Rekommendationer för kort jobbpendling (2mil/dag)

Swemurse

Ny medlem
Söker lite råd.
Kommer flytta ut från staden (Lund) och ut på landet (dalby) och har då tankar på att cykelpendla dels för ekonomi och hälsa.

Söker med ljus och lykta efter råd och rekommendationer gällande vad som skulle kunna vara en lämplig pendlingscykel. Har ingen enorm budget utan behöver något simpelt och rimligt billigt.

Tittat på ev fixie/ss men är kanske ett självmordsuppdrag för en cykelrookie.

GoranS

Aktiv medlem
Har du bara en växel och det blåser ordentligt riskerar du att t.ex. få köra med väldigt låg kadens åt ena hållet och väldigt hög åt andra. Det går naturligtvis men jag tror du skulle få en angenämare pendling om du har växlar på cykeln.

Stumpy

Aktiv medlem
+1
Det blåser ofta i de trakterna, så växlar är att föredra.
En begagnad CX med 9- eller 10-delat borde man kunna få för rimliga pengar. Slitdelar är inte heller så dyra. Bockstyre är trevligt för att kunna komma ner från vinden. Häng på skärmar från Biltema om du cyklar i regn och inte vill bli blöt.

magnus_h

Ny medlem
Pendlar mellan Södra Sandby och norra Lund, så strax under milen enkel väg. Har dels en tråkig cityhybrid (halvtung ram, skivbromsar, 3x8 växlar) som främst används när även barn ska transporteras i stol eller vagn (toppen med rejält växelomfång och skivbromsar när man har två barn i vagnen bakom i backarna i byn) eller vinterväglag då jag har dubbdäck till den. Sen har jag även en billig singlespeed i stål som jag helst pendlar på. Dock har jag satt mönstrade cx-däck på den så jag kan ta en genväg till jobbet över diverse grusvägar och lite stig. Något som verkligen lyfter pendlingen för mig.

Tycker singlespeed funkar alldeles utmärkt men visst, enstaka riktigt blåsiga dagar saknar man lite att kunna peta i en lägre växel när man har rak motvind hem.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag är ute efter att starta en sekt kring 120 mm-baknav och skulle vilja tala med dig om detta glada budskap! 120 mm-baknav är livet oavsett om man vill ha fixed eller ss. Att cykla till sitt förvärvsarbete är inte alltid så roligt, men det blir mycket roligare med en fin cykel. Det är hellrätt att pendla på stålram. Själv så kör jag en On One Pompino och håller just på att bygga en Surly Steamroller. Båda är utmärkta val i denna kategori.

HeyZeus

Medlem
Pendlar ungefär samma sträcka på en Biltema herrcykel, billigt men inte så roligt men de andra cyklarna blir så mycket roligare.

Lejon

Aktiv medlem
Swemurse sa:
Mestadels cykelväg, dvs asfalt. Framförallt vår, sommar och höst. Isfri period. Siktar på 2-3000kr begagnat helst
Då skulle jag leta gammal fin gubbcykel med Tvåväxlat nav. Lägg in en köpesannons i lokaltidning kanske?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det är inte många minuter skillnad på en racer eller gubbhoj den biten, KOM på typ 6,5 minut, inne i Lund lär ta längre tid. Men väl lite slakmota sista biten mot Lund som kan vara seg i motvind, men det är ju väldigt kort.

sanfar

Medlem
Lund - Dalby och tvärt om har jag cyklat många gånger, blåser gör det alltid! Backigt in i Dalby (som egentligen borde heta Backby) och inne i Lund. Skaffa något med växlar, det kommer göra ditt liv trevligare, framförallt när du har Fredagströtta ben efter en veckas pendlande och ska hem när höstvinden från öst ligger på.

kais01

Aktiv medlem
om du skall köra enpetare bör du ha friska knän. och det finns även växelnav i 120mm;)

tänk även på hur cykeln skall parkeras, är det stöldrisk begränsar det urvalet av cykel.

NLC

Aktiv medlem
sanfar sa:
Lund - Dalby och tvärt om har jag cyklat många gånger, blåser gör det alltid! Backigt in i Dalby (som egentligen borde heta Backby) och inne i Lund. Skaffa något med växlar, det kommer göra ditt liv trevligare, framförallt när du har Fredagströtta ben efter en veckas pendlande och ska hem när höstvinden från öst ligger på.
Och bra bromsar, GC-banan längs 102an är ovanligt välförsedd med dåliga korsningar.

Swemurse

Ny medlem
Låter som att jag får lägga mina tankar på en enklare fixie åt sidan och fokusera på att hitta en bättre begagnad hybrid eller cyclocross för en vettig peng. Ville få ner underhållet då jag kan noll om cyklar och har lika mycket tid att lära mig.

Tusen tack för alla svar

NLC

Aktiv medlem
Tycker du tänker helt rätt. Med en beg CX kan du också variera dig med de roliga små grusvägarna runt Hardeberga, Sjötorp, Bjällerup m.m. Eller ta ett längre varv hem över Ö Odarslöv, S Sandby, Torna Hällestad och tillbaka till Dalby om tiden tillåter.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Swemurse sa:
Klurar mest om xxls CX/GX är värd att köpa. Hur är kvalitén?
Ramen håller nog många år, resten är nästan allt shimano i förvisso billig version men de gör ju sitt jobb. Är väl hjulen isåfall där naven är okända men för pengarna så.

Just idag hade jag uppskattat växlar. Tar i rejält nu.

NLC sa:
Tycker du tänker helt rätt. Med en beg CX kan du också variera dig med de roliga små grusvägarna runt Hardeberga, Sjötorp, Bjällerup m.m. Eller ta ett längre varv hem över Ö Odarslöv, S Sandby, Torna Hällestad och tillbaka till Dalby om tiden tillåter.
Går det pendla mellan Dalby mot Ideon via Hardeberga? Ny i byn och försökt spana lite, men inte kommit igång med cykelpendlingen... ännu.

rois

Medlem
tommykronstal sa:
NLC sa:
Går det pendla mellan Dalby mot Ideon via Hardeberga? Ny i byn och försökt spana lite, men inte kommit igång med cykelpendlingen... ännu.
Jo, visst går det. Men det blir några kilometer längre och fler höjdmeter. Du kommer ut på vägen mellan Södra Sandby och Lund.
Fina dagar och gott om tid är det säkert en fin omväg.

NLC

Aktiv medlem
Om belagd väg önskas skulle jag kommandes från Dalby hålla mig på cykelstigen (som man säger lokalt) fram till Linero och sen följa Vikingavägen/Thulehemsvägen upp till Tunavägen och antingen följa den under E22 eller cykla upp genom Östra Torn till Brunnshögsgatan.

Om man är lite mer äventyrligt lagd på vägen hem kan man från Linero cykla grus på Norrängavägen och sen fortsätta i tangentens riktning mot Hardeberga på en mindre cykelbar väg. Efter Hardeberga följer man cykelskyltningen mot Dalby via Tygelsjö gård, genom Billebjer och förbi Sjötorp och Dalby Söderskog. Inte snabbare men mycket roligare :)

Senast ändrad:

CEHG

Medlem
Allvarligt talat... När jag ser pendlare i motvind så ser jag låg kadens, låg växel, inte hög kadens låg växel. Visst, visst, en-växlat är inte för alla men ville bara säga detta. Bockstyre är dock helt obligatoriskt på vindpinade sträckor.

kais01

Aktiv medlem
instämmer med lycka. har två mils pendlingsresa, genomförs med 16 tums hjul. helt misärfritt, snarare kul. särskilt att hålla rull i närmast sammalika fart som memiler på racers.

så hjulstorlek ser jag på asfalt som mindre viktigt. viktiga faktorer är däremot sittställning, utväxling, lättrullande däck.

istället för bockstyre föredrar jag personligen vid pendling en aerodynamisk ryggsäck. kännetecknas av att den till skillnad från vandringssäckar är smal upptill och har tillräckligt långa remmar för att kunna bäras en bit ned på ryggen. det funkar:) såpass effektivt att det förbjudits av uci vid tävling.

Swemurse

Ny medlem
Tror dig. Det är dels komfort och dels vana. En cykel med bra rull känns som prio 1. Sen vet jag i alla fall en lång trög backe på vägen där växlar kan vara bekvämt.

Snuten

Aktiv medlem
Det är väl oftast motvind Dalby Lund har jag för mig? Dessutom har man väl en långseg stigning när man närmar sig Lund från Dalby?
Hade nog satsat på minst tre växlar ändå.

Nåja, nu ska man väl inte överdriva backigheten i Lund. St Hans är ju knappast något som ligger i någons pendlingsväg. Göteborg är värre med fler faktiskt branta höjdmeter. Eller Trondheim, där är det backigt på riktigt. Men jag hade nog ändå valt något med växlar för att ändå kunna växla ner när det blåser 10-20m/s rakt på näsan, såklart i regn.

Det finns förresten en jättefin grusväg mellan Sandby och Torna H; man tar höger uppför en backe efter en stund på stora vägen mot militärområdet. Den syns på NLCs sista bild och ansluter just vid 20 km-markeringen.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer