Regler för tempodräkt?

Joey_D

Medlem
Regler för tempodräkt?
Hej! Jag har försökt att bli klok på vad för regler som gäller för tempodräkter på svenska Masters-tävlingar, SM-mm.
Måste dräkten vara märkt med klubben man tävlar för? Jag har sett flera på SM som kör i helsvarta dräkter...
Jag har bytt klubb och måste skaffa en nytt plagg :)

Regler för tempodräkt?
Man får köra i en neutral dräkt om din klubb inte har någon officiell, finns rätt tydligt skrivet i reglerna, skulle du sen däremot vara på pallen SM och Swecup så behöver man klubbdräkt men då räcker det men tröja att dra över.

Körde själv i neutral dräkt under nått år då klubben saknade en sådan tillfälligt, fick några påpekande av komisionärer men var ok att köra.

Regler för tempodräkt?
Hej! Jag har försökt att bli klok på vad för regler som gäller för tempodräkter på svenska Masters-tävlingar, SM-mm.
Måste dräkten vara märkt med klubben man tävlar för? Jag har sett flera på SM som kör i helsvarta dräkter...
Jag har bytt klubb och måste skaffa en nytt plagg :)
"För nationella tävlingar i Sverige gäller: Tävlande på landsväg och cykelcross är skyldig att bära sin förenings, av SCF godkända, tävlingströja. Förening skickar in förslag på tävlingströja till SCFs kansli som godkänner enligt uppsatta riktlinjer. Dock äger tävlande rätt att vid tempotävlingar bära s k tempodräkt som i färgsättning ej överensstämmer med den av SCF godkända föreningströjan. Sådan tempodräkt ska i sådana fall vara av neutral karaktär, eller eventuellt överensstämma med föreningens tidigare godkända officiella tävlingströja. Sådan tempodräkt får inte likna eller lätt kunna förväxlas med annan förenings/lags officiella tävlingsdräkt."

Du behöver alltså inte köra i klubbens dräkt även om det finns en. Har de en gammal dräkt är det ok att använda den (om klubben tycker det är ok map gamla sponsorer mm)

Sidan 64

Edit: Givetvis gäller också "Klädesplagg får inte modifiera cyklistens morfologi..." ;)

Tillbaka
Topp