Jag har haft ganska mycket tid idag och endast återhämtning på schemat. Så när jag tänkte skriva en liten RR till Hisingens CK:s webbforum så råkade den bli ganska lång och detaljerad. Bifogar en något reviderad version här för de som inte har full koll på geografin i Västra Götaland och Värmland, hoppas någon internetcyklist tycker det är intressant att läsa.
//
Vi var 5 stycken som började i Göteborg kl 16 fredag kväll med ett behagligt tempo. Trevligt att ha sällskap i den motvinden. Innan Ljungskile splittades dock gruppen pga olika matbehov. Jag hängde på snabbgruppen. Stämpling och inköp av mat och cola i Ljungskile, km73.
Vid km120 insåg jag att tempot i uppförsbackarna var för högt för mig så jag fortsatte solo. Jag hann till pizzerian i Ed, km165, med några minuters marginal innan stängning och där hittade jag mina två medcyklister käkandes kebab. Pizzerian stängdes kl 23 så jag fick sitta ute uppe på kullen och äta pizza. Vilken utsikt! Bara halva pizzan gick ner så spände jag fast kartongen ovanpå framväskan i äkta randostil.
Fortsatt solocykling. Mycket fina vyer med röd himmel. Jag tycker att den här tiden runt midnatt brukar vara den lättaste för cykling. Andra halvan av pizzan gick ner i Gustavsfors, km220.
Nästa stämpling var i Årjäng, km244, runt 3-tiden. Det blev bankomatkvitto. Vattenflaskor blev fyllda från fontänen på torget. Vatten var faktiskt lite bristvara under natten då det inte fanns något nattöppet ställe mellan Ed och Charlottenberg. Såklart kunde man stannat vid någon bäck för att fylla på vatten, men det är jobbigt att hålla utkik för passande vattendrag.
Efter Årjäng gick det trögt. Motvindar fortsatte men dessutom gick det konstant lite uppåt. Temperaturer under noll om min känsla stämmer. Solen började gå upp men olidligt långsamt, inte mycket värme där. Risgrynsgröt från framväskan hjälpte humöret lite. Träffade på de två snabbcyklisterna ca 13km innan Charlottenberg, det verkade gå lite trögt för dem också.
Ankomsttid Charlottenberg, km306, kl 07.00. Sightseeing i centrum
på jakt efter passlig stämplingsställe. Men självklart var det hotellet som funkade bäst. En mäktig hotellfrukost för 99kr och sen blev det riktigt svårt att ta sig ut till kylan och börja röra på sig igen. Kl 9 rullade jag igen, efter att ha tagit det riktigt lugnt och nickat till några minuter vid frukostbordet.
I liten medvind fortsatte jag tillbaka mot Årjäng. Någon mil efter Charlottenberg mötte jag Christian och Lars, de två randonnörer som låg bakom mig. De såg starka ut på väg till Charlottenberg.
Snabb vattenstopp i Koppom, km331, och sedan stämpling och mat på Circle K i Årjäng, km376.
Nu började det mentalt mest krävande partiet. Uppförsbackar är mitt akilleshäl, och på denna brevet finns det gott om såna. Jag har nog aldrig använt min minsta växel så mycket. Vi har ju inga motsvarande alpbestigninar i Stockholmsområdet. Men erfarenhet från mina turer över Schweiziska och Italienska Alperna har lärt mig att det är bara hålla käften och tugga, någon gång tar det slut.
Glass och Cola i Bengtsfors, km415. Det var varmt nu. Mäktiga uppförsbackar fortsatte.
Jag var på väldigt bra humör när jag till slut nådde Ed, km447. Väldigt bra väder var det också. Stämpling återigen på pizzerian, bara för skojs skull då vi hade stämplat där dagen innan också. Jag valde dock att handla maten på matbutiken istället.
Bra fart fortsatte efter Ed. Jag kände mig superman-stark och trampade på som en galning. Hjärnan tog till sist över och ifrågasatte mitt galna tempo. En jättefin skogsdunge precis efter en berömd hal träbro fick vara mitt tillfälliga matsal och sovrum där jag lade mig ner i den mjuka och torra mossan. Här märkte jag för första gången hur trött och okoncentrerad jag var. Trots lugna omgivningen kunde jag inte riktigt somna, men för att vara helt ärlig vet jag inte om jag somnade till några minuter eller inte. Totalt en timmes avslappning blev det i alla fall.
Sista 5 milen innan Uddevalla var en känslomässig berg- och dalbana. I ena stund kändes det jättebra med cyklandet, i nästa tycktes Uddevalla vara omöjligt långt borta. Sista sträckan innan Uddevalla cyklade jag ganska långsamt då sömnbristen var påtaglig och solen höll på att gå ner. Här började jag prata högt med mig själv för att hålla mig vaken. Som bonus så kan det ju vara roligt att prata med någon som har precis samma humor som en själv. ;)
Mat och cola i Uddevalla, km520, gjorde stor skillnad, tröttheten var som bortblåst ända till Ljungskile, km537. Riktigt snabb och kul sträcka att cykla på natten! I Ljungskile tog jag en extra snurr runt samhället tills jag mindes att det var Shell man skulle stämpla på. När jag satt och käkade var det några utomstående som kom fram och började fråga om randonneuring. Kul!
Och medans jag fortfarande satt på Shell, kom Christian och Lars in och stämplade. Jag hakade på dessa rutinerade randonneurer mot Göteborg. Efter 3-4 mil kom sömnigheten tillbaks, och då vill jag helst inte titta på någons bakljus eller vingla till så det blir farligt för andra. Så sista milen fortsatte jag själv i mycket lugnare takt. Jag lade lite extra krut på kartläsningen och njöt i fulla drag av känslan att nå målet efter så mycket slit.
Sista stämpling på Cirkle K, km602, kl 04.20. Tjejen i kassan måste ha tänkt att jag var helt förvirrad, så trött som jag var. Strava säger att jag slutade på 620km. Såpass mycket extra blev det under jakten efter mat och stämplar.
Nu när jag räknade rätt så blev det totalt 46 mil solocykling av 62 mil. 36 timmar och 20 minuter tog det, med drygt 28 timmar rulltid och drygt 8 timmar stopptid. 44 timmar i princip vaken, förutom enstaka mikrosömn här och där. Annars inga märkvärdiga krämpor - det jobbiga var just sömnbristen.
En backig men mycket fin tur med fina vyer och upplevelser. Rekommenderas starkt!
/Mikko
PS. En sista lilla grej: jag tänkte att kl 5 var alldeles för sent för att det skulle vara värt att boka ett hotellrum så jag valde att sova i busken mellan McDonalds och motorvägen precis där jag hade slutat cykla. Sov som en stock i 5 timmar, med bara alufilt och myggnät som säng. :)