[Renoveringstråd] From Varberg with Love

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Jag rekommenderar, om du inte redan gjort det, att kika på CCN+ (kräver abonnemang iofs) och reportaget där de bygger en exakt replika på Eddie Merckx TdF-vinnare från -69 och testar den mot en Canyon Aeroad -21 eller -22. Visst skiljer det, men det mesta verkar ligga i bristande växlingsteknik (reportern Simon fixar inte friktionsväxlar) och utväxlingen som gör att man inte kan hålla ”rätt” kadens uppför.
Jo, men växlar/utväxling är ju en väsentlig del av en cykel.
Att köra i klunga och behöva släppa styret för att växla är inget jag önskar. Det räcker med ett potthål eller att den framför bromsar till för att olyckan skall vara framme.

Jo, men växlar/utväxling är ju en väsentlig del av en cykel.
Att köra i klunga och behöva släppa styret för att växla är inget jag önskar. Det räcker med ett potthål eller att den framför bromsar till för att olyckan skall vara framme.

Fördelen med 1x3 är att man nästan aldrig behöver växla i klunga.

Livet går vidare. Så också detta lilla projekt. Del 185: Hjulen.

Tyvärr var bakhjulets ekrar rostiga och i övrigt dåliga så jag klippte dem och kommer att lämna nav och fälg till Anders på Veloform för bygge.
527FA36A-0735-4C89-8090-3371D2730BC9.jpeg

9A63FBA5-DEED-4B19-85AE-B62AE4597187.jpeg

Men framhjulet blev fint! Satt med tandborste och lacknafta på varje eker. Det tog sin tid men var klart värt det.
44BE3E97-6553-43A6-8770-2832EC6F31DB.jpeg

89DF66D3-092F-4E34-A8D7-CE0C758D0D1E.jpeg

Frikransen är numera något renare..
2E659C97-B3B8-4CE0-84AB-E3EFBA8D6D44.jpeg

..och sadeln är på plats..
16832585-801D-496C-BEBF-0D13D8D92388.jpeg

..och lagerkonorna är polerade.
0FFA91DB-336E-412F-9435-6FA82BA6F5E9.jpeg

Tillägg: Jag tyckte att frikransen gick för lätt och kändes glappig efter rengöringen, samt att det lät som att något låg löst. Ett rätt säkert tecken på att det lilla fett som fanns kvar i lagren sköljts bort i lacknaftabadet. Jag delade på drev och frihjul, gjorde rent det och alla trehundrasextiosju 1/8” lagerkulor, la i nytt fett och satte tillbaka allt. Nu tickar kransen som den ska.

Senast redigerad av en moderator:
Vilket härligt arbete du gör! En ängel har väckts från de bortglömdas skara. Öh, är det krom? Förnickling var rätt varnligt förr-förr.

Man brukar väl kroma ovanpå en förnicklad yta va? Jag vet inte alls om det är förkromat eller ”bara” förnicklat. Bra fråga! ☺️

Häpnadsväckande. Förbluffande och helt amazing. Jag är fan chockad.

Du har två barn och kan lägga mer än typ tio minuter på att meka (din egen) cykel?! :oops: :unsure:
Oh mästare, delge hemligheten!
(Det var inte din barnhelg? ?)

Jag hade kunnat skoja till det här nu men ska försöka vara allvarlig, för jag har faktiskt tänkt på detta ganska mycket i o m att många på Happy upplever att de inte hinner med sin hobby:

Jag har en fantastisk fru och vi försöker ge varandra så mycket frihet som möjligt. Att lägga en hel kväll i verkstan är inte så svårt. Hon är estet (det är inte jag..) och pysslar med en massa projekt och då ger jag henne den tiden. Så har det alltid varit, också när barnen var små.

Jag tycker att en del par verkar ha ett så märkligt förhållande, att de liksom är missnöjda med att den andre/andra har ett eller flera stora intressen som tar mycket tid. Att det puttrar ett slags missnöje hela tiden och att det finns en förväntan på att man ska spendera en viss tid med varandra per vecka (typ). Jag har alltid sett det som något attraktivt att min partner är intresserad av nåt annat än familjen och samlivet och möjligen arbetet, och då måste det få ta tid.

Det viktigaste är att man hjälps åt så att den enes intressen inte behöver stå tillbaka för den andres. Och så har inte vi det.

❤️

Jag hade kunnat skoja till det här nu men ska försöka vara allvarlig, för jag har faktiskt tänkt på detta ganska mycket i o m att många på Happy upplever att de inte hinner med sin hobby:

Jag har en fantastisk fru och vi försöker ge varandra så mycket frihet som möjligt. Att lägga en hel kväll i verkstan är inte så svårt, hon är estet och pysslar med en massa projekt och då ger jag henne den tiden. Så har det alltid varit, också när barnen var små.

Jag tycker att en del par verkar ha ett så märkligt förhållande, att de liksom är missnöjda med att den andre/andra har ett eller flera stora intressen som tar mycket tid. Att det puttrar ett slags missnöje hela tiden och att det finns en förväntan på att man ska spendera en viss tid med varandra per vecka (typ). Jag har alltid sett det som något attraktivt att min partner är intresserad av nåt annat än familjen och samlivet och möjligen arbetet, och då måste det få ta mycket tid.

Det viktigaste är att man hjälps åt så att den enes intressen inte behöver stå tillbaka för den andres. Och så har inte vi det.

❤️
Jag förstår hur du menar, jag kunde ha varit tydligare i min kommentar. För min/vår del råder inga stora ojämlikheter i egentid; ingen av oss har någon att tala om eftersom våra barn är små och tvillingar. Resursbehovet är helt enkelt omättbart. Den mest konkreta omsorgen lättar ju med tiden, men just nu behöver jag planera flera dagar i förväg för att ens byta ett däck och hon för att plantera om en blomma.

Jag förstår hur du menar, jag kunde ha varit tydligare i min kommentar. För min/vår del råder inga stora ojämlikheter i egentid; ingen av oss har någon att tala om eftersom våra barn är små och tvillingar. Resursbehovet är helt enkelt omättbart. Den mest konkreta omsorgen lättar ju med tiden, men just nu behöver jag planera flera dagar i förväg för att ens byta ett däck och hon för att plantera om en blomma.

Det blir bättre. Jag lovar. ☺️

Häpnadsväckande. Förbluffande och helt amazing. Jag är fan chockad.

Du har två barn och kan lägga mer än typ tio minuter på att meka (din egen) cykel?! :oops: :unsure:
Oh mästare, delge hemligheten!
(Det var inte din barnhelg? ?)
Det blir bättre. Jag lovar. ☺️

I mitt fall är det ofta sonen som frågar om vi kan fixa cyklar. Han har frågat flera gånger om vi kan serva mammas dämpargaffel, men jag orkade ännu inte. Enda problem är han (ännu?) inte har tålamod när problem uppstår som kräver längre mekande. Jag kan dock inte lova att din barn kommer att tycka om att fixa cyklar.

(Måste snart serva fruns gaffel, våren är här. Sonen kommer att bli glad :) )

Snyggt och ffa väldigt bra steg-för-steg dokumentation
Men jag tycker mig se "slitmarkeringar" på konorna, men det är förstås svårt att se på en bild hur det är i verkligheten
Är de slitna?

Sjukt nog är de väldigt fina. Fantastisk kvalitet. Det som ser ut som gropar är speglingar eftersom de är så otroligt, enormt, överjordiskt blanka! ?

Det går att köra med slitna konor också, men det blir ju inte lika smooooooth.

Räknar jag rätt att kransarna bak är 16/18/20T? Är bara nyfiken på vad man körde för utväxling för 75 år sedan. ?

Ja, det räknade jag också.

Perfekt till min typiska plattcykling i Nederländerna. Tätta växlar också.

Men antar att man bytte till något med större skillnad när man mötte riktiga berg, eller?

Ja, det räknade jag också.

Perfekt till min typiska plattcykling i Nederländerna. Tätta växlar också.

Men antar att man bytte till något med större skillnad när man mötte riktiga berg, eller?
42-24 var oftast den lägsta växeln med tvådelat fram, för alpetapper o s v. Svårt att säga vad motsvarande var för enkelklinga men större än 24 kugg bak skulle jag inte tro att det var i alla fall.

Skruvade ihop hjullager i dag. Blev problem. Naven är från Bayliss-Wiley, företaget som tillverkade världens första kassettnav.

De var också tidigt ute med kapslade lager. Bekymret är att kapslingen består av en ditpressad, förkromad bricka. Den går att bända loss för att komma åt lagerkulor och lagerskål, men är tamigfan nästan omöjlig att få dit igen. Bakre navet gick bra - då pressade jag in brickorna genom att sätta det lösa navet i skruvstädet, men framhjulet är ju ekrat och kommer av naturliga skäl inte få plats i något av mina städ.

Efter att ha testat det mesta, förutom att hoppa på hjulet i ilska och förtvivlan (men det var nära), var brickorna lika buckliga och dåliga som mitt humör. Lekte med tanken på att brotscha en vanlig, rostfri bricka men gav upp efter någon minut. Då kom jag som av en händelse på att jag samlat på mig ett antal gummigenomförningar och -bussningar genom åren.

I ett av facken i sortimentslådan låg två i exakt rätt storlek. Hade jag inte varit så fruktansvärt ovig hade jag gått ned i spagat av glädje.
C1E72FD3-9DA0-4892-B6CA-8B1A04237DCD.jpeg

Ångrar att jag skällde på den ursprunglige ägaren, enär det visade sig att jag inte heller är så jävla vass på att halvlinda..
82E8F685-6D3E-431D-9175-264C753B3A97.jpeg

Kan tillägga att framhjulet efter 75 år var spikrakt. Behövde inte riktas överhuvudtaget. Otroligt.

Lämnade in baknav och fälg till Veloform i dag. Jag upptäckte en spricka i fälgen men det skiter jag i - original är original.

Dragit lite vajer.
11083523-1AFF-43B1-B1D3-3F5DC5150CEF.jpeg

Puritanerna får ursäkta, men jag kunde bara inte sätta tejp på den här ramen. Det fick bli ordentliga klämmor.
DB2DFBE4-CE09-4956-9C9B-BA7ADB368109.jpeg

7A099B25-1DED-49F4-9B54-EC3FDC98D873.jpeg

A3446BBD-FDA2-4E82-8034-0B2E8D784365.jpeg

Underbar tråd, cykel och skick.

Ser ut som om att du gör en "omvänd Gösta P"? Han körde frambromsen med höger hand trots att Campagnolo är gjord för att bromsa fram med vänster. Du kör vänster hand när det skulle se mer harmoniskt ut med högerhandsbroms fram. Förstår du hur jag menar?

Inget fel med det - det var vanligt (se nedan). Mer en harmonifundering.

51146937315_855c7d48b3_b.jpg

Du får mig att bli sugen på att snygga till den här:

51138220203_cce678940d_h.jpg

Senast ändrad:

Ser ut som om att du gör en "omvänd Gösta P"? Han körde frambromsen med höger hand trots att Campagnolo är gjord för att bromsa fram med vänster. Du kör vänster hand när det skulle se mer harmoniskt ut med högerhandsbroms fram. Förstår du hur jag menar?

Hej och tack för fin kommentar!

Originalet hade, precis som nästan alla europeiska hojar, frambroms vänster och bakbroms höger. Engelsmännen körde väl tvärtom?

Vi har för övrigt en cykelmodell gemensam: Champion (E.C.I.) från sent 50- eller tidigt 60-tal. Men jag har satt niodelad Campa på min och använder den som huvudsaklig racerhoj.

Ebba heter hon:
07752C56-86BD-415F-8036-110DBA7955C7.jpeg

Charmigt patinerad! Du har alltså en cykel som inte är i perfekt skick (än)?

@J2000E Tog nog fel, det är mannen med kontot ”Velucifer” på Flickr som han en likadan Champion som jag..

@J2000E Tog nog fel, det är mannen med kontot ”Velucifer” på Flickr som han en likadan Champion som jag..

Inte lätt att hålla reda på. Jag hade den här förut men sålde den till Herr Larsson i Sigtuna - han sökte upp mig och ville verkligen ha den:

En Legnano Roma Olimpiade (som den kom till mig - inställningar, vajer, etc.)

21092644856_c5d49f5a61_b.jpg

Den här är kvar (Torpado) men är nedplockad:

26543934323_d2d40d4461_b.jpg

Inte lätt att hålla reda på. Jag hade den här förut men sålde den till Herr Larsson i Sigtuna - han sökte upp mig och ville verkligen ha den:

En Legnano Roma Olimpiade (som den kom till mig - inställningar, vajer, etc.)

21092644856_c5d49f5a61_b.jpg

Den här är kvar (Torpado) men är nedplockad:

26543934323_d2d40d4461_b.jpg

Just det! Min är äldre - det är en italiensk ram (ITA-gänga i vevhuset) som det har suttit Campagnolo Gran Sport-grejer på en gång i tiden.

riktigt givande tråd ! Och vilken häftig hoj! Ringklocka ?? var det original ? eller skulle jag gissa var det monterat samtidigt som låset etc.

Tack! Japp, skulle tro att ringklockan monterades när den ”vardagfierades”. Men icke desto mindre viktigt att ha!

Tillbaka
Topp