Recon vs Reba

Brynås

Ny medlem
Recon vs Reba
Jag körde en hel del mountainbike för femton år sedan men under de senaste åren har det inte blivit mer än några rundor om året. Nu hade jag tänkt att komma igång ordentligt igen och då tänkte jag att jag äntligen ska pensionera min gamla GT med stel framgaffel och köpa en modern cykel, en framdämpad hardtail.

Jag hade först bestämt mig för en Cube LTD för 899 euro på bike discount. Såg sedan att om man lägger till 100 euro så får man en Cube LTD PRO istället, såvitt jag kan se så är skillnaden att PRO har en Reba-gaffel istället för en Recon. Vad anser ni, är det värt 100 euro extra för detta eller kommer jag inte märka någon skillnad?

Jag tar gärna också emot tips ifall det finns någon cykel i samma prisklass som ger ett större värde.

Recon vs Reba
Recon vs Reba
Ta en Recon du, den extra luftkammaren är inget som jag någonsin gjorde något annorlunda med. Jag körde samma psi i båda och då är ju den nedre kammaren, om jag förstod saken rätt, helt onödig i justeringssynpunkt.
Jag kände iaf ingen skillbad mellan min Recon och den Reba jag hade innan.

Recon vs Reba
Appappapp! Jag tror inte att Johan A kollade så noga.

Reconen har 1,5"s rör och jag antar att din cykel inte har det. Det är inte speciellt vanligt med så feta rör på den typen av gafflar, antagligen är det därför de säljer ut den så billigt. Har du 1,5 på din hoj så är det väl bara att tuta och köra, men har du inte det kommer den gaffeln inte att passa.

Antalet luftkammare är lite skitsamma för dig tror jag. Jag upplever dock "silver"-varianterna av RS gafflar har ganska mkt stiction. Men det är nog en uppgradering i vilket fall. Men som sagt, just DEN gaffeln passar nog inte din cykel. Antagligen inte ditt framhjul heller.

Recon vs Reba
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Appappapp! Jag tror inte att Johan A kollade så
> noga.

+1. Dessutom kör han metallracer. Han KAN ha blandat ihop frågan med sin Permobil.

Recon vs Reba
Luthman Photography skrev:
> Appappapp! Jag tror inte att Johan A kollade så
> noga.
>
> Reconen har 1,5"s rör och jag antar att din cykel
> inte har det. Det är inte speciellt vanligt med
> så feta rör på den typen av gafflar, antagligen
> är det därför de säljer ut den så billigt.
> Har du 1,5 på din hoj så är det väl bara att
> tuta och köra, men har du inte det kommer den
> gaffeln inte att passa.
>
> Antalet luftkammare är lite skitsamma för dig
> tror jag. Jag upplever dock "silver"-varianterna
> av RS gafflar har ganska mkt stiction. Men det är
> nog en uppgradering i vilket fall. Men som sagt,
> just DEN gaffeln passar nog inte din cykel.
> Antagligen inte ditt framhjul heller.

Ah! Tack. Då vet jag att "single air" förmodligen duger och får självklart kolla upp mer nogrannt vilka mått min stackars ram har innan jag handlar, var mest glad över prislappen när jag satt här å slösurfa på CRC :-)

Recon vs Reba
Sorry att jag svävar ut nu, men va f*n.. sån e jag! :-)

Tanken är ju att byta gaffel nu och nästa säsong byta ram då jag har en 17" och med mina 181cm så känns den i minsta laget. Köpte den ny 2004 när "alla" körde med små ramar (läs mina vänner som då körde små Rocky Mountain hojar). Vet att det mest optimala är att köpa helt ny hoj men tycker det e kul å meka å känns rent ekonomiskt så är en "uppgradera efter hand" som min deald även om det som sagt på sikt är en sämre lösning. Men som ni vet, alltid kul å ha något egenkomponerat med. Även om jag är sugen på typ en Radon hoj eller nåt komplett..

Fick därmed lite följdfrågor som jag gärna tar svar på..

1. Kan man läsa sig till vad min hoj skall ha för gaffelmått? Har en sådan här: http://www.kolmardsbiken.se/documents/NishikiBushwacker.pdf (som fått sig lite ny styrstam/styre, vevparti mm)

2. Kommmer jag med lätthet kunna hitta ny ram som den nya gaffeln kan följa med till eller är det ett udda mått? Klurar på nåt i 19/20" av enklare sort, typ Brand-X, Sunn eller liknande CRC ramar för 1000-1500kr.

Recon vs Reba
Jag har för mig att någon tysk webbutik reade ut Rebas för runt €200 för ett par veckor sedan. BD har den för €319.

Edit: det var nog probikeshop jag tänkte på. €270 (finns i vit också): http://www.probikeshop.com/rockshox-reba-rl-fork-dual-air-100mm-poploc-black-2012/79012.html

Som svar på frågorna ovan:

1. En 100mm gaffel med vanligt 1 1/8" styrrör passar nog bra.
2. Kapa bara inte för mycket från styrröret vid montering så blir det bra.

Senast ändrad:
Recon vs Reba
Och, det roliga är att Reba kommer med solo air nästa år.

Så då är det väl bara olje cartridgen som skiljer.
Motion Control mot turn kee (obs vet inte hur det stavas)

A

Recon vs Reba
Recon silver väger ju rätt duktigt, gold funkar nog ok, men väger en hel del den med jämfört med Reba. Beställde en Reba RLT till ett bygge här om dagen, hamnade på 2700-2800.

Senast ändrad:
Recon vs Reba
Jag hade en Recon Silver TK på min tidigare cykel, årsm. -12 ... På min nya nu har jag en Reba ( båda 29:er )

Jag upplever att min Reba som jag har nu är mycket mer distinkt och mer följsam när jag brassar i lite stökigare terräng! Nu kanske det är bara för att man vet att jag har en bättre gaffel nu, men jag tycker den är skönare overall!

Varken den ena eller den andra är ju någon skit gaffel! Men om du nu ska uppgradera så skulle jag köra på en Reba. Så kommer du klara dig länge på den utan att uppgradera igen om ett par år ;)

Recon vs Reba
Luzen skrev:
> Akta dig för att kapa gaffelröret för kort. Då
> kan det bli problem på nästa ram.

Kloka ord då nästa ram förmodligen kommer kräva längre gaffelrör! Inte tänkt på det faktiskt.. Nackdelen är dock att det ser så fult ut om det skulle sticka upp rör... Kanske får vänta tills det blir dags å byta ram eller så får jag fjäska med frugan så man kan köpa ny cykel istället så här på höstrean! :-)

sneJe skrev:
> Varken den ena eller den andra är ju någon skit gaffel! Men om du nu ska uppgradera så skulle > jag köra på en Reba. Så kommer du klara dig länge på den utan att uppgradera igen om ett par > år ;)

Sant, får se hur det blir är ju som alltid en ekonomisk fråga..

Edit, *stava*

Senast ändrad:
Recon vs Reba
I våras bytte jag min gamla slutkörda Recon mot en Reba, 100 mm för min del.
Tyvärr var det så länge sen Recon dämparn var ny så även om steget i våras var enormt så är det svårt att avgöra hur mycket skillnaden mot Recon egentligen är.

Reban i sig är dock en mycket trevlig gaffel. Vet inte om det finns på Recon, men möjligheten att spärra gaffeln från styret på min Reba har visat sig rätt bra i efterhand.
Köpte även ny hoj med Fox dämpare som ej har möjlighet att spärra från styret, och då saknade jag det helt plötsligt.

Vet inte om detta gav något mer än att jag tror både Recon som jag minns den ny, och Reba är bra i sig och motsvarar sina priser, så låt budgeten styra.

Recon vs Reba
> Sant, får se hur det blir är ju som alltid en
> ekonomisk fråga..
>
> Edit, *stava*

Stava?

Jag hade bara min Recon i 2 månader, sen blev den cykeln stulen så jag passade på att uppgradera mig lite så då blev det en cykel som det sitter en Reba på (2013 årsm.) så jag har kört båda klippt nya! Jag kände skillnad!

Lock-out på styret är väldigt prkaktiskt enligt min mening, men det är nog mer ett plus än att lägga på ett par tusenlappar för just den detaljen!

Som sagt, låt din budget styra då ingen av dom är direkt dåliga!

Tankeställare dock: ska du köpa bara gaffeln så räcker inte 100€ i mellanskillnad mellan Recon och Reba (rätta mig någon om ni hittat andra uppgifter än mig) så ska du föra det så passa på nu när du ska köpa cykeln.

Recon vs Reba
Apropå gafflar - finns det någon överskådlig förteckning/lista över de vanligaste gaffelmärkena/-modellerna (XC, Reba, Recon, SID, Manitou, FOX...) och på vilken "nivå" de ligger på? Tänker på nåt liknande som för komponentgrupper med Shimano, SRAM och Campa, där man schematiskt kan se t.ex att SRAM Rival typ motsvarar Shimano 105 osv osv..

Funderar på att köpa min första MTB och blir helt vimmelkantig av alla gaffelmodeller - vad som är bra, prisvärt, funkar, vilka enklare modeller man ska undvika osv..

Tillbaka
Topp