Rapid Fire med RR bakväxel ?

motte

Ny medlem
..är i behöv av en ny bakväxel och funderar på en XTR RR 952.Vill gärna behålla mina gamla XT reglage 750,så hur funkar den kombinationen ?Visar displayen "fel" ..växla upp med pekfinger ,ner med tumme..?
Har alldrig provat den kombo..är det något man ska tänka på vid motering?
tack för alla svar .
mvh Srecko

Tjena!

Nu tänker du helt rätt!! Jag har kört RR med RF reglage sen 2000 och its the shit!
Många som inte alls tycker om det.

Fördelar.
När du kommer ut ur en kurva eller över ett krön kan du på två tryckningar komma från lättaste till tyngsta växeln..
Du växlar likadant på fram och bakvxäel reglage
Om vajern skulle gå av så trampar du hem på lättaste istället för tyngsta
Tycke att fjäderspänningen är bätte på RR
Du kan växa till lättare växel under tryck utan problem..
Mycket lättare att ställa in bakväxlen

Nackdelar
Massa folk kommer tycka att du gör fel.. Konservativa idioter alltså.. :D
DEt tar nån sekund längre att växla till lättare innan en kurva eller en uppförbacke

952'an är "high" normal och 953'an är "low" normal (RapidRise) enligt CycleComponents.

Det fungerar utmärkt med dina XT reglage. Men du får lära om med upp och ned växling som blir tvärtom mot tidigare. Följ bara Shimanos anvisningar vid montering + justering och se till så att B-tension skruven hamnar på rätt ställe vid växelörat.

Kör själv med gamla XTR 952-reglagen och XT 760 RapidRise-bakväxeln, är efter 2 säsonger 100% nöjd!

Jag har en hoj med XT- Rapid Rise och en vanlig XT bakväxel, tycker faktiskt den med Rapid Rise är skönare. Att vänja sig vid det omvända systemet var inga problem.

Hej,
En variant på detta ämne:
Jag och min kompis köpte två Radon FS i sommras. Med det verkar som vi fått olika bakväxlar. Tummen ger lättare växlar/större kling bak för mig och tvärt om för kompisen. Det är inga dual c reglage.
Det betyder väl att kompisen har RF och jag vanligt. Enligt hemsidan ska det vara Shimano XT RD-M 750 SGS men det går bara att hitta uppgifter på Shimano XT RD-M 760 SGS på nätet.
Det är väl jag som fått en äldre växel eller. Jag håller på och mailar till dem, men det verkar inte fatta riktigt.

Högalid:

Har för mig att det står modellbeteckning på insidan/undersidan vid fjädern någonstans. Bara att leta, troligen har du fått "gamla" XT 750.

l004.jpg

XT 750

SHXT07.jpg

XT 760

Böt från rapidrise till vanlig för ett par dagar sedan.
Men nästa växel blir rr tillbax. Jag tycker att rr gav lättare växlar, mer käsel i växlingen. Och bekvämare att växla upp med tummen.
Kan ju trösta mig med att jag snart kör sönder bakväxeln igen. (finns miljontals kvistar där jag kör)

Bytte till RR i början på säsongen (precis den kombo du beskriver), tog några turer att köra in sig, men jag tycker det är överlägset. Vill byta till SRAM för att få en något mindre smutskänslig bakväxel, men tvekar då jag faktiskt är väldigt såld på RR. Logiskt att växla på samma sätt både på vänster och höger.

//Anders

Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Nackdelar
> DEt tar nån sekund längre att växla till lättare
> innan en kurva eller en uppförbacke

Nu har du väl ändå rökt på? Meningen med RR är ju att det ska gå snabbar att växla till lättare växlar. Så funkar min RR växel iaf.

kevlar skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har du väl ändå rökt på? Meningen med RR är ju
> att det ska gå snabbar att växla till lättare
> växlar. Så funkar min RR växel iaf.
>

Tjena!

Kör du med Fli-flop reglage eller??
På en vanlig bakväxle har du ju på två truck (max) den lättaste växeln.. På en RR måste man ju trycka upp till nio gånger.. Iofs klättrare den snabbare men förfaringsättet tar längre tid..

Det beror väl på hur snabb man är i avtryckarfingret :)

Flip-flop, nej 7-delad alivio med 760 bakväxel

Senast redigerad av en moderator:
Rapidrise måste väll ändå vara det mest idiotiska nån hittat på någonsin, att göra tvärtom mot vad instinkten säger klarade inte jag av iaf.

Det satt en RR XT bakväxel på cykeln jag köpte för ett par veckor sen, vid köpet tänkte jag att "man vänjer sig väll" men ack så fel man kan ha :) blev stående i var o varannan backe pga felväxlingar.

Slutade med att jag efter 2 veckor stog i en backe o skällde ut skiten efter noter samtidigt som jag lärde mig ett par nya svordomar, gick sen hem o skruvade dit en NORMAL bakväxel.

RR = vilken dynga

Tillbaka
Topp