Renovering Torpedo nav

thobias79

Ny medlem
Renovering Torpedo nav
Hejsan!

Jag har nu påbörjat en renovering av ett Torpedo nav (5växlat), nu till min fråga, hur får man lättast loss den kåpa som sitter på drevsidan, måste nämligen byta drev också. Ser ut som det sitter en form av kontramutter på den sidan, men kan fan inte skruva på den hur mycket jag än tar i.

Krävs det något specialverktyg?

hoppas någon kan hjälpa mig :)

Renovering Torpedo nav
vilket nav är de demed kedjor på båda sidor eller de nyare pentasport samma som sachs o sram p5 med drivpinnar från ena sidan ? är de de senare så hoppas ja du har verktyget för o få planetdrevet rätt med punkterna annars kommer du rasera navet rätt omg... har själv testat med totalras som följd...

har du de senare finns spängskiss här http://www.sram.com/_media/pdf/sram/dealers/DTM_GHS_Sv_99.pdf
och sprängskiss på tidiga med kedjor http://www.google.se/imgres?imgurl=...GEBw&esq=1&page=1&ndsp=25&ved=1t:429,r:11,s:0

men iaf muttern lossas genom att spänna axel i skruvstycke o sen dra lös muttern som kan sitta rätt duktigt... men för o byta drev lossar du ju enbart låsringen till drevet.....

Renovering Torpedo nav
darkforce skrev:
-------------------------------------------------------
> vilket nav är de demed kedjor på båda sidor
> eller de nyare pentasport samma som sachs o sram
> p5 med drivpinnar från ena sidan ? är de de
> senare så hoppas ja du har verktyget för o få
> planetdrevet rätt med punkterna annars kommer
> du rasera navet rätt omg... har själv testat
> med totalras som följd...

Jag har den äldre varianten(kedjor), som för tillfället är nedplockat i molekyler. Men det ser ut att vara liknande typ av punkter på planterna på det navet oxå. Jag har misstänkt att de ska lajnas upp på något vis med verktyg. Vet du mer om det?

Renovering Torpedo nav
Nu är navet i och för sig nerplockat redan, det var inga problem att lossa låsringen hade jag sett det från början så hade det säkert varit lättare, men utanför låsringen sitter det ju en svart större kåpa med jack i, och utanför den en mutter som sitter som berget, är den muttern höger eller vänstergängad ?

Renovering Torpedo nav
thobias79 skrev:
> Nu är navet i och för sig nerplockat redan, det
> var inga problem att lossa låsringen hade jag
> sett det från början så hade det säkert varit
> lättare, men utanför låsringen sitter det ju en
> svart större kåpa med jack i, och utanför den
> en mutter som sitter som berget, är den muttern
> höger eller vänstergängad ?

Muttrarna är rättgängade

Renovering Torpedo nav
Tack :) då är det bara att ta i med andra ord kanske lika bra att försöka plocka ihop navet då...

allt såg i alla fall helt och fint ut i navet, så dit med lite nytt fett bara så ska det nog gå bra, är nog lättare att lossa drevet när det sitter på fälgen nämligen misstänker jag

Renovering Torpedo nav
använd SRAMs skiss så du ser vilka delar som ska ha fett och vilka som ska ha olja. Pular du fett på fel ställe kommer det att göra mer skada än nytta.

Renovering Torpedo nav
Tjena!

@Rippa; Det stämmer- punkterna på planetdrevet ska lajnas upp mot varandra. Det finns ett plastverktyg som man trär över planetdrevshållaren och planetdreven. Inuti verktyget finns det spår som man passar in den kuggtand som är rakt utanför punkten på varje planetdrev. När alla tre yttre planetdreven är fixerade i rätt position så monterar man ihop och tar bort verktyget när planetdrevshållaren sitter i hylsan. Man kan även göra detta utan verktyget men det är mycket enklare med... och det måste ju sitta exakt rätt på kuggen- annars funkar det inte.

Renovering Torpedo nav
Flatline skrev:
> Tjena!
>
> @Rippa; Det stämmer- punkterna på planetdrevet
> ska lajnas upp mot varandra. Det finns ett
> plastverktyg som man trär över
> planetdrevshållaren och planetdreven. Inuti
> verktyget finns det spår som man passar in den
> kuggtand som är rakt utanför punkten på varje
> planetdrev. När alla tre yttre planetdreven är
> fixerade i rätt position så monterar man ihop
> och tar bort verktyget när planetdrevshållaren
> sitter i hylsan. Man kan även göra detta utan
> verktyget men det är mycket enklare med... och
> det måste ju sitta exakt rätt på kuggen- annars
> funkar det inte.

penta.png ht=250

http://hjulcompaniet.com/tech/docs/pdf/Sachs/177.8-3 Torpedo Pentasport Type H5111.pdf

Renovering Torpedo nav
Ok.. då är det som jag misstänkte då. Jag satt och försökte pilla för hand. Men märkte snabbt att det "är på kuggen" som sagt. Pillerill. Och ett sådant där verktyg är väl inget man hittar någonstans antar jag.

Tillbaka
Topp