Reflexjacka med heltäckt reflekterande ytskikt

HåkanC sa:
Bra tips.
Det gjorde att jag gick in o provade en.
Bra skuren för cykling och rejäljt reflekterande även i butiksljuset, möjligen lite liten i strl.
Men det blev inget köp eftersom jag upplevde den som alldeles för tät, tom svettig,
även mer så än den stora fodrade Goretex-jacka jag hade på mig.
Tyvärr

/Håkan

Jag tror du upplevde helt rätt.
Köpte en till min sambo för en månad sedan. Hon har den till löpning och hon är ganska blötsvettig efter sina rundor, visserligen beror det på vad man har under och jag tippar att hon har mer än genomsnittet då hon typ alltid har det.. :)
Men det är grym reflex i tyget!

David_J sa:
HåkanC sa:
Bra tips.
Det gjorde att jag gick in o provade en.
Bra skuren för cykling och rejäljt reflekterande även i butiksljuset, möjligen lite liten i strl.
Men det blev inget köp eftersom jag upplevde den som alldeles för tät, tom svettig,
även mer så än den stora fodrade Goretex-jacka jag hade på mig.
Tyvärr
/Håkan
Jag tror du upplevde helt rätt.
Köpte en till min sambo för en månad sedan. Hon har den till löpning och hon är ganska blötsvettig efter sina rundor, visserligen beror det på vad man har under och jag tippar att hon har mer än genomsnittet då hon typ alltid har det.. :)
Men det är grym reflex i tyget!
Stod oxå och ryckte i en sån jacka men den kändes lite väl mycket som ett "regnplagg" .-)
Se funderar man på hur reflexskiktet slits?
Ser det fortfarande vettigt ut när hon kubbat runt ett tag och tvättat den några gånger?

Nu är det mörkt igen, och då börjar man fundera på sin synbarhet...

Nån som testat denna:
https://www.cykelgear.se/cykelklade...BwDzFJ-qxrUJgbXoPMEesrY0slTJ-gMxoC1iAQAvD_BwE

forcerefleksjakke899790grey.jpg

Jag beställde en, får se hur den funkar...

Senast redigerad av en moderator:
Läste tidigare inlägg i tråden där hur många tvättar plagget klarar innan prestandan försämras.

Frågan är hur ofta man måste tvätta ett sånt plagg i maskin? Eftersom det används på den kalla delen av året har man troligtvis rätt mycket kläder under och beroende på hur hårt man kör kommer det lite svett på. Detta kan man ju skölja av med ljummet vatten och ev ta lite tvål med handen. Vill man tvätta kan man ta en hink med vatten och lite Y3 tvättmedel och låta jackan ligga lite.

Det borde i min värld i princip gå att undvika att maskintvätta jackan öht...om man verkligen smutsar ner den så en tvätt i mitten av säsongen och en innan man stuvar undan den för sommaren. Det blir två tvättar / år och då tar det tio år innan man uppnått maxantalet, jackan är troligtvis utsliten av andra orsaker då.

Jocke77 sa:
Det borde i min värld i princip gå att undvika att maskintvätta jackan öht...om man verkligen smutsar ner den så en tvätt i mitten av säsongen och en innan man stuvar undan den för sommaren. Det blir två tvättar / år och då tar det tio år innan man uppnått maxantalet, jackan är troligtvis utsliten av andra orsaker då.

Om jag körde en vinter utan att tvätta jackan så hade den inte haft någon reflex kvar alls, den skulle vara helt täckt av gegga. ;) Handtvätt kanske räcker men mina kläder måste nog vara beredda på att köras i maskin ibland. Om det finns en bra sådan jacka är jag intresserad!

/A

Man tvättar plagg som med reflexer / tryck ut och in, då håller dom bra! 60 grader är såklart uteslutet. Det brukar finnas fina tvättprogram som heter typ "skontvätt 30" där maskinen i princip fylls upp med vatten (och tvättmedel då) utan att rotera.

Jacka kan kännas som en stor utgift på en gång, när det finns reflexvästar. Men det finns ju även handskar och mössor! Dessa kan man stoppa i fickan, när man vi bli osynlig igen! :) Tillsammans med nalle-reflexet.

Finns reflexjacka på stormberg för vettiga pengar som ser helt ok ut iaf!

httpsww.stormberg.com/se/refleksjon-traningsjacka-1.html#10307795018

Tänkte på det när man ser dem i vekligheten att det ändå trots att det är enorm refelexyta att det saknas kontrast och att vanliga reflexvästar syns bättre.

Tillbaka
Topp