Reflextejp, var hittar man det?

Ilves

Aktiv medlem
Reflexen fram på sonens vardagscykel har visat sig svår att ersätta så jag funderar på reflextejp (vit - den ska sitta fram). Men jag hittar inga butiker där det finns (i Göteborg). Har jag bara googlat slarvigt eller är det nätet som gäller? Kan såklart beställa online, men det hade varit så mycket enklare att bara springa ner på staden och köpa en rulle där.

Tack för svaren! Börjar med Clas Ohlson och Jula, hittar jag inget där får det bli Biltema och Swedol. Och hittar jag inget där så får det väl bli nätet.

Jula verkar vara utgången, finns bara kvar i två butiker. Hos Swedol måste man köpa minst 50 meter för 3500 kr…

Jag har testat flera olika och Swedols proffstejp är riktigt bra men lite stel så den fungerar inte superbra på runda ytor.

Jag tittade på detta för många år sedan och kommer ihåg att det rekommenderades att köpa SOLAS-klassad tejp (reflexer för marin miljö)

"... ... ...The main difference between SOLAS and other reflective tapes is brightness. SOLAS has a candela rating of over 1000. Standard engineer grade sheeting like you would see on a car tag is about 75. This extreme reflectivity allows the tape to be seen for thousands of feet instead of hundreds... ... ..."

Kolla upp själv om det är intressant. Jag kommer nog sätta sådan tejp på min pendlarcykel snart (om den nu är lätt att få tag på)

Är reflextejp typgodkänd för användning på cykel? Jag skulle behöva en ny reflex också och tejp vore ju smidigt.
Om du köper 3M som har en tydlig E-märkning.
Finns fler än 3M som har E-märkt. Hade två olika fabrikat hemma som båda är E-märkta.
IMG_3732.jpeg

IMG_3733.jpeg

Blev lite osäker på den där "IVA"-märkningen (som saknas på mina reflextejpbitar). Gick ut och kikade på alla reflexer som jag fått med cyklar de senaste åren för att se hur det ser ut på "vanliga" reflexer.
Alla reflexer för montering fram eller bak på cykeln hade någon typ av E-märkning, men bara en hade märkningen "IVA" (en från Cateye).
Alla hjulreflexer utom en saknade E-märkning, den som hade E-märkning saknade dock "IVA".
Känns som reflextejp med E-märkningen är lugnt att använda.

Den reflextejp som jag har som syns bäst, den saknar E-märkning och är svart dagtid men reflekterar vitt belyst.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp