Ramjakt över, nu byggtråd – modern randonneuse

Singular

Aktiv medlem
Vi är bortskämda här i Göteborg!😊 Har flera gånger sett Anders packa skärmar och annat för att skicka till kunder, men med tanke på att det ibland tom kan vara svårt att få en syl i vädret när man är på plats i butiken så kan jag tänka mig att man får ha lite tålamod om man ska ta det den vägen.😛
Examplariskt i kunskap, välvilja och kärlek till den i huvudsak inte tävlingsbetonade cyklingen - ett sant guldkorn i den lokala och nationella butiksfloran. Men det skadar inte, som antytt ovan, med tålamod...

Ring och hör, vetja. Anders är en stjärna.

mao

Medlem
Mm, hade varit fantastiskt om nu bara Veloform hade nån form av webbshop eller inte låg så jäkla långt bort.
Det är inga problem att handla från Veloform även om man bor långt ifrån, jag har gjort det flera gånger.
Men du bör använda telefon som kommunikationmedel.

Havoc 5

Aktiv medlem
Efter övervägande så blir det svart, så du kan vara lugn. :)
Nja, jag bara skoja lite. Oavsett vad du väljer ser det ut att bli en jävligt fin cykel.
Har du kollat efter brickorna hos ”sifverts skruv”?
Du känner säkert till dem redan men om inte så är de väldigt välsorterade.
Lycka till med ditt vidare vinterpyssel.👍

Peth

Aktiv medlem
EC135AD4-9895-4F77-9C31-A9C7770B635A.jpeg

Nån sorts julafton. Inte lika kul som det silvriga blinget som jag fått tidigare.

Peth

Aktiv medlem
Decaleur:
E613D545-188D-4BF1-997A-B54E0961C8AA.jpeg

Decaleur som faktiskt går att använda även för oss som har styrstammen lite längre ner:
FB2754BF-2F68-47CE-8429-20DD00B3BA20.jpeg

Helt klart värt 200 spänn!

Peth

Aktiv medlem
Hjulen försenade några veckor, och kommer inte vidare utan dessa. Mekhjälparkatten är med, längst ner till höger, i bild.
27865FB7-4E60-4D89-A478-E292BCAE63F4.jpeg

Peth

Aktiv medlem
Det klassiska misstaget, men skall alltid börja med att bygga hjulen på ett ny cykel projekt, sist var det ett par ventiler som höll tillbaks premiärturen för mig.
Hjulen beställdes innan sommaren och skulle ha levererats för ett par veckor sedan. Blir, som det ser ut, ytterligare ett par veckors väntan. Får se hur länge jag står ut innan jag plundrar nån av de andra cyklarna på hjul.

Hasse#7

Aktiv medlem
Det blir verkligen en fin cykel. Du har bra framdrift. Gör katten lite mer än du vill erkänna?

Hasse#7

Aktiv medlem
Så snabbt går det inte. Om du tittar noga så ser du att stänkorna bara är ditlagda på däcken. :)
Allting är relativt. Jag har suttit med underbensgips i högläge i 7 dagar och har 7 dagar kvar. Det blir inte mycket gjort annat än att jobba över datorn.

Bengt-re

Aktiv medlem
Det blir verkligen en fin cykel. Du har bra framdrift. Gör katten lite mer än du vill erkänna?
Att montera skärmar är det svåraste mekjobbet som finns på cykel. Byta styrlager, byta vevlager, bygga hjul... pssdt.... montera plåtskärmar är det värsta som finns om man har ambitionen att få det perfekt....

Hasse#7

Aktiv medlem
Att montera skärmar är det svåraste mekjobbet som finns på cykel. Byta styrlager, byta vevlager, bygga hjul... pssdt.... montera plåtskärmar är det värsta som finns om man har ambitionen att få det perfekt....
När det är perfekt kör man man långtur, och på den jobbigaste biten med enda vägalternativet, har väghållaren öst ut kletiga stenar som följer med däcket, och går runt med hörbar friktion. Hände mig i somras mellan Enköping och Bålsta utan skärmar. Kolfiberramen och gaffeln blev lättare efter.

Bengt-re

Aktiv medlem
När det är perfekt kör man man långtur, och på den jobbigaste biten med enda vägalternativet, har väghållaren öst ut kletiga stenar som följer med däcket, och går runt med hörbar friktion. Hände mig i somras mellan Enköping och Bålsta utan skärmar. Kolfiberramen och gaffeln blev lättare efter.
Det är väl tur att mecka cykel blir en hobby i hobbyn....

Peth

Aktiv medlem
Du ser hur snabb du är! 👍Misstänker fortfarande att katten är den som skruvar.
Eftersom jag snott sommarhjulen från pendlarhojen och ska pendla till veckan har jag tre alternativ.
1 Sätt tillbaka hjulen, med allt vad det innebär av kassett- och bromskivebyte samt byte av navändor.
2 Pendla med vinterdäck.
3 Bygga klart cykeln och pendla på den.

Finns ett alternativ som är lite trevligare. Men det innebär att det får gå lite snabbt nu.

Katten då, hon har mest ner skruvar på golvet och leker med.

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Eftersom jag fortsatt måste pendla med batterilampa och styrväskan inte medger styrmontering så mekade jag ihop en lamphållare av lite brickor, muttrar och en Styrstamsshim. Processen finns dokumenterad i fulmektråden.
37574611-1E03-4D97-8F39-B2EB679B5B58.jpeg

Peth

Aktiv medlem
11,8 kg med pedaler, stänkskärmar, pakethållare och lamphållare. Inte världens lättaste direkt.

Peth

Aktiv medlem
Alla randonneuser måste ju ha en styrväska. Jag snålade ur och valde det billiga alternativet Ostrich framför de (bra mycket) dyrare från Velo Orange eller Gilles Berthoud. Mycket delar från Japan på cykeln, även styrväskan kommer därifrån. Känns bra.
66F9149C-4D57-4643-8EEA-6BBA076BF43C.jpeg
6CE90E5F-E836-4708-ACBA-EF6E1CF9DF7D.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer