Ramstorlek på pendlarcykel

T.Sthlm

Medlem
Köpte mig en Trek fx7,4 idag som pendlarcykel. Blev rekommenderad ramstorlek 22,5 (57cm?) utan nån större utprovning eller egentlig möjlighet till längre provkörning. Är rätt novis på detta ska tilläggas. Cykeln var ensam kvar i sin storlek från förra årets modell. Frågan är om storleken är rimlig till mig på 184cm eller om viljan att kränga iväg en gammal hoj var större hos säljaren än att sälja rätt? Har ingen anledning att misstro säljaren mer än att jag precis halkar ur storlekstabellerna på nätet generellt.

Generellt skulle jag inte säga att du fått helt fel storlek, men som alltid när man handlar på rea så blir det en kompromiss. Testa att laborera med setback, styrstammar osv. Det kan göra väldigt stor skillnad!

Med tanke på att du hamnar utanför storlekstabellen, så skulle jag sticka ut hakan och säga att cykeln är för stor. Det är inte meningen att du skall börja att laborera med styrstam och annat på en ny cykel oavsett om man köpt den på rea. Men det kan ju vara då, att dina mått fördelar sig så att en storlek större passar dig. Det är svårt att svara på. Det man kan göra är att gå in på competetivecyclist.com och göra en fit, för att få fram måtten. Om det går att justera in, så funkar cykeln. Om inte, så är det fel storlek

Jo, det har ju en viss logik. Går ju att labba lite med geometrin men då är snart den lilla rabatten uppäten och cykeln är vad den är. Har ca 4cm spel mellan övre ramrör och gren när jag står över cykeln och ett innermåttsben på strax över 90cm.

Tillbaka
Topp