmer bra med var tyska cykeltilverkare bygger efter. Volvo är ofta en bättre vinterbil än BMW. BMW rockar på autobahn.

Ett svenskt test som testade för svenska förhållanden skulle nog testa lertäthet för lager och hur en cykel beter sig under en ovig 90kilos manlig förare med koordinationssvårigheter. =) Det känns lite corny när tyska Bike tippsar om att man kan förlänga säsongen genom att sätta skärmar på MTB:n =) men man får helt enkelt försöka översätta deras test till svenska förhållanden och vikta om deras poäng därefter. Det är lättare att göra när de mäter "objektivt" än när de spekulerar fritt om vilken känsla cykeln förmedlar.

/rikard

Ramar under 1100g
rikard Skrev:
> Sen är det väl så att tyska cykeltidningar testar
> efter tyska förhållanden, vilket stämmer bra med
> var tyska cykeltilverkare bygger efter.

Tyska förhållanden:
stort cykelintresse, cykling (landsväg) året runt, välskötta vägar, berg med härliga klättringar, värd för världscuplopp och TdF-etapper, mängder av TV-sändningar med personal på plats, massor av motionslopp under hela säsongen, låga priser på cyklar och tillbehör, flertalet cykeltidningar.

Svenska förhållanden:
cykelintresse enbart pga klassikern, säsongen (landsväg) börjar i april och tvärdör efter Vätternrundan, vägar med tjälskott och eftersatt underhåll, få motionslopp på hösten, få (två?) cykeltidningar, minimalt mediaintresse, dyra cyklar och tillbehör.

:-)

/Anders

Ramar under 1100g
AJ Skrev:

Tyska förhållanden:
stort cykelintresse, cykling (landsväg) året runt,
välskötta vägar, berg med härliga klättringar,
värd för världscuplopp och TdF-etapper, mängder av
TV-sändningar med personal på plats, massor av
motionslopp under hela säsongen, låga priser på
cyklar och tillbehör, flertalet cykeltidningar.

en annan STOR skillnad är att det finns 8 miljoner registrerade cyklister i Tyskland.

Ramar under 1100g
Är det någon av er alla er som verkar tveksamma till de testvinnande lågpriscyklarna som har testat någon av hojarna ni är skeptiska mot?

Snälla berätta då om era erfarenheter.

Om ni saknar erfarenheter om dessa cyklar, vad har ni för grund att vara tveksama till cyklarnas körglädje eller känsla? Snälla förklara.

/Zeb - som själv inte har en aning om de tyska lågpriscyklarna är bra eller ej

Ramar under 1100g
Du glömde en sak: Nära till Italien och Frankrike. Dessutom är cyklistundelaget egentligen ännu större, eftersom dom delar språk med Österrike och delar av Scwheiz.
Jag tror jag ska flytta till München.
AJ Skrev:
> Tyska förhållanden:
> stort cykelintresse, cykling (landsväg) året runt,
> välskötta vägar, berg med härliga klättringar,
> värd för världscuplopp och TdF-etapper, mängder av
> TV-sändningar med personal på plats, massor av
> motionslopp under hela säsongen, låga priser på
> cyklar och tillbehör, flertalet cykeltidningar.
>
> /Anders
>

Tillbaka
Topp