Regler skydd swecup enduro?

kakan_polen2

Aktiv medlem
Tänkte köra en swecup enduro-tävling i höst och undrar vilka skydd man måste ha för att få starta?
Fullface-hjälm läste jag på hemsidan men stod inte mer där.
Dem hänvisar sen till reglemente för downhill men tyckte de va lite otydligt.

Nån som kört å vet va som krävs?

Själv är jag van från XC å där räcker de ju med hjälm trots rätt håriga banor ?

Ja ryggskydd är väl bra att ha... men nu undrar jag mer vad reglerna kräver.

Läste en gång till å tolkar det som att endast Fullface-hjälm med fast hakskydd krävs. Rekommendationen är dock att man följer reglerna för Downhill.

Full-face hjälm med avtagbart hakskydd är tillåtet på transportsträckor.

Nu utgår jag ifrån att det är orimligt att byta hjälm mellan sträckorna och om det vore rimligt att byta hjälm så vore det orimligt att byta från en ff utan avtagbart haka till en ff med avtagbart med hakan borttaget.

Korrekt? I så fall måste vi istället för att läsa vad det står tolka vad de menar.

Jag tror de menar att du ska sätta på hakskyddet på tävlingssträckorna.

SCF:

Kapitel 5 ENDUROARRANGEMANG

§ 3 Utrustning
4.5.004
Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. I mycket tekniskt krävande terräng eller vid en tävling med
mycket branta utförsbackar kan arrangören stipulera att ”fullface-hjälm” ska bäras (antingen fast eller avtagbart
hakskydd). SCF rekommenderar i enlighet med UCI rekommenderar att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras.

Swe cycling:

Skydd

Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. SCF har i samråd med arrangörer bestämt att hjälm med hakskydd (full-face hjälm) måste användas på alla deltävlingar. Full-face hjälm med avtagbart hakskydd är tillåtet på transportsträckor. SCF rekommenderar även i enlighet med UCI att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras. Läs mer här.

Läste på flottsbro å där va de krav på hjälm å ryggskydd... men inte krav på fullface. På swegravity så står de ju att fullface är ett krav.

Verkar lite lätt rörigt!

SCF säger bara hjälm så bör ju vara det som gäller.

Utgå från full face + ryggskydd som minimikrav. Kontroll vid start. Håller med om att det kan verka lite oklart när man ögnar igenom regelverken.

Däremot verkar det inte vara krav på ngn certifiering av hjälmen av vad jag förstår.

Edit: Blev nu osäker, möjligen är ryggskydd krav för ungdomsklasserna... :unsure: Glöm hela detta inlägget, tyckte jag läste på förra året men jag är tyvärr begåvad med guldfiskminne.

Senast ändrad:
Läste på flottsbro å där va de krav på hjälm å ryggskydd... men inte krav på fullface. På swegravity så står de ju att fullface är ett krav.

Verkar lite lätt rörigt!

SCF säger bara hjälm så bör ju vara det som gäller.

Flottsbro har väl inget med det att göra? Det är regelverk och tävlingsarrangören som med minsta gemensamma ger kravet.

Reglerna säger:
.../ kan arrangören stipulera att ”fullface-hjälm” ska bäras (antingen fast eller avtagbart
hakskydd).

Arrangören säger:
"hjälm med hakskydd (full-face hjälm)"

Alltså är det "hjälm med hakskydd (full-face hjälm)" som är kravet.

Edit: arrangören kan i inbjudan till varje tävling även där ställa för den tävlingen individuella krav.

Själv brukar jag ha hjälm och knäskydd, vissa tävlingar kompletterar jag med ryggskydd.

Senast ändrad:
Själv brukar jag ha hjälm och knäskydd, vissa tävlingar kompletterar jag med ryggskydd.
Känner dom dig inte på ryggen om du har ryggskydd vid start?

Edit: Tycker "hjälm med hakskydd (full-face hjälm)" också lämnar utrymme för tolkning. D v s en convertible-hjälm med fastsatt hakskydd är ju faktiskt en "hjälm med hakskydd".

Känner dom dig inte på ryggen om du har ryggskydd vid start?

Edit: Tycker "hjälm med hakskydd (full-face hjälm)" också lämnar utrymme för tolkning. D v s en convertible-hjälm med fastsatt hakskydd är ju faktiskt en "hjälm med hakskydd".

Nej.

"Skydd
Tävlande måste bära hjälm under hela tävlingen. SCF har i samråd med arrangörer bestämt att hjälm med hakskydd (full-face hjälm) måste användas på alla deltävlingar. Full-face hjälm med avtagbart hakskydd är tillåtet på transportsträckor. SCF rekommenderar även i enlighet med UCI att utrustning enligt 4.3.013 ska bäras. Läs mer här. "

Detta är en väldigt dålig regelskrivning.
Det finns väl hjälmar med avtagbart hakskydd som klarar 4.3.013? Länken är död men det är väl uci dh gissar jag.

En arrangör kan ställa högre krav än regelboken har, men aldrig lägre. De kan såklart men regelboken gäller alltid så den skriver över.

778EA80A-97C0-4ADF-AE80-E296420F465A.png
778EA80A-97C0-4ADF-AE80-E296420F465A.png

Själva skydden är inget problem... däremot kostnaden för dem.
Jag har aldrig kört en enduro tävling å har inga skydd eller hjälm... blir en dyr historia om jag inte tycker d är kul å bara kör denna gång.

Har inga vänner eller bekanta som sysslar med enduro så kan tyvärr inte låna skydd.

Men på happy har jag hittat en hjälm, har beställt en "skyddsplatta" som förhoppningsvis passar i min evoc ryggsäck. Så nu saknas bara knäskydd.

Min Epic ska allt klara av en enduro-tävling utan problem ?

Tillbaka
Topp