Rätt storlek på Trek Fuel EX

Tobbe77

Medlem
Hej

Jag funderar på att prova på heldämpat och har hittat en lämplig Trek Fuel EX 9 -09a i Tyskland, storlek 18.5. Själv är jag 182cm, någon som har kloka synpunkter på om det är rätt storlek?
Har testat en 19.5 lite på asfalt tidigare, tyckte den kändes ganska OK.

Idag kör jag en Focus Black Forrest (L/50cm) som ibland känns något stor.

Om någon verkligen vill hjälpa till så finns storlekarna här:

http://www.focusbikesuk.com/focus-hardtail-mountain-bikes/mountain_bike_black_forest.php
http://www.trekbikes.com/se/sv/bikes/mountain_full_suspension/fuel_ex/fuelex9/

Sedan undrar jag ju förstås om Fuel EX är rätt hoj för stigcykling och eventuellt nåt motionslopp.

//Tobbe

Jag har en Fuel EX8 och den är helt underbar att cykla stig med tycker jag. Nu har jag ju inte provat så mycket annat så jag har inte så mycket att jämföra med. Men den är riktigt rolig att köra både uppför och nedför. Tycker att den är ganska trampeffektiv, särskilt när man hivar i läget på dämparen som ska motverka pedalgung. Sen är den ju ruskigt snygg med. :)

Tjena, misstänker att du kollat in www.fun-corner.de? Jag köpte precis en Fuel EX9 därifrån i september. Har kört hardtail innan och är grymt nöjd med hojen. Är du ute efter en stighoj så är den klockren, som mr saft här ovan påpekar är den förvånansvärd trampeffektiv, särskilt då om man låser dämparna i plattformsläget! Jag körde HHXC på min i år och det var inga problem, däremot körde jag bockstensturen med en HT och saknade inte bakdämpning. Däremot skulle jag gära köra bakdämpat på Lidoloop till sommaren

Jag mäter 178 men har rätt korta ben, 81 cm i grenlängd. jag tog en 17,5 vilket jag tycker funkar klockrent för mig. Jag sitter ganska rejsigt, dvs lågt styre, hög sadel, och jag har väl ca 5 cm kvar att ge på sadelstolpen, skulle troligen funka för dig med! Tror dock att en 18,5 skulle passa bättre. Trek är väl de enda jag hittat som har 2 st M storleker, en 17,5 oc en 18,5 vilket är förnämligt. Överröret på EX-en är ju rätt slopat så de känns ganska behändiga, om du nu tycker att din Focus är väl stor!

Hör av dig om du undrar något! Lycka till.

Jag tror 17,5 kommer bli lite liten, kör på 18,5 istället. Storleken beror ju på hur du är byggd också, långa/korta ben/överkropp/armar.

hej,

jag är 182cm med 81 cm i benlängd och jag blev rekommenderad en L/19,5 när jag var ute och sourcade heldämpat för ett år sedan.
Provkörde aldrig iom att Fuel EX8:an gick från 22kkr till 30kkr så kommentaren ovan ska tas med en nypa salt:-S
För att förvirra lite mer så har jag för mig att Trek kör med två mått på samma storlek, ett verkligt och ett virtuellt. Kan vara värt att kolla upp så att du inte hamnar på en storlek mindre än planerat.

NNNN

Jag är 185.5 och kör en 19.5:a.
Tror att en 18.5:a är alldeles lagom för dina 182cm, såvida dina ben inte är 150 av de 182 centimeterna. :)

/C

Just det, glömde ju skriva vilken storlek jag hade. 19,5 ska det vara. Fungerar ypperligt för mina 187cm. Men jag vågar påstå att den blir lite för stor om du är 182cm.

Du beställde! Grymt! :) Får styra upp en åkning när du fått den om det går att lösa.

[EDIT] Ok, NU kan jag väl vara avis, eller måste den även levereras först....?

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp