räser och svett blir nezeril?

mattel

Aktiv medlem
efter att ha pendlat mig fram och tillbaka till jobbet sedan april så har jag stött på ett problem jag inte vet riktigt hur jag ska hantera. det måste dock finnas en lösning av något slag då det finns folk som lever på att cykla långt och i värme, så jag vänder mig till herrskapet på happy.

när jag hojar asfalt så börjar jag svettas efter ett tag, inget problem i sig utan ganska skönt, MEN när svetten börjar dra sig ner mot näsan och in i den vid inandnig så händer något. svetten funkar som nezeril och jag börjar snora som en dagissjuk fyraåring. jag snyter gång på gång (det är OK så länge jag är hyfsat utanför stan) men det bara rinner mer och mer.. hur får jag bort det? måste jag operera om näsan så det inte rinner in? badlakan runt nacken?

jag mötte tre söta (nja, en var söt, de andra var sådär) tjejer vid karlberg idag som pekade på långt håll och skrattade något om rymdsmurfen när mina snorbubblor samlades på överläppen. som ni förstår är det inte så skoj.

hur funkar det i räsersammanhang? kan någon förklara för en något vilsen och snorig pendlare?

Jag har samma problem när jag kör MTB i skogen. Lite jobbigt är det, men skönt på något sätt för jag vet ju att det fanns där inne och har varit där ett tag så det är skönt att få ut det och gå runt "otäppt" ett tag. :D

Börja med operation. Vänd på näsan liksom, så att näsborrarna pekar uppåt. Då kommer snoret att samlas i botten och fungera som en propp, medan svetten samlas ovanpå och rinner ut när det blir fullt. Det fina med svett är ju att den inte syns om den inte blandas med någonting annat, typ snor.

Om inte det funkar så ser jag bara två lösningar:
1. Andas in genom munnen och ut genom näsan. Eller låt bli att använda näsan.
2. Skaffa en hjälm med svettband i pannan. Min egen kruka hindrar effektivt svett från att rinna rakt ner i ansiktet. Snällt mot både ögon och näsa. (Istället rinner svetten in i öronen.) Enda minuset är att den fungerar som en reservoar, så om jag varit ute och svettats länge (eller om det har regnat) så kan det vara som att öppna en dammlucka när jag tar av den.

Jag tror det är exakt samma problem när man kör dåwnhill, fast då har man en snorbarriär tack vare fulfejs hjälmen. Tror också stenhårt på smurfox tips, operera näsan till att börja med.

/Leo

tampong01.jpg

skönt att höra att fler har samma problem iaf.

smurfrox: tro mig, jag försöker undvika att använda näsan men mitt flåsande gör att alla tillgängliga inandningvägar jobbar på 100%. mao är det bara att ringa plastikakuten.

leo: har inte haft det problemet med fullface, kanske för att jag vid långcykling tog av mig hjälmen.. tänkvärt dock.

=david: jag ser framför mig hur hela stan pekar och skrattar k-k-k-k-k-ken i ren fish called wanda-stil om jag dyker upp med de pluggarna. samtidigt, vilken fara om någon av snoddarna fastnar i framhjulet!

TnT: buff? då svettas jag ju ännu mer?! mustaschen står david för. :)

När snoret börjar rinna tittar man över axeln och fräser till. I 4 av 10 fall fastnar det inte på tröjan alt. jackan. Vill man ge lite extra fart till snoret sätter man tummen och pekfingret på näsväggarna och täpper till lite. Sen är det bara att fräsa. Och följande bör man göra vart 3:dje minut för en nästan snorfri kran.

Att man börjar snora vid cykling beror nog mycket på att man drar in damm och skit i näsan och kroppens sätt att få ut det är med snor=)

jajävlar.. wikipedia slår till igen! :)

att cyklister snorar är ju ett välkänt fenomen men det rinner verkligen ur kranen på mig. det känns som den aningens saltiga svetten agerar nezeril i turboform. det är grymt störande och väldigt ocoolt iaf.

Alltså, svett ÄR nezeril i turboform. Samma beståndsdelar, typ. Löser upp slem och så.

Följdfråga - Vad händer om man svettas på en snigel?

smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Alltså, svett ÄR nezeril i turboform. Samma
> beståndsdelar, typ. Löser upp slem och så.
>
> Följdfråga - Vad händer om man svettas på en
> snigel?

den blir svettig.

Ekfeldt skrev:
> ha en liten handuk på styret.

alltså, det är inte spinning vi pratar här och en tvättlapp på hojen.. jag vet inte. men tack för tipset. :)

men seriöst, för det är ett seriöst 'problem'. hur gör ni räsercyklister? blåsa iväg snoret funkar ju såklart när jag kör själv även om det är ett jävla snorblåsande, men i klungåkning då? goggles har jag inte sett på någon tävling ännu..

hihihi mycket roliga inlägg :-) Känner igen symptomen med rinnande näsa vid ansträngning. Får samma symptom när jag äter stark mat... Kan det ha något med lutningen av huvudet? När man går så har man huvudet upprätt och sällan rinnande näsa förutom vid förkylning men när man cyklar och äter (iofs inte bara vid stark mat) så har man huvudet lite böjt framåt vilket kanske sätter igång någon snorprocess i kroppen. Kroppen ser helt enkelt sin chans till att bli av med lite slaggprodukter.

En inte allför genomtänkt teori, fast klockan är ju inte ens åtta än ;-)

Hjälper kanske inte direkt, men det döljer iaf?
6340-020.jpg

eller:

munkorg.jpg

beroende på läggning/humör? ;)

Senast redigerad av en moderator:
Arrgh! Jag hittar ingen bild på internet av ungen från Zelda: The Wind Waker med världens största och äckligaste snorbubbla. Ni som har GameCube och barn hemma kan kolla själva.

jag kanske får skaffa mig en keps till även om jag blir lika varm i den som under en buff. det funkar iaf när det regnar.

handskar är ju inte min grej direkt och de där små frottebitarna blir ju hårda och river upp halva snoken, kommer se ut som rudolf efter två rundor. vad är bäst? rymdsmurf eller rudolf..?

till alla andra så är ni välkomna och titta på snorbubblan nedanför karlberg på måndag runt kvart i sex kanske.. om inte daner hittar en bild. ;)

tack för tipsen om gunde, spritflaske/dressingpipar och munkorgar. är det ok med ett svettband runt skalle och hjälm?

mattel skrev:
> jag kanske får skaffa mig en keps till även om
> jag blir lika varm i den som under en buff. det
> funkar iaf när det regnar.

Det är åtminstone snuggare än buff.

> handskar är ju inte min grej direkt och de där
> små frottebitarna blir ju hårda och river upp
> halva snoken, kommer se ut som rudolf efter två
> rundor. vad är bäst? rymdsmurf eller rudolf..?
>

Man tvättar ju handskarna....
Köp tio par av biltemas 50-kr handskar vetja.

> till alla andra så är ni välkomna och titta på
> snorbubblan nedanför karlberg på måndag runt
> kvart i sex kanske.. om inte daner hittar en bild.
> ;)

Bokat! ;-)

> är det ok med ett svettband runt skalle och hjälm?

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Det låter som det välkända fenomenet "Runners nose", dvs vid konditionsträning när man tar in större mängder luft via näsan så producerar kroppen mer snor som en "försvarsåtgärd".
Drabbas själv av det både vid löpning och cykling.

Åtgärd? Snyt dig oftare. Passa även på att njuta av att det bara är vid löpning/cykling/längdskidåkning man får/bör visa sig offentligt med snor/dräggel hängandes från ansiktet:-)

Snytning i klunga? Ligger du inte på sista hjul när du gör det så lär sig de andra hjulsugarna snabbt att inte ligga så tätt bakpå dig:-)

tack micke, med ett namn på problemet känns det lättare. jag ska framöver vara stolt över min snorighet. :)

aah.. det kan användas som taktik också alltså. sweet..

Du är inte ensam, jag brukar ha ett avslöjande snigelspår efter mig där jag drar fram. Blåser snor till höger och vänster så fort jag inte riskerar att träffa någon.

Handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar
handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar
handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar
handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar
handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar handskar
med frotte!

49kr paret på BILTEMA, köp tio par så har du alltid minst ett par rena...
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-452_l.jpg

Ok, skit i handskarna, jag skall avslöja min personliga hemlis för att lösa problemet (mitt problem är svett i ögonen iofs men samma princip).

En par bilder säger mer än tusen ord:
sbl19.jpg

sbl13.jpg

tva_svettband_big.jpg

För att undvika svett i ansiktet kan du, istället för keps eller buff, använda en bandada.
Försök att få en som är gjord av nät på ovansidan. Själv har jag en av märket "mybike". Jag använder den även i temperaturer över 30 grader.

Här ett annat märke från CC:

CLOTH059_S.jpg

hmm.. svettbanden som blir snorband kanske kan vara något, eller möjligen nätbandanan.

jag tackar för alla tips och råd. :)

//mattel

När jag som pigg tonåring spelade hockey körde vi med ett bra knep, förutsatt att svettproduktionen du stör dig på kommer "norrifrån". Ta ett Lipsyl, eller försvarets hudsalva som är betydligt coolare, dra en båge från utsida ögonbryn, upp en bit i pannan, ner till andra utsidan ögonbrynet. Vi snackar inga stora mängder, så det kommer inte att synas. Som jag kommer ihåg det rann svetten hellre där det var "vallat" och man slapp skiten i ögonen. Eller fick åtminstone lite mindre där.

Kom just på att drar du hela varvet runt, nacke till nacke kanske du kan leda ner det på ryggen, som ju ändå alltid blir svettig. Nästan som en intercooler-sprey-kylare de har på högpresterande bilar ;-)
// Oskar

fan.. nu är det dags igen, galet rinnande imorse!

ska ta och prova oskars tips, någon av tjejerna på kontoret har säääkert något läpptjosan att låna ut. :)

som många skriver är det något som man drabbas av när man kör hårt. I dalarna blåser skidåkarna ut "luftsnor". I skidsåpren snoras det någor oerhört, hela tiden, till höger och till vänster
Att man ser svettig och snorig ut är normalt.
Vid tävlingar brukar jag "dopa" mig med nezeril för att vidga luftvägarna och det funkar bra, näsan blir friare och man snorar överhuvudtaget mycket mindre.
På bra cykelhandskar är det frotté på tummen så att man kan torka av sig.

Att svetten rinner in i näsan har jag inga bekymmer med, men däremot rinner det så mycket i ögonen att jag ibland knappt kan se, därför kör jag med pannband under hjälmen.

FG skrev:
> Jag känner en som på fullt allvar brukade sätta
> självhäftande gummilist i pannan när det var
> varmt. Typ sån här
> http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=9
> 078652
>
> Om den går ner lite på sidorna så styr den
> undan svetten från ansiktet.
>