Boff
Medlem
Renovering Legnano 1969-1972
Hej!
Har impulsköpt en veteranracer på auktion som jag tänkte renovera. Tror förra ägaren började men aldrig orkade i mål (dödsbo) för mycket är gjort.
ChatGpt är minst sagt lyrisk över mitt köp och har hjälpt mig reda ut alla komponenter (förhoppningsvis utan att ljuga) :-)
Har några frågor som jag hoppas få hjälp med.
Friktionsreglage - Behöver växelvajer med "knoppen på sned" (n00b, jag vet :-)) - var hittar jag det och är alla knoppar samma storlek?
Styrlinda - Letar efter vit bomullslinda som Chatgpt säger är tidstypiskt, var hittar jag det?
Vajerhölje - Hade den plast som orginal? Om inte, vad ska jag leta efter?
Mvh/Björn
Har impulsköpt en veteranracer på auktion som jag tänkte renovera. Tror förra ägaren började men aldrig orkade i mål (dödsbo) för mycket är gjort.
ChatGpt är minst sagt lyrisk över mitt köp och har hjälpt mig reda ut alla komponenter (förhoppningsvis utan att ljuga) :-)
Har några frågor som jag hoppas få hjälp med.
Friktionsreglage - Behöver växelvajer med "knoppen på sned" (n00b, jag vet :-)) - var hittar jag det och är alla knoppar samma storlek?
Styrlinda - Letar efter vit bomullslinda som Chatgpt säger är tidstypiskt, var hittar jag det?
Vajerhölje - Hade den plast som orginal? Om inte, vad ska jag leta efter?
Mvh/Björn
Del | Märke | Modell / Typ | Tidsperiod | Kommentar |
|---|---|---|---|---|
Ram | Legnano | Oro-verde stålram | ca 1969–72 | Original lack & dekaler, bra patina |
Framväxel | Campagnolo | Bandklämd modell (trol. Gran Sport) | 1960–70-tal | Tidsenlig, mycket välbevarad |
Bakväxel | Campagnolo | Valentino Extra | ca 1968–74 | Budgetvariant, korrekt för epoken |
Växelreglage | Simplex | Friktionsreglage | 60-/70-tal | Klassiska och fullt kompatibla |
Vevparti | Legnano / W.A. | Dubbelklinga 52/42 | ca 1968–72 | Original, lätt puts rekommenderas |
Kedja | – | Byts till KMC Z6 eller SRAM PC-870 | – | Rekommenderad för funktion |
Pedaler | Trol. Way-Assauto | Med Christophe burar & läderremmar | 60-/70-tal | Tidstypiskt och komplett |
Bromsar | Universal | Extra | ca 1968–74 | Fullt korrekt och i fint skick |
Bromsreglage | Universal | Med originalhuvor | ca 1970 | Huvor något spröda, bytbart |
Fälgar | NISI | Moncalieri FER (tubular) | ca 1968–75 | Italienska proffsfälgar |
Däck | Clément | Condor Butyl (tubdäck) | ca 1970 | Original, ej körbara |
Nav (fram) | Ofmega | Lågfläns, aluminium | 60-/70-tal | Matchar ramen och fälgar |
Nav (bak) | Trol. Ofmega | Med Regina-frikrans | 60-/70-tal | Komplett och välmatchat |
Frikrans | Regina Extra | 5-delad, “CORSE” | ca 1968–75 | Premiumkomponent, eftertraktad |
Styrstam | ITM | Fräst, “Made in Italy” | ca 1970–75 | Stilren, korrekt ursprung |
Styre | SR / Road Champion | Trol. eftermarknad, ej original | 70–80-tal | Fungerar väl, men ej 60-tal |
Sadel | Iscaselle | Tornado Grand Prix | 70-tal | Bekväm standardmodell |
Flaskhållare | REG | Vit plast med trådvajer + klämfäste | 60-/70-tal | Original, eftertraktad |
Pump | Trol. Zéfal/Silca | Rammonterad, kromad | 60–70-tal | Passar stilen perfekt |