Regnjacka

Gusfokal

Medlem
Regnjacka
Hej

Någon som har tips gällande bra regnjacka för jobbpendling. Jag har en i Gore-tex men blir alldeles för svettblöt när jag använder den. Har 1 mil till jobbet, relativt flackt och vill kunna komma fram utan att behöva duscha.

Många tillverkare verkar påstå att deras jacka är både vattentät och andas vilket ter sig svårt? Skulle ev vara bättre med öppningsbar ventilation på armar etc? Tänker också att jag ska köpa lite större jacka för att det ska bli luftigare.

Någon med ytterligare tips?

Regnjacka
Enda sättet är att köra utan, bli blöt, torka sig med handduk.
Jag har sagt det förr och säger det igen att det finns inget plagg som håller ute regn som samtidigt inte blir blött inifrån vi måttlig fysisk aktivitet eller mer.
Den tillverkare som påstår det kan skicka mig ett provexemplar så ska jag ge det en ärlig recension och lovar dessutom att köpa det om det skulle visa sig fungera.

Regnjacka
Patagonia Torrentshell har stora öppningssbara hål i ärmhålorna som luftar ut rätt bra. Då det inte är Gore-Tex utan en 2.5-lagersjacka kan jag inte svära på att du inte kommer bli varm ändå. Måttsättningen känns amerikansk då de är stora i storlekarna enligt mina erfarenheter. Starta tidigare och cykla långsammare regniga dagar? :)

Regnjacka
När en vattentät jacka "andas" så är det mer diffusion än ventilation. Men stora öppningar under armarna är inte ovanligt och funkar. (förbjudna alternativet är elhoj, då kan man klä sig regntätt från topp till tå och komma fram perfekt tempererad och torr överallt:)

Regnjacka
Som eketjall säger så går det inte att kombinerar att vara vattentätt med "andningsförmåga".

Jag har under ca 10 år kört med en tunn vindjacka som jag impregnerat istället för regnjacka och det fungerar utmärkt.

Regnjacka
Det där är uppenbarligen rätt individuellt. Jag brukar hålla mig behagligt torr i goretex om jag bara har lagom mycket under och det inte är för varmt ute. Jag blir sällan blöt, bara varm. I lugnt pendlingstempo då, dvs glida med elcykelklungan I typ 25.

Regnjacka
Jocke77 sa:
Som eketjall säger så går det inte att kombinerar att vara vattentätt med "andningsförmåga".

Jag har under ca 10 år kört med en tunn vindjacka som jag impregnerat istället för regnjacka och det fungerar utmärkt.

Du har gjort en regnjacka då, typ? :D

Lite fladdrig men pro elite barrier är bra. Vind och vattentät, men andas är ju sådär.
Min castelli perfetto har dragkedjor för ventilation. Gör hela skillnaden!

Regnjacka
Jag kör med en tunn sladdrig hopfällbar variant som får plats i ryggfickan när den inte behövs. Den håller inte tätt speciellt länge, men det är ändå skönt, den är tät en stund i början så att jag blir varm innan det blir blött, då stör det inte. Dessutom är den hyfsat vindtät, det gör också att det inte blir kallt. När jag är framme/hemma får jag ändå duscha och byta till torra kläder.

Regnjacka
Mina fem cent:
Om du ska klara dig utan att bli våt vare sig utifrån eller inifrån behöver du förstås en regnjacka som håller tätt för regnet. Om du ska ha en sån lär du behöva cykla väldigt försiktigt för att inte bli svettig. Material som påstås andas, ventilationshål vid armhålorna, etc. kan möjligen hjälpa på marginalen, men du kommer att bli tvungen att sänka belastningen mkt jämfört med cykling i uppehållsväder.

Alternativet är om du kan tänka dig att torka av dig och byta till torra kläder efter cyklingen. Då kan du nog t.o.m. hålla högre intensitet än vid uppehållsväder utan att bli svettig om du struntar i regnkläder.

Regnjacka
Det är nog bara nåt sånthär som är luftigt nog att cykla med om man inte vill bli blöt inifrån.

Imbris-Rain-Poncho-in-use-riding.jpg

Regnjacka
Min Vaude Drop III är helt tät åt båda håll, blir jätteblöt oavsett. Min gamla Gore som var 3 ggr så dyr upplevde jag nog som helt ok, snustorr var man ju inte, men normal cykling tålde den utan att bli blöt från insidan.

Regnjacka
Värt att peka ut att olika Gore-tex-jackor har olika andningsegenskaper. En jacka gjort för skidåkning i tufft väder kommer vara ganska kass att cykla i. För en mils plattcykling så borde en lätt jacka fokuserad på bra andningsegenskaper duga. Jag kan cykla såna sträckor i min Arcteryx Alpha FL utan problem.

Regnjacka
GoranS sa:
Mina fem cent:
Om du ska klara dig utan att bli våt vare sig utifrån eller inifrån behöver du förstås en regnjacka som håller tätt för regnet. Om du ska ha en sån lär du behöva cykla väldigt försiktigt för att inte bli svettig. Material som påstås andas, ventilationshål vid armhålorna, etc. kan möjligen hjälpa på marginalen, men du kommer att bli tvungen att sänka belastningen mkt jämfört med cykling i uppehållsväder.

Alternativet är om du kan tänka dig att torka av dig och byta till torra kläder efter cyklingen. Då kan du nog t.o.m. hålla högre intensitet än vid uppehållsväder utan att bli svettig om du struntar i regnkläder.

Castelli Perfetto är bra i regn. Man slipper bli kall då den är tillräckligt tät för att man skall känna sig konfortabel även i några timmars cykling i höstregn. Testade i tisdags igen och den fungerar i höst också! ?☔

Värt att överväga då det är det enda regnplagg för överkroppen som jag gillat på många år.

Bra skit, men torr blir man ju inte ändå eftersom cykling alltid innebär svett.

Regnjacka
NickPick sa:
Jocke77 sa:

Du har gjort en regnjacka då, typ? :D

Lite fladdrig men pro elite barrier är bra. Vind och vattentät, men andas är ju sådär.
Min castelli perfetto har dragkedjor för ventilation. Gör hela skillnaden!

Så skulle man kunna se det men fördelen med att impregnera själv är att du kan välja var du vill lägga skyddet, tex rygg och axlar. Sen blir inte en tunn vindjacka på långa vägar lika tätt som en regnjacka även om du tvättimpregnerar den.

Regnjacka
eketjall sa:
Jag har sagt det förr och säger det igen att det finns inget plagg som håller ute regn som samtidigt inte blir blött inifrån vi måttlig fysisk aktivitet eller mer.
Den tillverkare som påstår det kan skicka mig ett provexemplar så ska jag ge det en ärlig recension och lovar dessutom att köpa det om det skulle visa sig fungera.

+1 på det!
Jag skulle säga att vi har blivit hjärntvättade av Gore med flera. För de allra flesta människor, i de allra flesta situationerna, så är tiden till tak över huvud och en torr och varm miljö under 45 minuter bort - och då ska man verkligen överväga hur stort problem vätan är. Det är också förhållandevis sällan det ösregnar. Men med det sagt så har vattentäta plagg helt klart en plats - bara betydligt mindre plats än vi tenderar att ge dem. Sen är det ju väldigt individuellt hur varm man blir och hur mycket man svettas. Jag kan inte cykla till jobbet utan att behöva duscha, oavsett säsong, väderlek och klädsel. Men för andra kan det vara eljest. Vid moderat nederbörd brukar jag cykla i en vindjacka - den ger tillräckligt skydd för att jag inte ska bli nerkyld av väta + vind, men ventilerar tillräckligt för att jag inte ska bli överkokt.

Regnjacka
Sputnik sa:
eketjall sa:

+1 på det!
Jag skulle säga att vi har blivit hjärntvättade av Gore med flera. För de allra flesta människor, i de allra flesta situationerna, så är tiden till tak över huvud och en torr och varm miljö under 45 minuter bort - och då ska man verkligen överväga hur stort problem vätan är. Det är också förhållandevis sällan det ösregnar. Men med det sagt så har vattentäta plagg helt klart en plats - bara betydligt mindre plats än vi tenderar att ge dem. Sen är det ju väldigt individuellt hur varm man blir och hur mycket man svettas. Jag kan inte cykla till jobbet utan att behöva duscha, oavsett säsong, väderlek och klädsel. Men för andra kan det vara eljest. Vid moderat nederbörd brukar jag cykla i en vindjacka - den ger tillräckligt skydd för att jag inte ska bli nerkyld av väta + vind, men ventilerar tillräckligt för att jag inte ska bli överkokt.
För oss som cyklar i våra vanliga kläder är det ett absolut krav att inte bli blöt igenom. Sen att det inte är optimalt vid hård träning är liksom inte relevant i det sammanhanget. Var sak har sin plats.

Sen kan jag iofs köra en hel dags mtbcykling i goretex paclite utan att lida särskilt mycket av det heller. Reglerar lite i halsen bara. Väldigt individuellt verkar det som men jag har haft jackor som även jag upplevt som helt omöjliga jag också.

Senast ändrad:
Regnjacka
Rattnalle sa:
Sputnik sa:
eketjall sa:

+1 på det!
För oss som cyklar i våra vanliga kläder är det ett absolut krav att inte bli blöt igenom. Sen att det inte är optimalt vid hård träning är liksom inte relevant i det sammanhanget. Var sak har sin plats.

Sen kan jag iofs köra en hel dags mtbcykling i goretex paclite utan att lida särskilt mycket av det heller. Reglerar lite i halsen bara. Väldigt individuellt verkar det som men jag har haft jackor som även jag upplevt som helt omöjliga jag också.

Vanliga kläder ställer såklart lite speciella krav - inte minst på passform. Jag skulle nog säga poncho och chaps även om jag inser att många tror att jag skämtar. Båda plaggen håller vätan borta på rätt ställen och ventilerar bra. Ponchos finns ett antal väldigt kompakta, lätta och packbara. När det gäller chaps så har jag inte riktgt koll. Det hela rundas givetvis av med skoskydd nertill.

Regnjacka
Sputnik sa:
Rattnalle sa:
Sputnik sa:
eketjall sa:

+1 på det!

Vanliga kläder ställer såklart lite speciella krav - inte minst på passform. Jag skulle nog säga poncho och chaps även om jag inser att många tror att jag skämtar. Båda plaggen håller vätan borta på rätt ställen och ventilerar bra. Ponchos finns ett antal väldigt kompakta, lätta och packbara. När det gäller chaps så har jag inte riktgt koll. Det hela rundas givetvis av med skoskydd nertill.
Eller regnjacka och regnbyxor. Det fungerar utmärkt. Inte för dig kanske men för vissa av oss andra.

Jag ställer ett par extra skor på jobbet den värsta tiden på året och cyklar i något oömt.

Regnjacka
har ett betydande antal goretex och andra membranjackor för både sommar-och vinterbruk. flertalet blir svettiga vid t ex pendling. t ex en väldigt snygg rapha. i princip inte användbar annat än till att promenera lugnt. en patagonia är hur svettig som helst.

två som står ut som positiva undantag är dels en burton ak half life snowboardjacka. bra i ruskväder vintertid men stort vindfång. den har luftningsöppningar men det är inte direkt nödvändigt använda dessa.

dels min bästa tänkt för cykling, 7mesh resistance. har tejpad gore windstopper, formellt sett inte deklarerad som regntät, men jag har då aldrig fått genomslag. luftig känsla även i ärmarna. ventilationsöppningar bakom armhålorna. har en mindre storlek för aktiv cykling, en större som jag vid behov drar utanpå pendlingsplagget som kan vara en jeansjacka. dyr och lätt. bergfreunde har ibland bättre pris.

en förmodlifen icke-cyklist visar...

Bilagor

• F4A3E5C0-C5E0-4A86-B2FD-89FF2B8D3EEE.jpeg
    F4A3E5C0-C5E0-4A86-B2FD-89FF2B8D3EEE.jpeg
    40.7 KB · Besök: 172
Regnjacka
Stort tack för alla tips, mycket större respons än jag hade förväntat mig. Jag blir lätt varm och Föredrar att det är luftigt och någon enstaka gång blir blött igenom än att det är helt tätt och svettigt(cyklar i vanliga kläder men byter ändå om till arbetskläder på jobbet).

Sammanfattar det som:

1. De flesta Gore-tex och liknande går bort, blir för tätt, det magiska materialet finns inte.
2. Köra utan och torka med handduk, ja kanske, eller med något halvtätt, vill ändå att det ska hinna torka under arbetsdagen och slippa starta med blötkalla kläder hem.
3. Starta tidigare och cykla långsammare, ja det gör jag och det hjälper men inte tillräckligt när jag har min relativt tighta gore-tex jacka. (Jag är nog känslig för känslan av att bli svettig/börja svettas och sedan starta dagens möten på arbetet med eftersvett.)
4. Köp elcykel(denna förbjudna tanke har jag redan)
5. Impregnera tunn vindtät jacka -> ja varför inte, det kan jag testa
6. Arcteryx Alpha FL, Castelli Perfetto, 7meshresistance, -> inte hunnit kolla i detalj än.
7. shower pass -> Verkar ha extremt bra recensioner, nästan för bra. Men ventilation överallt, skulle gärna testa men hitta inget billigt nu.
8 .https://www.fritidsfabriken.se/vindjackor-skaljackor-herr/640-hyper-jacket-herr-olive-night.html -> Det här verkar teoretiskt intressant med vattentätt över axlar bröstkorg och vindtätt nedre del och en del ven
9. Poncho, jag skainteutesluta det men det hamnarlängst nerpå listan när jag provatallt annat.

Som sagt tack för input. Jag har en tendens att börja leta efter det perfekta/nästan perfekta när jag väl börjar leta. Har tex 12-13 par handskar hemma efter försök att slippa förfrysa fingrarna. Hittade ett par riktigt bra handskar men blir ju lite dyrare med köp av 12-13 jackor......

Regnjacka
Har en Craft weather Jacket, den fungerar förvånansvärt bra, även vid löpning. Den är dock lite varmare än en vindjacka.
Annars brukar jag också köra med vindjacka. Skyddar första 10 minuterna och torkar snabbt.

Regnjacka
Lundhags har ett par modeller med vattentätt membran över axlar, armar och bröst. Resten är i är en polyester/bomullsblandning (samma som Fjällrävens G-1000) och det tycker jag ger en bra mix av vindtäthet/ventilation.

Tillbaka
Topp