Rawa aluminiumram, men den är inte målad utan, vad heter det, typ matt.. hur?

cola

Aktiv medlem
Tjena! Tänkte rusta upp min gamla cross som verkligen haft ett hårt liv, tänkte rawa ramen:) har gjort det förut men då med målade ramar, denna är sådär mattsvart- hur ska jag göra? Att slipa går ganska lätt men blir ju pilligt, funkar det med färgborttagning?
2C4BD7A2-3B55-460E-8837-C791DF989B6A.jpeg

Anodicerad stod det visst:) letade efter ordet..
Om den är anodiserad blir det svårare att få bort, synd med eftersom det skyddar aluminiumen. Det är ju en kemisk omvandling i ytan som gör den tåligare och mer korosionsbeständig. Det går att ”lösa upp” anodiseringen med ugnsrengöring eller kaustiksoda, googla för korrekt tillvägagångssätt.

Om den är anodiserad blir det svårare att få bort, synd med eftersom det skyddar aluminiumen. Det är ju en kemisk omvandling i ytan som gör den tåligare och mer korosionsbeständig. Det går att ”lösa upp” anodiseringen med ugnsrengöring eller kaustiksoda, googla för korrekt tillvägagångssätt.
om du ger dig på ovanstående, så googla även säkerhetsdatablad el dyl för produkterna och var försiktig. Kaustiksoda är NaOH, natriumhydrixid och det är kraftigt basiskt och inte alls skoj vid kontakt med hud och bland det allra värsta som finns att få stänk i ögonen av, så använd i så fall adekvat skyddsutrustning.

att fräta bort anodiseringen med kaustiksoda är rätt lätt för mindre delar, men när det gäller en hel ram så skulle jag nog avråda det. dessvärre är det rätt hårt att slipa igenom också, men där är det bara tålamod som gäller. Är det viktigast att fräscha upp den med en ny look eller att den skall vara just raw? För ett alternativ kan ju vara att måla den, det går att göra direkt ovanpå anodiseringen

Fräta mm låter obra.. detta är cykeln jag kör med i mörkret (typ när fantomen lämnar grottan) eller ner till affären/ drar kajaken mm så den får gärna se lite schliten ut även om jag verkligen gillar att hojja på den och den sk rulla gött:)

jag började slipa lite innan svaren kom in, insåg snabbt att jag inte kommer kunna få den helt raw men den blev ganska cool ändå, lite Mad Max typ:) tror jag slipar ner den så gott det går, smörjer och gör rent resten, på med lite vita detaljer (väldigt praktiskt på skithojjen), det är något visst med alu och vitt tycker jag.. Det var verkligen dags att ge denna hoj lite TLC märkte jag..

Fräta mm låter obra.. detta är cykeln jag kör med i mörkret (typ när fantomen lämnar grottan) eller ner till affären/ drar kajaken mm så den får gärna se lite schliten ut även om jag verkligen gillar att hojja på den och den sk rulla gött:)

jag började slipa lite innan svaren kom in, insåg snabbt att jag inte kommer kunna få den helt raw men den blev ganska cool ändå, lite Mad Max typ:) tror jag slipar ner den så gott det går, smörjer och gör rent resten, på med lite vita detaljer (väldigt praktiskt på skithojjen), det är något visst med alu och vitt tycker jag.. Det var verkligen dags att ge denna hoj lite TLC märkte jag..
blir spännande att se, det behövs mer mad-max hojar i världen!

Anodisering går att ta bort fullständigt med omvänd process liknande som när anodiseringen gjordes, de företag som anodiserar kan detta.

Tillbaka
Topp