Ramstorlek mtb?

Djungelkungen

Ny medlem
Ramstorlek mtb?
Hej min första fråga här på forumet. Jag är på jakt efter ny mtb främst för cykelvasan
då jag oftast cyklar på asfalt.

Har tänkt mig hardtail men jag tycker det är riktigt svårt att komma fram till
vilken storlek/modell jag bör ha. Med min begränsade kunskap är det lite krångligt att läsa sig till den informationen med tanke på olika tillverkare och modeller.
Svårare blir det när vissa listar storlekarna i s,m,l eller cm och tum...

Efter att kikat på de flesta carbonhojar i+20k klassen har jag sansat mig lite och funderar på meridas big nine tfs xt edition då jag är sugen på att pröva 29"

Ungefär så här ser jag ut:

längd 180
inseam 86
trunk 64
underarm 34
arm 68
thigh 64
Lower leg 56
Sternal notch 150

Vilken ramstorlek bör jag ha? Tacksam för all hjälp och tips om eventuella modeller.

Ramstorlek mtb?
Det där beror ju på vilken cykel du tänkt dig, de har olika geometri. Bestäm dig för vilken cykel du vill ha så kan man ju utifrån det säga vilken storlek som passar bäst. Beror även på vilken typ av cyklist du är om du föredrar utsträckt racig position eller mer komfortposition. Generellt skulle jag säga storlek 18,5-19, en effektiv överrrörs-längd på runt 600-610 mm beroende på vad du föredrar.

Ramstorlek mtb?
Tack skall ni ha:-) Radon cykeln ser himla fin ut, slog nästan till på en black sin 6.0 för ett par dar sen främst kanske pga utséendets skull(inte helt oviktigt lol). Det finns en merida till salu här i Göteborg men i storlek 17" vilket jag gissar vore för liten för mig och cykelvasan. Min cykel position nu är väl närmast "komfort" nu när man passerat 40 strecket, dock på rätt sida 80kg.
Mitt pristak ligger nog på 10k då jag ämnar köpa en ny landsvägshoj också.

Tillbaka
Topp