Renovera upp en framgaffel (budget)

• Trådstartare Trådstartare m4x
  • Start datum Start datum

m4x

Medlem
Hej! Jag har en pendlingscykel med en framgaffel som jag vill renovera/rengöra och smörja upp på nytt på då det aldrig gjorts tidigare (ca 4 år nu). Framgaffeln tillhör budget segmentet antar jag då ny kostade runt 1000 lappen 2016-2017. På ramen läser jag av att det är en SunTour SF16 NEX DS HLO 700C T 63.

Uppbyggnaden ser ut såhär:
SunTour SF NEX DS HLO 700C T63 assembly parts

Guide jag hade tänkt att följa:
How to revamp your budget suspension fork

Har lite frågor som jag hoppas någon med bättre kunskaper kan hjälpa mig att besvara:

1. Är det någon ny olja som behöver fyllas på? Kan inte se att killen i videon gör det. Är det så att budget framgafflar är oljelösa? (Undrar då många service videos på youtube fyller på olja. Dock är det dyra framgafflar)

2. Vilka delar kan vara värt att byta ut enligt uppbyggnaden? Finns det slitagedelar som behöver bytas ut med tiden? Tänker att man kan passa på när man ändå skruvar upp allt.

Trevlig sommar alla cyklister!

Svarar utan att vara expert, men jag fixade framgångsrikt en dylik gaffel på sonens förra mtb efter lite tips från trek store och youtube.

1: Nej, det verkar inte finnas någon olja i dem, bara fett. Jag blev rekommenderad SRAM Butter vilket fungerade bra. Plocka isär, torka rent, kleta på fett på rörliga delar och montera ihop.

2: Jag tror inte det finns några utbytbara slitagedelar, men någon annan kanske vet?

Svarar utan att vara expert, men jag fixade framgångsrikt en dylik gaffel på sonens förra mtb efter lite tips från trek store och youtube.

1: Nej, det verkar inte finnas någon olja i dem, bara fett. Jag blev rekommenderad SRAM Butter vilket fungerade bra. Plocka isär, torka rent, kleta på fett på rörliga delar och montera ihop.

2: Jag tror inte det finns några utbytbara slitagedelar, men någon annan kanske vet?

Jo det är precis så jag misstänker också, att det inte finns olja. Någon expert kanske kan bekräfta. Upplevde du en förbättring efter din renovering?

Jag har en tub hjullagerfett från Biltema, kan det vara något att använda sig utav?
Hjullagerfett

Ja, det var rejält med "stiction" på gaffeln som försvann efter rengöring och infettning. Sen är det ju en rätt sunkig gaffel så riktigt bra blir det aldrig.

Kan inte svara på om hjullagerfett är lämpligt, men jag skulle nog inte chansat.

Det finns kanske olja inne i "damper unit" Men de brukar vara förseglade på sådana billiga gafflar och det säljs väl knappast ersättningar.

Nej, det är alldeles för tjockt. Gaffelfett är ett måste. Sram butter, dynamic seal grease, rsp slick kick, och allt vad de nu heter.
Jag har iofs kört med gräsklipparmotorolja istället och den blev okej. Visserligen en skitgaffel, men det fungerade faktist helt okej.

Tjockt fett går inte.

Tillbaka
Topp