Rapport från MTB-Vätternbanan

peking

Ny medlem
Vi var 6 grabbar/gubbar som testkörde hela MTB-Vättern-banan i kväll. Banan är förlängd till ca 83 km i år. Den får både ros och ris (mest ros).

Lika trista som första halvans ändlösa grusvägssträckor är - lika fantastiskt fina, roliga och välpreparerade är stigavsnitten, framförallt på den andra halvan. Det märks att banläggarna har lagt ner ett stort jobb att ta bort så gott som alla lerhål. Stigarna har blivit något snabbare, men de är vansinnigt roliga och det går att köra riktigt fort i skogen om man får till flytet (vilket ska vara lättare nu). De nya stigpartierna är riktiga höjdare! Att det fanns så många sjöar i området att åka intill eller runt, det visste jag inte. Alla träbroar och spänger är grusade och grus har man överhuvudtaget inte sparat på.

En liten varning för att det är slirigt och lite spårigt i det lösa nylagda gruset bara. En annan varning gäller i starten efter inhoppet på grusvägen från asfalten. Här är det flera kilometer supersnabb väg som går svagt nerför mest hela tiden. Här kommer det att gå i 60 km/tim långa sträckor, så se upp i trängseln som är i början. Klungkrascher i 60 blås är ingen höjdare!

Hursomhelst är det snustorrt i området och ganska dammigt. Det kommer att gå undan...

Låter bra Thomas! Tror refugen i första kurvan efter start kan bli rätt otrevlig också... hade en nära refugen upplevelse i hetsen på Finnmarksturen förra året!

Hursom så ska det bli kul att köra den nya bansträckningen!

/ Fredric

Låter fint!

Dock undrar jag varför det står på deras hemsida att MTB-Vätterns bana är 78 km lång? På Långloppcupens hemsida står det att den är 72 km och nu sägs det att den är 83 km...

Förra året skulle den vara 72 km men var snarare 67 km enligt min 720 ?! Men i år har jag hört från flera håll siffran 80-någonting. Så det stämmer nog! Spännande värre...

/ Fredric

soulbrorsan skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter fint!
>
> Dock undrar jag varför det står på deras hemsida
> att MTB-Vätterns bana är 78 km lång? På
> Långloppcupens hemsida står det att den är 72 km
> och nu sägs det att den är 83 km...

Antagligen är vissa av uppgifterna inaktuella. Årets mtb-vättern är ju nämnligen nydragen. Måste hålla med trådskaparen om att man har vansinnigt roligt på de snabba skogsstigarna på banans andra hälft!

Peking: Hur är banan mer till sin karaktär? När kommer de mest tekniska partierna och hur ser de ut? Det låter som det är lättrullade däck och mycket vätska som gäller på lördag...

Va är den drygt 8 nu? hur ska dom ha det. Hur stökigt och jobbigt är sista två milen då. Jag vet att jag brukar bli totalt död mot slutet. På Lida lopp blev jag tvungen att gå så fort det blev uppför eller ut i skogen. Jag har ingen lust att knata i två mil med hojjen om det är skitstökigt när jag är slut. Så illustrera gärna lite mer närgående för mig så min fasa lägger sig en aning.

Jag pratade med dom på MTBV om lite saker frågade bla om banans längd och svaret som jag fick var att "den är 72 km och inget annat."

Mattias>> Jag har en kompis som vill ha startbevis, han ringer...

Fabbe>> Det är fyra skogssträckor (egentligen fem men den sista är bara en kort stig mellan en grusväg och målrakan) på sista slingan från Bäckhem till Borensberg och ingen av dem är extremt stökig. Möjligtvis kan man säga att den sista (den fjärde från Bäckhem sett) av de längre skogspartierna har ett parti med lite stenar som kan vara irriterande om man är alltför trött, men jag tror att det som framförallt gör att det "killar i benen" på den sista längre sträckan är en backe som börjar nästan direkt efter en 180 graders sväng (= ingen direkt fart in i backen).
Den stora "faran" tror jag dock kommer vara farten i början, det är nog lätt att gå på lite för hårt i den inledande asfaltsbacken och de första grusvägspartierna. Drar man på sig mjölksyra där så kommer det nog att göra sig påmint på slutet.

/Urban

PS. Efter som jag har varit med och röjt stigar, lagt ut väv och grusat så måste jag givetvis säga att framförallt stigarna närmast Borensberg är kanonfina!

Nä nu jädrar är jag övertygad; jag ska dit!! Kan ingen sponsra mitt startbevis?? 700 pengar är 450 pengar för mycket. Vill någon åka med i bilen från Stockholm på lördag morgon tidigt så går det bra om det är okej att hojarna får ligga på varandra i min lilla kombi. Det är roligare och billigare att åka tillsammans. Jag kan hämta lite överallt utom långt i norrförort.

Fast Fred>> Klubben som jag kör för (Borensbergs IF) har gjort några delar. Det stora arbetet och därför bör de ha mkt stor credit har gjorts av Motala AIF CK. Det är framförallt den nya banläggaren i Maif som bör få mkt beröm eftersom som han lär ha sprungit i genom i princip hela skjutfältet till fots för att hitta nya stigar etc.

/Urban

urbnil skrev:
> Fast Fred>> Klubben som jag kör för
> (Borensbergs IF) har gjort några delar. Det stora
> arbetet och därför bör de ha mkt stor credit har
> gjorts av Motala AIF CK. Det är framförallt den
> nya banläggaren i Maif som bör få mkt beröm
> eftersom som han lär ha sprungit i genom i princip
> hela skjutfältet till fots för att hitta nya
> stigar etc.
>
> /Urban

Jag menade samtliga "banarbetare" men var inte tillräckligt tydlig där!
Vi arrangerade ju en Haga Cykel Cup-tävling i våras och jag tyckte det var tillräcklig med arbete då med pilning och allt! Så då uppskattar man andras arbete betydligt mera när man "vet" vad som krävs!

/ Fredric

Håller med om att den nya banan håller hög klass. Tycker dock att man kunde sparat lite på allt grus som man öst ut i skogen - lite lera har ingen dött av... Värst är partiet på fältet vid Bäckhem, det är som att cykla i kvicksand!

Blir definitivt inte roligt att komma till varvningen i Borensberg efter 6 mil och inse att man har de 2 jobbigaste milen kvar. Det är två rejäla backar (en i skogen och en på grusväg) på sista slingan som kommer suga musten ur de flesta.

steel skrev:
> Det är två
> rejäla backar (en i skogen och en på grusväg) på
> sista slingan som kommer suga musten ur de flesta.

Den på grusväg är troligen "Paradis-backen" (uppkallad efter huset vid dess start), som trots sitt namn är allt annant än ett paradis =) Men sen får man en riktigt lång skön utförslöpa ju.

Fast Fred skrev:
> Johan S:
>
> Varför inte efterlysa ett startbevis här på Happy
> ?!?!
> Det finns alltid någon som inte kan köra.
>

Fixat! Nu får jag dessutom själv skjuts genom folk i min klubb så mitt erbjudande om plats i bilen är inställt. Vad kul det ska bli!

prognosbild lördag (enligt SMHI i detta nu):
1600a5208b890168f8928f63c05fa43e

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ jag hatar gyttjebrottning, jag har ju sagt åt mig att inte köra när det är lerigt och nu ska det regna hela jävla fredagen och lördagen, jag vill inte.

Jag vet men jag hade hoppats att det skulle vara tort som förra året. Mitt svaga psyke orkar inte med att promenera i lera eller halka runt bland snorhala rötter med medföljande vurpor.

Bara för att det är XC behöver det inte var lerpromenad som 02. Det är roligare med torra fina banor

Leran gör det besvärligare, men det är bara att gilla läget! Inte blir det roligare om man mentalt spårar ur redan innan leran! Och vi har inte sett regnet ännu... SMHI har ändrat sig för. Sedan verkar banorna vara välpreparerade i år. Men det är klart, banan beskrivs oftast ganska olika om du frågar någon av de 50 första och någon av de sista om det t.ex var lerigt eller inte...

Det är väl bara att lägga sig i tätklungan ! ;-))

Lite regn kvällen före tror jag bara gör gott, då slipper man kanske det värsta grusdammet !

Sluta va så positiv Fred, jag orkar inte, jag vet att jag går in med fel inställning det säger min cykelpolare med, han bara garvar åt mig när jag ojjar mig. Du har rätt när du säger att det handlar om var nånstans i fältet man befinner sig. För mig som alltid är i slutet av den långa ormen är det alltid mer lerigt än för de snabbaste.

Ingenting är omöjligt, bara mer eller mindre besvärligt! Som någon skrev här på Happy...

Tror du tjänar på att tänka lite mer positivt trots allt.

Fabbe: tänk på att lera är bra för hyn!!!
Men jag kan hålla med om att det är jobbigt när det bara är lera så långt ögat kan nå... Man vill ju kunna cykla, inte släpa/bära cykeln genom leran.

Tack för sympatin, ja vet att jag borde vara mer positiv, jag tycker för all del det är kul att hojja och lite lera är ok, men inte när man måste kliva av och släpa cykeln i vartenda skogsparti bara för att det är två decimeter lera. Det är inte min syn på XC. Jag vill kunna cykla hela tiden. Men lite lera är ok, bara det inte är som 02, det var förjävligt helt enkelt

Okej Fabbe, kan inte hålla mig längre! Du får mitt recept på min mentala träning... (kan även vara en resumé på mina 3 trevligaste långlopp hittills)

1. Köpte ett "oprövat" multiverktyg till första långloppet, MTB-vättern. Får kedjebrott när jag lagom börjat få lite flyt i åkningen efter sådär 3-4 mil. Okej, lätt fixat. Då går kedjebrytaren sönder. Knallar tillbaks till närmaste depå (möter folk som flinar åt en) och lånar en kedjebrytare. Fixat. Kedjan är nu för kort för de största dreven på kassetten = bara tunga växlar! Lägg till lera, rötter och lite regn som kladdar igen kassetten så att det i princip blir tyngsta drevet hela vägen. Men jag tog mig runt.

2. Lämnade in båda hjulen på riktning veckan före 08XC. Provkörde dom INTE ordentligt efteråt. 10 minuter före start går en eker av i bakhjulet. Hjulet skevar kraftigt. Har ingen eker och ingen ekernyckel (=idiot). Lyckas låna en ekernyckel och få det något bättre. Kör ändå loppet, har skivbroms så det går att bromsa hjälpligt, men helst inte alls då skevningen känns rejält + att varje hjulvarv "känns" i hela kroppen! Tack vare detta startar man allra längst bak i sista startgrupp... men jag tog mig runt, med kramp i vänster underarm efter allt bromsande med enbart frambromsen.

3. Köpte nya fina Sidi-skor 2 veckor före Finnmarksturen och såg till att inte hinna cykla in den nya sittpositionen det gav. Får kramp efter 3-4 mil och på båda sidor om låren så det inte går att stretcha ut! Kämpar mig runt på Grannygear uppför varje backe för att undvika krampen. Och tappa sådär 250-300 platser. Men tog mig runt...

4. Likförbannat står jag på startlinjen på nästa långlopp igen !!!

Enough ???

Ja ja, det kanske funkar för dig. Du kanske inte är lika vek i huvet som jag är. Minsta motstånd och jag känner efter. Så det är egentligen ett under att jag kommer runt över huvudtaget:) Lida loop nu senast, var helt slut efter 2 mil. Armarna domnade bort efter tre, efter två loopar var jag så slut att jag gick i minsta uppförsbacke och när det blev terräng. cyklade bara i nerförsbackarna och när det var plant. Var så trött att jag inte har nåt minne av minutrarna efter målgång. Det är en känsla som inte är speciellt kul. Är det mindre lera kan jag nog fixa det utan problem. Vättern förra året var en njutning. Även 08 2002. Kort sagt, jag är inte i tillräckligt bra fysisk form för att palla med grislopp. Mentalt räcker det inte heller när det är så jävla jobbigt att minsta motlut får en att grina.

Att jag tar mig runt med min kondition och så vidare är egentligen mer imponerande än elitens tider.

Lite lera har ingen dött av. Men banan är hård och överöst med grus så det ska nog fungera endå. Det blir framförallt roligare för åskådarna! :)

Anders G skrev:
> Du är duktig du Fredric ;-)

Konstigt, precis vad mamma brukar säga!

peking skrev:
> Vi var 6 grabbar/gubbar som testkörde hela
> MTB-Vättern-banan i kväll. Banan är förlängd till
> ca 83 km i år. Den får både ros och ris (mest
> ros).
>
> Lika trista som första halvans ändlösa
> grusvägssträckor är - lika fantastiskt fina,
> roliga och välpreparerade är stigavsnitten,
> framförallt på den andra halvan. Det märks att
> banläggarna har lagt ner ett stort jobb att ta
> bort så gott som alla lerhål. Stigarna har blivit
> något snabbare, men de är vansinnigt roliga och
> det går att köra riktigt fort i skogen om man får
> till flytet (vilket ska vara lättare nu). De nya
> stigpartierna är riktiga höjdare! Att det fanns så
> många sjöar i området att åka intill eller runt,
> det visste jag inte. Alla träbroar och spänger är
> grusade och grus har man överhuvudtaget inte
> sparat på.
>
> En liten varning för att det är slirigt och lite
> spårigt i det lösa nylagda gruset bara. En annan
> varning gäller i starten efter inhoppet på
> grusvägen från asfalten. Här är det flera
> kilometer supersnabb väg som går svagt nerför mest
> hela tiden. Här kommer det att gå i 60 km/tim
> långa sträckor, så se upp i trängseln som är i
> början. Klungkrascher i 60 blås är ingen höjdare!
>
> Hursomhelst är det snustorrt i området och ganska
> dammigt. Det kommer att gå undan...
>
> (kolla in fotoalbumet och träningsdagboken som du
> kan ladda hem gratis!)

På deras hemsida står det att banan är 78km.

Banan skall tydligen ha blivit kortad något de senaste dagarna och kommer vara c:a 77 km. Motala AIF:s provåkare fick tydligen 85km på mätarna i söndags och det tyckte de var i längsta laget.

//Guzzer

Jag mailade till arrangören i veckan och frågade hur lång banan är eftersom jag precis som ni har sett lite olika uppgifter och svaret jag fick var 72km??

En kompis mejlade kansliet och frågade om banans längd och fick också svaret 72 km.
Men efter lite envishet och en koll med andra på kansliet så visade det sig att det rätta svaret tydligen är 78 km.

Kan vi inte ha en Happy-vadslagning om hur lång banan är ???

Kan rapportera vad min Polar 720 tycker om banlängden på lördag eftermiddag...

Men va svårt det ska va då att få veta rätt längd, själv kommer jag köra tills jag ramlar av, och så långt kommer det vara.

Tillbaka
Topp