Rekommenderat lägsta tryck i RS Reba?

korvexe

Medlem
Hej!

Har en RS Reba SL som jag kört några ggr i terrängen nu, men jag är lite orolig för att jag har för lågt tryck. Jag är ganska lätt och tyckte inte alls jag fick ut någon slaglängd när jag körde på det rekommenderade lufttrycket (100/100 psi) i början, utan stannade ofta på 50 mm (slaglängden på gaffeln skall annars vara 100 mm). Sänkte då till runt 80/80 (eller 70/80 eller liknande) psi i luftkamrarna, och får numera ut ~80 mm, vilket känns lagom. Frågan är bara om framgaffeln skadas på något vis när man har så lågt tryck, eller om man skall bli orolig först när trycket ligger på under 50 psi? Eller finns det några andra inställningar man kan göra som påverkar slaglängden utan att man ändrar lufttrycket?

Har även en bakdämpare, och känslan är att den tar en del av stötarna som framgaffeln annars skall ta, därav den korta slaglängden vid rekommenderat lufttryck, men jag kan såklart ha fruktansvärt fel om det.

Det har du rätt i, med sagen. Jag är rätt så grön på det här. Min DT-dämpare bak var jätteenkel att ställa in, allt var mer eller mindre klart vid leverans, men med Reban har det varit svårare. Jag går tillbaka till 100/100 och börjar om och kollar sagen NOGA (har faktiskt inte gjort det vid närmare eftertanke, bara på DT:n där det följde med ett gummiband runt kolven). Den skall vara 15-20% av slaglängden va?

Jaghar en reba som jag gett till min flickvänn. Jag tycker även den är en aningen hård om jag ställer den efter hennes vikt.

Jag kan inte se att dämparen skulle ta skada på något sätt däremot kanske man skulle ha lite tunnare olja i dämparen så att den inte blir för seg. Men jag har inte orkat pröva.

Martin W skrev:
-------------------------------------------------------
> Här har du en tråd som verkligen går till botten

Till skillnad från gaffeln... ;)

Beror ju på vad du + ryggan väger. Men jg ahr runt 100 på min Reba SL. Kan kolla när jag kommer hem imorrn vad jag har. Men jag slår nog tusan imig i bott.

Tack för tipset Martin och ni andra, skall testa imorgon om jag åker på en tur. Jag väger ju bara 68-69 kg med allt på, så skall testa 75/85 (pos/neg) eller liknande med högre tryck i neg kammaren som det stod på forumet.

korvexe skrev:
så skall testa 75/85
> (pos/neg) eller liknande med högre tryck i neg
> kammaren som det stod på forumet.

Att köra med högre tryck i neg. kammaren än positiva är enligt min mening en dålig ide. Du får förmodligen kortare slag, eftersom gaffeln börjar tryckas ihop när negativa trycket börjar närma sig det positiva.Dessutom blir nog gången hårdare , då pos. trycket ökar när gaffeln trycks ihop av det negativa.
Om du inte har ett buntband på gaffelbenet så sätt på det nu. Släpp ut den mesta luften ur neg. kammaren o justera positiva så att du får önskat "sag". Sedan placerar du buntbandet så att det bara är ett par mm ovanför packningen på underbenet . Pumpa upp neg .kammaren men håll ett öga på avståndet mellan underbenet o buntbandet. Sluta pumpa så fort du ser att underbenet börjar röra sig upp mot buntbandet. Nu har du en maximalt känslig gaffel. På min Pike Dual-air, som är precis likadant uppbyggd som en Reba, börjar gaffeln gå ihop vid 100 psi i negativa när den är fylld med 110 psi i positiva.
Med hjälp av buntbandet ser du oxå hur mycket av slaget du utnyttjar när du är ute o hojar. Utnyttjar du inte större delen av slaget i stökig terräng är det bara att minska trycken om du vill ha en mjukare gång.
Lycka till!

/S

Tillbaka
Topp