Rasslande baknav

Libet

Ny medlem
Rasslande baknav
Jag är ny i MTB-träsket, köpte en Kona för två månader sedan och kört ca 40 mil under den tiden. Till min fasa upptäckte jag idag att min fina nya cykel inte längre rullar ljudlöst som den brukar.
Ljudet kommer från baknavet och uppkommer endast då hjulet "frihjular", alltså inte då jag trampar. Det rasslar till en gång per varv och rasslet har ungefär samma frekvens som det normala "frihjuls"-tickandet. Rasslet låter ungefär som när man som barn satt papperslappar i hjulet för att få motorljud. Navet är Deore(FH-M475).

Så nu undrar jag:

Vad är det som rasslar?
Måste jag serva/byta bodyn eller kan jag fortsätta köra utan att det rasar ihop?
Om jag måste byta eller serva något, tror ni att återförsäljaren står för det eller är det att anse som normalt slitage?

Rasslande baknav
Någonting med frihjulet är det ju, det verkar inte riktigt friskt. Har du köpt den ny för två månader sedan, alltså? Då kan du väl ringa - eller cykla förbi - återförsäljaren och fråga om missljudet?

Rasslande baknav
Ja, jag köpte den ny. Antar att jag får ta en tur till återförsäljaren. Enda kruxet är att jag har en timmes bilresa dit.
Får ställa in mina planer på skogstur imorn, trist! Men om jag skulle cykla ändå, vad händer om frihjulet ger upp? Tvärstopp eller bara mer rassel?

Rasslande baknav
Två allternativ om det ger upp helt.
1. det slutar att driva (frihjular åt båda hållen)och du får gå hem.
2. Det slutar att frihjula och kedjan följer med runt och riskerar att slita sönder bakväxel mm och du får gå hem.
Båda alternativen innebär en viss risk att du ramlar och slår dig.

Libet sa:
Det rasslar till en gång per varv
rasslet har ungefär samma frekvens som det normala "frihjuls"-tickandet

Dom två får jag inte riktigt att gå ihop?

Rasslande baknav
Nej, tvärstopp blir det inte! Antingen får du hux flux och helt gratis en fixie mitt i turen, eller så blir det bara tomtramp och du får promenera... eller så rasslar det bara lite... svårt att säga. Men skulle jag satsa pengar på något vore det på att du kan ta en tur imorgon! ;)

Rasslande baknav
Tack för svar.
Det var inga roliga alternativ, ställer nog in mina planer på skogstur.

> Libet sa:
> Det rasslar till en gång per varv
> rasslet har ungefär samma frekvens som det
> normala "frihjuls"-tickandet
>
> Dom två får jag inte riktigt att gå ihop?

Haha, svårt att beskriva oljud med ord. Det jag menar är att det rasslar en gång per varv och rasslet består av ett smatter som har samma frekvens som tickandet.

Rasslande baknav
Libet skrev:
-------------------------------------------------------
>> Haha, svårt att beskriva oljud med ord. Det jag
> menar är att det rasslar en gång per varv och
> rasslet består av ett smatter som har samma
> frekvens som tickandet.

Men frihjulet brukar ticka med 16 (tror jag det är på Shimano) tick per var.
Hur det kan smattra 16 gånger "en gång" per var är det jag inte får ihop:)

Har du tittat så att det inte bara har fastnat något skräp i kassetten?

Rasslande baknav
Ok, ledsen, jag gör ett nytt försök:)

Det tickar ca 16 gånger på ett varv och det smattrar 4 gånger på det varvet. På ett varv så låter det så här:
tick-tick-tick-tick-tick-tick-tick-tick-TRACK-TRACK-TRACK-TRACK-tick-tick-tick-tick

Kassetten ser skinande ren ut men jag ska kasta ett öga på den och se om det sitter något i den. Men när hjulet frihjular så står ju kassetten helt still så jag tror inte ljudet kommer därifrån. Eller kan det göra det? Jag känner inte riktigt till hur det ser ut innanför dreven. Är inte bodyn och frihjulet inkapslade och skilda från kassetten?

Rasslande baknav
Kolla om det är guide rullarna i bakväxeln som hackar. Om de inte ligger helt rakt i kedjelinjen kan det rassla lite både vid vevande framåt som bakåt.

Rasslande baknav
Såja, nu börjar vi komma någon vart:)

Om du rullar eller står still och trampar baklänges så rör sig kassetten/bodyn likadant i förhållande till hjul/nav.
Om ljudet finns i båda fallen så är det antingen något inne i bodyn eller så sitter det något i kassetten som tar i navet/ekrar precis som ditt exempel med papperslappen.
Har du kvar den där fula plastskivan innanför kassetten?
Kolla den extra noga i så fall.

Rasslande baknav
Det låter bara när kassetten står still i förhållande till hjul/nav. Jag har rengjort kassetten efter bästa förmåga med trasa (utan kemikalier) mellan dreven. Den fula plastskivan sitter kvar men det är inget som tar i den. Så troligtvis är det något fel i bodyn. Det skulle vara kul att öppna och lära sig hur det ser ut men jag tror nog att jag lämnar in den hos min LBS i Långtbortistan eftersom det borde vara ett garantiärende. För visst bör det vara det?

Kan man ta bort den fula plastskivan eller är det risk för att kedjan faller in mot ekrarna och får cykeln att explodera då:)

Tillbaka
Topp