Rejsberättelse Beskidy Trophy 2016 - "Gone in 60 seconds"

Fulkinesen

Aktiv medlem
Jag tävlade i det polska etapploppet Beskidy Trophy för en vecka sedan. Jag kom på fjärde plats i H40-kategorin. Där var ca 150 deltagare från 17 länder i H40. Ja, och efter totalt 18 timmars cyklande så missade jag trejdeplatsen totalt med 60 sekunder.

Fakta om loppet:
4 etapper
286km
11550 höjdmeter

Det är ett helt underbart och episkt lopp men otroligt hårda klättringar och galna (farliga) utförskörningar. Det är en stor andel singletrack. De som presterar väl i loppet är cyklister som både är snabba uppför och som också vågar släppa bromsen nerför. Varje etapp går antingen brant uppför eller nerför, där är få platta sektioner.

Etapperna är mellan 4 och 5 timmar långa. Det gäller att ha bra utrustning som håller för all påfrestning. Det finns inget lopp där jag har sett fler punkteringar än Beskidy.

Jag cyklade på en heldämpad hoj, en BMC Fourstroke. Däck: Scwalbe RocketRon Snakeskin 2.1. 32T-framklinga och SRAM XX1.

Om ni undrar något över loppet eller är sugna på att testa det nästa år och har frågor om det så är det bara att ställa dem här i tråden.

Här är en utförlig berättelse om loppet:
http://alexanderlapajne.blogspot.si/2016/05/beskidy-trophy-2016.html

Jag syns i den röd-svarta dressen i fotot:

Bilagor

• 016__O5B8875_fdpkbr.jpeg
    016__O5B8875_fdpkbr.jpeg
    182.3 KB · Besök: 72
Bra kört Alex, nästa år hamnar du på pallen!

Kan du inte ta en vecka i alperna med en lite kralligare hyrcykel, fullfacehjälm och en massa skydd?. En veckas liftåkning gör underverk för utförstekniken, du klämmer ju lätt lika många höjdmeter nerför på en dag som hela det där loppet.

Bra kört! Nästa år blir det enkelt pallplats :)

Om du vill ha downhill-träning på lite närmare håll tycker jag Vallåsen funkar bra, antingen med hyrcykel eller om man har en egen lite kraftigare cykel. Kör man en gång i veckan under några veckor där så gör det stor skillnad på tekniken. Gäller bara att komma ihåg att man sitter på xc-cykeln sen när man bränner rätt igenom stenkistorna :)

Tack för förslagen om downhill-träning. Grejen är den att ni har helt rätt. Men samtidigt så, när jag tittar på de Strava-segment som är downhill, så har jag varit mycket snabbare i år jämfört med 2015 när jag körde loppet för första gången.

De cyklister som jag hade kring mig, och som jag jämförde mig med, var unga H20 och H30-cyklister... o de unga polska grabbarna kan dels terrängen och så är de lite crazy :) Det är svårt för mig att avgöra hur snabba de andra H40-cyklisterna var utför... jag misstänker att även de kanske är lite mer försiktiga än de unga grabbarna som jag såg braka förbi mig.

Jag körde snabbare utför än jag någonsin gjort tidigare och det kändes som det ibland gick så snabbt att det var på gränsen lixom. Och jag är inte beredd att ta risker över en viss nivå.

Men det är klart att jag kan bli duktigare på att cykla utför...

Jag ska köra loppet 2017 igen!

Kul att läsa! Funderar själv på att köra ett etapplopp nästa år när jag fyller gubbe på riktigt (50 år). Beskidy kan jag troligen inte köra pga att jobbet sätter stopp men det går ju fler etapplopp. Hur funkade det med 32 drevet? Kom du upp precis för de brantaste stigningarna eller hade det funkat med 34T (i kombination med 10-42 kassett)? Hur gjorde du med drickan? Stannade du och fyllde på i depåerna?

/Uffe

enduromannen sa:
Hur funkade det med 32 drevet? Kom du upp precis för de brantaste stigningarna eller hade det funkat med 34T (i kombination med 10-42 kassett)? Hur gjorde du med drickan? Stannade du och fyllde på i depåerna?
/Uffe

Det var nog snarare så att jag hade funderingar på att köra 30T-klinga istället för 32T. Inga tankar alls på 34T. Du har ingen nytta av den extra toppfarten som 34T ger. Många som kör XX1 i Beskidy har 30T, en del 28T.

Det finns två problem med backarna på Beskidy:
1. Lutningen i kombination med längden. Du kör LÅNGA sträckor på lägsta växeln och låg kadens. Det tar kål på benen. Där hjälper en lägre utväxling. Fast jag tror att 2-delat nog är optimalt.
2. Branta backar med löst underlag och rullsten. Här hjälper inte en lägre utväxling i samma grad. Det krävs mycket teknik, starka ben och att man planerar sin linje hela tiden.

Du får räkna med att du kommer gå en del sträckor oberoende av vilken utväxling du har. ALLA går. (En del med cykeln över ryggen)

Jag gick kortare sträckor i år än i fjol och när jag väl var tvungen att gå så gick jag snabbare än i fjol. I fjol så tappade jag jäkligt mycket när jag var tvungen att gå.

Senast ändrad:
Bra kört och inte så lite surt med en så liten marginal till pallen...

Jag och en teamkompis skall ner till Polen i Juli och köra Sudety MTB Challenge.
Ser med skräckblandad förtjusning fram mot denna resan även om det är ganska mycket överkurs för en halvfet motionär som mig :-)

Oerhört nyttig info att läsa er berättelse för att gå in med rätt förutsättningar.
Har siktat in mig på att få gå ner på en 30T för detta race och ha ett 28T med i lådan om benen känns för möra inför en etapp.
Och jag är glad att jag bytt till en cykel som är lugnare utför då det inte bara kommer kapa tid utan även göra resan utför betydligt säkrare.

Roger_Edvinsson sa:
Bra kört och inte så lite surt med en så liten marginal till pallen...

Jag och en teamkompis skall ner till Polen i Juli och köra Sudety MTB Challenge.
Ser med skräckblandad förtjusning fram mot denna resan även om det är ganska mycket överkurs för en halvfet motionär som mig :-)

Oerhört nyttig info att läsa er berättelse för att gå in med rätt förutsättningar.
Har siktat in mig på att få gå ner på en 30T för detta race och ha ett 28T med i lådan om benen känns för möra inför en etapp.
Och jag är glad att jag bytt till en cykel som är lugnare utför då det inte bara kommer kapa tid utan även göra resan utför betydligt säkrare.

Ah, intressant att ni ska köra Sudety. Det är ju samma arrangör som Beskidy. Jag är nyfiken på hur Sudety är och du får gärna skriva en 'recension' när ni är färdiga med loppet. Jag är också lite sugen på att köra det. Sudety är ju lite krångligare rent logiskt än Beskidy för man byter ort under loppet. Beskidy har start och mål på samma ställe under alla etapperna (någon liten transportsträcka på en etapp).

Det är bra att du väljer en snäll klinga fram. Jag pratade med en hel del som var lite överoptimistiska på Beskidy och bytte till mindre efter första etappen.

Se till att göra rätt däcksval också. Det är det viktigaste för ett sådant här lopp.

Fulkinesen sa:
Ah, intressant att ni ska köra Sudety. Det är ju samma arrangör som Beskidy. Jag är nyfiken på hur Sudety är och du får gärna skriva en 'recension' när ni är färdiga med loppet. Jag är också lite sugen på att köra det. Sudety är ju lite krångligare rent logiskt än Beskidy för man byter ort under loppet. Beskidy har start och mål på samma ställe under alla etapperna (någon liten transportsträcka på en etapp).

Det är bra att du väljer en snäll klinga fram. Jag pratade med en hel del som var lite överoptimistiska på Beskidy och bytte till mindre efter första etappen.

Se till att göra rätt däcksval också. Det är det viktigaste för ett sådant här lopp.

Vi kommer skriva kontinuerligt på vår FB sida (se signatur) och sen en längre utläggning här på Happy när vi kommer hem.
Bokade även ett hotellpaket där transporter mm ingår så det känns som ett genomtänkt upplägg.

Så länge det är torrt kommer jag köra på Renegade 2.3 både fram och bak, och då i tåligare control modellen.
Men blir det väldigt blött så får man ha lite däck med i reserv, för det är riktigt strulig teränt på vissa bitar även här och man vill inte gå in i det med "slicks" :-)

Roger_Edvinsson sa:
Så länge det är torrt kommer jag köra på Renegade 2.3 både fram och bak, och då i tåligare control modellen.
Men blir det väldigt blött så får man ha lite däck med i reserv, för det är riktigt strulig teränt på vissa bitar även här och man vill inte gå in i det med "slicks" :-)

Jag ser nog Renegade som slicks och hade INTE kört loppet på de däcken. Jag kör FastTrak Control 2.0 (fram) / Renegade Control 1.95 (bak) i Svenska Långloppscupen. Hade däremot inte tagit dem till något bergslopp. För lite grepp. Jag hade ett extra hjulpar med mig till Beskidy som backup och där satt FastTrak 2.0 Control både bak o fram.

Vilket (jobbigt) race! Grymt att genomföra på det sättet.

Hur funkade kroppen, var knäna och sätet glada åt behandlingen varje dag? Blir det överansträngning?

Kanske bra med fjärdeplats i år, då du kan köra för podium nästa år:)

CJ sa:
Vilket (jobbigt) race! Grymt att genomföra på det sättet.

Hur funkade kroppen, var knäna och sätet glada åt behandlingen varje dag? Blir det överansträngning?

Kanske bra med fjärdeplats i år, då du kan köra för podium nästa år:)

Tack!

Det här är mitt tredje etapplopp. Jag körde Beskidy och Trans Schwarzwald i fjol. Kroppen fungerar förvånansvärt bra. Du är lite mer trött varje dag och det märks på att din puls blir lägre och lägre under varje ny etapp.

Jag personligen hade inga speciella andra tröttshetstecken som värkande knän, ben, 'ädla delar' eller liknande.

Jag märkte faktiskt en del skillnad jämfört med i fjol där jag hade tröttare ben på kvällarna, efter varje etapp, än jag hade i år. Men jag tränar *mycket* (kolla in mitt Strava-konto) så min kropp är van vid stor träningsolym.

Beskidy har ett tillägg där man kan få massage varje dag efter var etapp, men jag har inte testat det.

Inför mitt första etapplopp så läste jag en del rejsberättelser från andra som skrivit om hur det är att cykla den här sortens tävlingar. De skrev att man skulle ta det lugnt första etappen, för att inte totalt krokna under senare etapper. Det gjorde jag i Beskidy i fjol. Men i år så sket jag i det och gick all-in på första etappen redan. Andra etappen blev min sämsta, men ingen katastrof på något sätt, så den taktiken verkar fungera.

Senast ändrad:
Imponerande, minst sagt! Du får ta med dig någon mindre tävlingsinriktad polare nästa gång så att vi kan få lite mer bilder. Ser fint ut.

Du får väl köra stenhårt två dagar innan loppet så att du får "dipp-dagen" dagen innan loppet och sen kan köra för fulla muggar på alla etapper. ;-)

Nu är jag bara en ytterst medelmåttig gubbmotionär och gör mig på inget sätt någon illusion av att vara ens i samma universum som du är cykelmässigt. Jag har dock kört ett lvg-etapplopp nere i Alperna ett antal gånger och gjort några observationer. Loppet har sex etapper på sju dagar (vilodag i mitten) och tidtagningen är på en uppförsbacke (eller någon gång två backar) varje dag. Resten är transport. Det är dock kuperat så om man är på min nivå så är även transportcyklingen nedbrytning. Vi brukar komma ner två dagar innan loppet och de flesta kör en halvlång runda första dagen och en kort lätt den andra dagen. På vilodagen vilar många medan några kör en kort lätt tur. Själv brukar jag försöka köra heldagsturer samtliga dessa dagar, men i väldigt lugnt tempo (jag gillar att "turistcykla" och se mig omkring). Mina observationer är att jag ofta relativt sett mina reskamrater gör en relativt svag första etapp och sedan lite bättre andra och tredje etapp. Det som är intressant är att fjärde och femte etappen inte sällan är där jag går bäst. Min tolkning är att kroppen är förvånansvärt bra på att anpassa sig till att man kör mycket, men om man ändrar belastning så kan det ta någon dag för den att fatta galoppen innan man helt är inne i rytmen.

NickPick sa:
Häftigt! Varför inte 2,2 i bredd istället för 2,0?

Bra fråga! Jag övervägde de bredare däcken. Det hade kostat ca 100 gram per däck, och en del rullmotstånd. Du får ha i åtanke att du cyklar uppför i 30-60 minuter PER backe under varje etapp. Totalt tillbringar du kanske 3-4 timmar cyklandes uppför varje dag. Så att ha breda trögrullande kostar. Samma gäller lufttryck: Jag körde relativt höga 1.6 bar, mot kanske 1.2-1.3 som jag hade kört i ett vanligt XCO-lopp. Även här för vara mer lättrullad. Så jag offrar kontroll och stabilitet nerför för att ta mig uppför snabbare. Vad jag kunde se i det främre startledet så hade de flesta ganska smala och lättrullande däck. Men det hade varit ett säkrare val att ha bredare däck...

GoranS sa:
Imponerande, minst sagt! Du får ta med dig någon mindre tävlingsinriktad polare nästa gång så att vi kan få lite mer bilder. Ser fint ut.

Du får väl köra stenhårt två dagar innan loppet så att du får "dipp-dagen" dagen innan loppet och sen kan köra för fulla muggar på alla etapper. ;-)
.

Där är en hel del foton på mig här som jag kanske köper (sök på '297'): https://www.sportograf.com/en/shop/search/3346

Tack för tipsen! Det är svårt att hitta info om hur andra ('experterna') gör under etapplopp... Det är kanske bäst att helt enkelt skaffa sig erfarenheten själv.

Jag gjorde ett försök att toppa formen inför Beskidy och även om jag inte är expert i området så tror jag att jag lyckades hyfsat. Det är inte helt lätt eftersom jag även deltar i Långloppscupen och försöker få till en bra placering där. Plus 2-3 andra mtb-cuper som jag kör. Men, visst, Beskidy prioriterades högst av de tävlingar som jag kör nu första halvan av 2016.

Mina bästa etapper i Beskidy 2016 var första och sista, min sämsta var den andra. Jag ska fundera lite över hur jag lägger upp det inför 2017.

Senast ändrad:
Fulkinesen sa:
NickPick sa:
Häftigt! Varför inte 2,2 i bredd istället för 2,0?

Bra fråga! Jag övervägde de bredare däcken. Det hade kostat ca 100 gram per däck, och en del rullmotstånd. Du får ha i åtanke att du cyklar uppför i 30-60 minuter PER backe under varje etapp. Totalt tillbringar du kanske 3-4 timmar cyklandes uppför varje dag. Så att ha breda trögrullande kostar. Samma gäller lufttryck: Jag körde relativt höga 1.6 bar, mot kanske 1.2-1.3 som jag hade kört i ett vanligt XCO-lopp. Även här för vara mer lättrullad. Så jag offrar kontroll och stabilitet nerför för att ta mig uppför snabbare. Vad jag kunde se i det främre startledet så hade de flesta ganska smala och lättrullande däck. Men det hade varit ett säkrare val att ha bredare däck...

Står inte framdäcket för typ 25-35% av rullmotståndet(?), det bör innebära att man kan ha både bredare och grövre fram utan att det "straffar" sig lika mycket som bak!
Du kör ju lågt tryck också. Det ger ju högre rullmotstånd. Med ett bredare bör man kunna ha högre tryck pga mer bredd? Jag bara spånar. Däckval och tryck är intressant. Jag cyklade långa lugnet på 1.7 bar tex :) kanske var helt fel.

Nu när trenden är bredare fälgar så blir smalare däck "deformerade", typ.

Hur tränade du för höjdmetrarna?

Intressant! Har funderat lite på Beskidy och har vänner som körde det, men lockade mig till slut inte faktiskt..

Körde nämligen Sudety MTB Challenge förra sommaren, den torraste upplagan någonsin utan en droppe regn. Galen, galen utförskörning. Såg grymt ut på promotionbilderna! Dock när vi väl var där fick vi väl 40 mil grusväg upp och ner och kanske 4 mil riktiga stigar på 7 etapper. Inte riktigt vad man förväntade sig..

En av dagarna var dock en av mina bästa någonsin i sadeln. Riktigt fina stigar, sjukt branta backar och allmänt riktig MTB och mindre av de där galna DH-partierna.

Arrangören kan definitivt detta med att fixa race och allt runt omkring. Det är billigt och maten är bra. Men man ska vara beredd på att materialet ska tåla mycket och att det blir sjukt mycket malande på grusväg och att DH-nedfarterna är sjuka.

NickPick sa:
Står inte framdäcket för typ 25-35% av rullmotståndet(?), det bör innebära att man kan ha både bredare och grövre fram utan att det "straffar" sig lika mycket som bak!
Du kör ju lågt tryck också. Det ger ju högre rullmotstånd. Med ett bredare bör man kunna ha högre tryck pga mer bredd? Jag bara spånar. Däckval och tryck är intressant. Jag cyklade långa lugnet på 1.7 bar tex :) kanske var helt fel.

Nu när trenden är bredare fälgar så blir smalare däck "deformerade", typ.

Hur tränade du för höjdmetrarna?

Japp, det stämmer säkert som du skriver. Ett alterantiv hade då varit att ha ett bredare framdäck för att få mer kontroll och grepp. Dock så påverkar den högre vikten ändå.

Nja, jag skulle vilja säga att jag körde ganska högt tryck för att vara tubeless. Jag kör, som jag skriver, kring 1.2-1.3 bar i 'normala' fall. Och det är inte helt ovanligt bland (lätta) elitcyklister, som jag förstår det.

Jag gillar backar så klättring har alltid fungerat för mig. Vad jag gjorde inför årets Beskidy var att gå ner i vikt en del. Men jag brukar ta vintern i de Thailändska bergen (kolla bloggen, jag har ett inlägg om det där: http://alexanderlapajne.blogspot.si/2016/02/winter-training-mountain-biking-in.html )

dileno sa:
Intressant! Har funderat lite på Beskidy och har vänner som körde det, men lockade mig till slut inte faktiskt..

Körde nämligen Sudety MTB Challenge förra sommaren, den torraste upplagan någonsin utan en droppe regn. Galen, galen utförskörning. Såg grymt ut på promotionbilderna! Dock när vi väl var där fick vi väl 40 mil grusväg upp och ner och kanske 4 mil riktiga stigar på 7 etapper. Inte riktigt vad man förväntade sig..

En av dagarna var dock en av mina bästa någonsin i sadeln. Riktigt fina stigar, sjukt branta backar och allmänt riktig MTB och mindre av de där galna DH-partierna.

Arrangören kan definitivt detta med att fixa race och allt runt omkring. Det är billigt och maten är bra. Men man ska vara beredd på att materialet ska tåla mycket och att det blir sjukt mycket malande på grusväg och att DH-nedfarterna är sjuka.

Är Sudety verkligen så mycket grusväg? Jag trodde att det var som Beskidy som var mycket singletrack. Men, naturligtvis, när det går brant uppför så fungerar bara grusväg alternativt (bredare) vandringsleder. Är det singletrack riktigt brant uppför så blir det ju att hoppa av cykeln och gå. Man ser detsamma i alla bergiga länder: Uppför på vägar, nerför på singletrack.

Sudety är väl 5 etapper och inte 7 förresten?

Sudety 2016 har en Prologue på 36km och sen 5 etapper som varierar mellan 51-93km.
Etapperna har inte riktigt lika många höjdmeter som Beskidy men det räcker gott till för att utklassa alla svenska långlopp samtliga dagar.

Banan är delvis omdragen till iår och skall innehålla mer stig och tekniksk cykling än tidigare.

Om det är bra eller dåligt för undertecknad återstår att se. ?

Då var man anmäld till Beskidy 2017...

Skall bli riktigt roligt att åter få sätta tänderna i de Polska bergen och utmana sig själv på ett nytt event.

Förra året överlevde jag alla etapper... kan jag göra det igen och samtidigt vara lite snabbare utför så är jag nöjd :-)

Tillbaka
Topp