Rapp och styv lvg-ram för grabb utan fondmiljoner.

Jonas N

Aktiv medlem
Hej!

Jag har de senaste åren suttit på en Tarmac Comp (sl4), och överlag varit mycket nöjd med det. Med tiden har jag dock blivit starkare och snabbare och upplever allt oftare att cykeln är lite ”svampig” vid ordentliga pådrag. Inga sprickor i ramen eller så, utan det är nog jag som är starkare helt enkelt.

Min gamla nishiki cyclocross i aluminium upplever jag som mycket rappare, och det har den psykologiska effekten att det blir roligare att trampa på hårdare :-)

Nu finns det ju styvare Tarmac-modeller, men jisses vad dyrt det blir. Ska jag satsa på en ny aluminium-ram, eller finns det riktigt styva kolfiber-cyklar till mänskliga priser?

Svårt att veta vad du menar med hiskeligt dyrt. Med budget på 30kkr får man mycket men det är ju en del pengar för de flesta. Finns begagnat också där man för 20-25kkr får riktigt bra grejor.

Ja du, det är ju en rimlig fråga. På sitter ett par Shimano rs81 c24. Upplever inte att de flexar i sidled iaf. Kan det vara dom som är ”mjuka” eller ”svampiga” (om ni förstår mina oklara adjektiv)? På cyclocrossen sitter ett par rejäla doningar till hjul, men det sprutar ändå grus därbak när jag drar på :)

Skillnaden kan liknas vid att på tarmacen mjukstartar cykeln vid pådrag på låga växlar medan cx:n nästan skjuter iväg av sig själv. Det senare är ju mycket roligare.

I övrigt känns tarmacen mycket stabil vid höga hastigheter och i slingriga nedförsbackar.

Min budget ligger väl på en 20-25 lakan.

Kanske det! Jag har egentligen inte tid för långturer och brukar därför köra järnet i en timme eller två, med många pådrag och hög puls. Vikt är alltså inte det primära, det ska kännas rappt och ”hårt”!

Kanske en CAAD 12 med Shimano 105 och så finns utrymme för ett par bättre hjul i budgeten.

Har haft en Allez Sprint i år, den är skitrolig! Utrustad med 105 som funkar jättebra, bara att leta billiga högprofilshjul så har du en snabb och rapp kompis.

2018-06-2715.56.46.jpg

Åh vilken fin cykel! Det skulle vara grejt att provcykla en sån. Den rationelle i mig säger att skaffa en allez sprint med 105 är att byta ned sig från en Tarmac med Ultegra. Men om aluminium-ramen kan ge en ”hårdare” och rappare känsla än cruizer-tarmacen härhemma så skulle jag nog ändå ha en roligare cykelupplevelse ändå.

Senast ändrad:
Jag rekomenderar helt klart Specialized Allez Sprint. Böt från kolfiberracer till Alu och är svinigt nöjd. Förlorade 100g men me tanke på att det är en Mer Aero så gör det inget. Gör sig helt klart med lite högprofilshjul!

Bilagor

• IMG_0861.JPG
    IMG_0861.JPG
    874.8 KB · Besök: 131
Miss Lycka, det beror faktiskt på. Framförallt vill jag ha en cykel som är mer direkt, rappare och mer aggressiv än den jag har nu. Jag är inte säker nog att bygga ihop en egen. Det vore såklart det enklaste och billigaste. Köper jag ram måste en fackman bygga ihop cykeln. Ram eller färdig cykel går nog på ett ut kostnadsmässigt, gissar jag. Eller har jag fel?

Sedan vägrar jag såklart cykla vidare med mina rs81:or med en aggressiv ram som allez. Estetiskt haveri.

Jag är också sugen på en Allez sprint. Jag har sett att det tydligen finns en del limited edition färger om man köper ensam ram. Någon som vet vart man bäst köper ensam ram?

De flesta producenterna har någon ram som är riktigt styv och rapp. Dock så brukar även priset dra iväg. Inget ovanligt med ram&gaffel för 30000 när det gäller de finaste.

Jag trodde först att jag läste om mig i första inlägget. Dock har jag inte gått från en Tarmac. Men efter idogt googlande om styvhet och rapphet så föll valet på en Allez Sprint. Hittade en fin ram begagnat som jag tänker bygga upp med Etap drivlina.

Bilagor

• _SAM2130.jpg
    _SAM2130.jpg
    308 KB · Besök: 134
Tidningen Tour har testat Specialized Allez Sprint Comp i nr 4-2018.
Nedan finns några av testresultaten tillsammans med några andra cyklar med aluram i samma test
Ram                   Vikt           Stab.   Stab.     Vevparti-    Komfort   Komfort
                      ram/gaffel      ram     gaffel    styvhet      ram      gaffel
                        gram          Nm/°    N/mm       N/mm        N/mm     N/mm
                                     (   högre  =  bättre   )     (   lägre = bättre   )
Spec. Allez Sprint Comp  1314/405     101     62         81           251       122

BMC Teammachine ALR01    1404/502     101     51         63           101        92
Cannondale CAAD 12       1217/414     107     56         67           195        79
Canyon Ult. AL SLX       1271/326     114     60         67            95        77

Läs mer om hur Tour gör sina tester här

Alla tester hittar man via Tours hemsida: http://www.tour-magazin.de
Där kan man även teckna prenumeration på både papperstidningen och e-tidningen: https://www.delius-klasing.de/abo-shop/?zeitschrift=249
Samt även köpa enstaka nummer och även enstaka tester.

Testerna av BMC, Cannondale, Canyon och Specialized finns i Tour 4/2018

/Håkan

JoelHenriksson sa:
Jag trodde först att jag läste om mig i första inlägget. Dock har jag inte gått från en Tarmac. Men efter idogt googlande om styvhet och rapphet så föll valet på en Allez Sprint. Hittade en fin ram begagnat som jag tänker bygga upp med Etap drivlina.

Snygg! Vad fick du ge för den?

Oj, det var fina siffror, Håkan! Men jag förstår inte riktigt hur komfort mäts i N/mm? I vilket fall störs jag inte nämnvärt av skakiga ramar. Min aluminum-cx med alu-stolpe och hårt pumpade lv-däck vibrerade ibland något förskräckligt minns jag, men det störde mig faktiskt inte så mycket.

Jonas N sa:
Men jag förstår inte riktigt hur komfort mäts i N/mm?
Man skulle ju kunna tro att det är samma hokus-pokus som med luftmotstånd och hjul :-) men det är samma sak som styvhet / stabilitet.
Bara mätt i andra riktningar.

Henrik_E sa:
Vågar man påpeka att ramstyvhet bara känns snabbare?

Det är klart! Med min Tarmac går det minst lika fort som med crossen på landsväg, men den psykologiska effekten är viktig också, tänker jag - det ska vara roligt att cykla!

Henrik_E sa:
Om du tror deformation är förlustfri så kan du ju hänga upp något med hög densitet och litet luftmotstånd i en lång fjäder och ge det en initialrörelse och kolla hur mycket den pendlar i morgon bitti.

emmer sa:
Henrik_E sa:
Om du tror deformation är förlustfri så kan du ju hänga upp något med hög densitet och litet luftmotstånd i en lång fjäder och ge det en initialrörelse och kolla hur mycket den pendlar i morgon bitti.
Så din teori är att TS bara cyklar på helt släta vägar?

Henrik_E sa:
emmer sa:
Henrik_E sa:
Så din teori är att TS bara cyklar på helt släta vägar?
Nix, men din teori att han harvar tvättbrädor är knas.

Kommer även med skivbromsar nu.
Nästan så att man får lust att byta ut bmc alr 01 an.
Fast även den kommer med skivbroms nu

Bilagor

• specializedallezsprintdisc6.jpg
    specializedallezsprintdisc6.jpg
    52.9 KB · Besök: 117
  • specialized-allez-sprint-disc3.jpg
    specialized-allez-sprint-disc3.jpg
    82.4 KB · Besök: 126
  • bmc-teammachine-alr-disc-one-2019-road-bike-black-EV338293-8500-1.jpg
    bmc-teammachine-alr-disc-one-2019-road-bike-black-EV338293-8500-1.jpg
    27.5 KB · Besök: 40
Lingon sa:
Inte för att förstöra shoppingfesten, men det är garanterat hjulen som flexar. :)
Du menar att det inte blir en ny ram för trettio tusen utan en ekernyckel för nitton och nittio på biltema.
Snacka om västgötaklimax.

Ibland harvar jag tvättbrädor, ibland nylagd slät asfalt, men allra oftast grå, lappad svensk landsvägs-asfalt :-)

Fantastiskt fin input i tråden, hörni. Nu har jag en del att fundera på kring hjul och ram och dylikt. Jag har också kommit till insikten att jag kanske ska PROVCYKLA lite olika cyklar som grund för inköpsbeslut.

Jonas N sa:
Ibland harvar jag tvättbrädor, ibland nylagd slät asfalt, men allra oftast grå, lappad svensk landsvägs-asfalt :-)

Fantastiskt fin input i tråden, hörni. Nu har jag en del att fundera på kring hjul och ram och dylikt. Jag har också kommit till insikten att jag kanske ska PROVCYKLA lite olika cyklar som grund för inköpsbeslut.
Eller köp nya bra, styva hjul först för att stilla köpbegäret. Testa på din nuvarande hoj, eventuellt blir du så nöjd att det räcker, annars köper du ny ram/cykel som steg 2.

90729742-0831-44BE-A25E-1393FD75CF68.jpeg
Lejon sa:
Jonas N sa:

Eller köp nya bra, styva hjul först för att stilla köpbegäret. Testa på din nuvarande hoj, eventuellt blir du så nöjd att det räcker, annars köper du ny ram/cykel som steg 2.

Jag kom till EXAKT den insikten inatt när jag inte kunde somna! Det blir nya hjul först och främst! Och de ska vara garanterat styva, och gärna högprofil - typ 50 mm tänker jag mig. Började surfa men blev inte klok alls av det. Budget 10 papp. Några tips på rappa jäklar som ser bra ut på en svartvit Tarmac?Jag bifogar bild på min cykel.

Jonas N sa:
Lejon sa:
Jonas N sa:

Jag kom till EXAKT den insikten inatt när jag inte kunde somna! Det blir nya hjul först och främst! Och de ska vara garanterat styva, och gärna högprofil - typ 50 mm tänker jag mig. Började surfa men blev inte klok alls av det. Budget 10 papp. Några tips på rappa jäklar som ser bra ut på en svartvit Tarmac?Jag bifogar bild på min cykel.

Ska du verkligen köpa hjul för fälgbroms? Du tänker inte att du vill ha skivbroms på nästa cykel?

Tillbaka
Topp