Reparation eller byte av cykel?

Rosacykel

Medlem
Går in på min tredje säsong för landsvägscykel; har det som komplement till skidåkning och löpning. Har trampat runt på ett custombygge där ramen utgörs av en MBK Columbus Team Cofidis, enligt uppgift reservram från TDF -01. Campy Mirage 2x10 växlar, no name carbongaffel, DT Swiss RR 1.2. Har trivts med hojen; tycker den är "rolig" och hyffsat rapp. Enligt mig är ramen i gott skick. Har dock börjat ta slut nu i framförallt växlarna där både kasett och främre klingor borde bytas och överlag i behov av större service och genomgång av allt(i detta fall via butik då jag själv är för okunnig på cyklar).

Nu är jag i valet och kvalet att reparera denna pärla, som kommer kosta x antal tusenlappar eller att helt enkelt köpa en ny cykel(budget 20-30k). Hur skulle ni ha gjort!?

Större service och genomgång utöver byte av drivlina? Vad behöver gås igenom? Bromsbelägg?
Det går inte att svara på frågan utan att veta vad som behöver servas. Är det något som rasslar, skramlar och går trögt, typ vevlager eller glappa hjullager?
Butiker/verkstäder säljer ju gärna stora allmänna service-paket där de "fullständigt går igenom cykeln". Gå igenom en cykel kan man väl göra om det är en herr-ram som i det här fallet. Men är det en dam-ram är det väldigt trångt. Skämt å-sido. Dessa stora service-paket burkar vara rätt innehållslösa. Känna efter glapp, efterdra skruvar och smörja. Ta isär, rengöra, återfetta och justera cup&cone-lager ingår i allmänhet inte. Det är väl det som skulle behövas på de flesta cyklar som inte har maskinlager i hjulen.
I övrigt är jag skeptisk till odefinerat stort servicebehov. Byt det som är trasigt/utslitet och spara resterande pengar till en ny/en till cykel. Man kan alltid ha n+1.

oavsett om du köper ytterligare en cykel kanske för något alternativt ändamål, ser jag det som en självklarhet att hålla den gamla men fina cykeln i gott skick.

köper du en ny cykel har du lagt ut 30-130 k. du bör fråga dig för vad? med en eventuell ny cykel uppstår samma frågeställning om tre år igen.

förresten om du sliter ut en drivlina på tre år förmodar man att du inte skött dina kedjebyten ordentligt. så köp en kedjeslitagemätare efter den stundande renoveringen.

konsumtionshets är en stark drivkraft.

Det är inte så svårt att lära sig att meka med cykeln.
Det finns massor av bra instruktioner på Youtube, du kanske har ett cykelkök i närheten där du kan få hjälp handgripligen.
Drivlinan behöver bytas då och då, så det är bra att veta hur man gör.

Kom igen nu hörni, TS har en tänkt budget och allt. Hen har definitivt redan bestämt sig för att köpa nytt och kör på en ram från millenieskiftet. Det är 2026 nu, snart 30 år gammal cykel. Ja, spara cykeln såklart och fixa upp den när tid och möjlighet finns, men köp den där nya cykeln också! Det kommer vara så värt det.

jag kör lvg på en niodelad pinarello från 97.

det som skulle kunna fresta med en nyare cykel primärt tänkt för landsvägsbruk, är om man ser till att som alternativ kunna få in 50+ mm däck på det ena av två hjulpar, med bredare fälg. alltså i praktiken en gravel. och ska man cykla i alperna vore hydrauliska skivbromsar en ynnest.

fördelarna på renodlad hemmaplans sverigeplatt asfaltköra med en 11-12-delad modern renodlad räser ser jag däremot jämförelsevis som begränsade. definitivt mindre än den goda känslan köra på en härlig och komfortabel klassiker. men det är jag det.

det kan vara annorlunda för en icke mekande ts, där nuvarande standard elektriska trådlösa växlar befriar från en del efterjusteringar och underhållsbesvär att hänföra till vajrar och höljen. det som krasst sett är det troligaste problemet för dagen....

är det värt köpa en ny cykel för att runda detta? och som ändå måste göras?

det är trettiotusenkronorsfrågan.

det som skulle kunna fresta med en nyare cykel primärt tänkt för landsvägsbruk, är om man ser till att som alternativ kunna få in 50+ mm däck på det ena av två hjulpar, med bredare fälg. alltså i praktiken en gravel. och ska man cykla i alperna vore hydrauliska skivbromsar en ynnest.

fördelarna på renodlad hemmaplans sverigeplatt asfaltköra med en 11-12-delad modern renodlad räser ser jag däremot jämförelsevis som begränsade. definitivt mindre än den goda känslan köra på en härlig och komfortabel klassiker. men det är jag det.

det kan vara annorlunda för en icke mekande ts, där nuvarande standard elektriska trådlösa växlar befriar från en del efterjusteringar och underhållsbesvär att hänföra till vajrar och höljen. det som krasst sett är det troligaste problemet för dagen....

Det som får mig att kika på ny cykel/lar är att det börjar bli svårt att hitta reservdelar till dels min 9-delade Ultegra men även den 10-delade 105-gruppen som sitter på slaskväder/pendlaröket. Storklingan på den 10-delade var sopslut efter 15 år i vintras och det var en utmaning att hitta en vettig klinga. Den jag köpte matchar inte RIKTIGT Shimanos placering så det går inte riktigt att växla som man vill för kedjan börjar gnaga på typ sjätte klingan bak. Inte ett jätteproblem för då kan man köra storklingan men det är ändå irriterande.

Är JAG sugen på att lägga ut 30-50k för att ersätta framförallt räsern, inte direkt.

Det som får mig att kika på ny cykel/lar är att det börjar bli svårt att hitta reservdelar till dels min 9-delade Ultegra men även den 10-delade 105-gruppen som sitter på slaskväder/pendlaröket. Storklingan på den 10-delade var sopslut efter 15 år i vintras och det var en utmaning att hitta en vettig klinga. Den jag köpte matchar inte RIKTIGT Shimanos placering så det går inte riktigt att växla som man vill för kedjan börjar gnaga på typ sjätte klingan bak. Inte ett jätteproblem för då kan man köra storklingan men det är ändå irriterande.

Är JAG sugen på att lägga ut 30-50k för att ersätta framförallt räsern, inte direkt.
om du renoverar dina framklingor och kassetter är det en del som talar för att de inte behöver förnyas under din livstid:)

just framklingor är samma bredd 9-11-delat.

Man behöver inte cykla i Alperna för att ha nytta av hydrauliska skivbromsar. Det räcker med en brant svensk backe som slutar i korsning, eller att kunna tvärnita för en bil som chansar och kör rätt ut framför en. Det går utmärkt att modulera med skivbromsar också så att det skulle vara farligt som vissa påstår stämmer inte. Det har bara varit en fördel för mig som kom från fälgbromsar tidigare. På tal om underhåll som också brukar komma på tal har jag bara behövt byta bromsbelägg hittills. Något jag också gjorde på fälgbromsar, men där behövde jag också hålla på med spänningen av vajern och fick pilla hela tiden på frambromsen så att inte bromsen skavde mot fälgen. Men det kanske är mer en kombo av QR-axel och fälgbromsar i sig. Skivbromsarna sitter där dom ska och stör mig aldrig.

Man behöver inte cykla i Alperna för att ha nytta av hydrauliska skivbromsar. Det räcker med en brant svensk backe som slutar i korsning, eller att kunna tvärnita för en bil som chansar och kör rätt ut framför en. Det går utmärkt att modulera med skivbromsar också så att det skulle vara farligt som vissa påstår stämmer inte. Det har bara varit en fördel för mig som kom från fälgbromsar tidigare. På tal om underhåll som också brukar komma på tal har jag bara behövt byta bromsbelägg hittills. Något jag också gjorde på fälgbromsar, men där behövde jag också hålla på med spänningen av vajern och fick pilla hela tiden på frambromsen så att inte bromsen skavde mot fälgen. Men det kanske är mer en kombo av QR-axel och fälgbromsar i sig. Skivbromsarna sitter där dom ska och stör mig aldrig.
Hade du verkligen bra dual pivot caliperbromsar då? Det är endast i ösregn och brant utför jag upplever att mina inte riktigt räcker till, men sånt väder cyklar jag sällan i. I torrt väder inga problem alls, inte ens i hög fart utför. Cantilever-bromsarna på min cx däremot…

Jag fick nyligen ta en funderare på hur jag skulle göra med en cykel, som ändå inte är speciellt gammal (ca 2018).

Det är en kolfiberhoj med Ultegra och fälgbromsar. Det är dags att byta framklinga.
"Problemet" är att vevpartiet är ett återkallat FC-6800, som LBS ansåg vara OK. Jag fick alltså inte ett nytt.

I mina funderingar hade jag dessa alternativ:
-Byta klinga
-Byta vevparti för att få lite "peace of mind" och göra mig av med det potentiellt defekta 6800
-Om jag ändå ska byta vevparti, kan jag kanske uppgradera till Di2 på allt? Men då, kanske det är lika bra att:
-Köpa ny hoj.

Det kan eskalera snabbt 🙃

Jag landade i ett nytt 12-delat 105-vevparti. Med det kommer cykeln att kunna rulla många mil till, och nästa gång det är dags att byta klinga, så blir det billigare med en 105-klinga än en Ultegra. (eller passar de korsvis? jag har något i bakhuvudet att de inte riktigt passar?)

Hade du verkligen bra dual pivot caliperbromsar då? Det är endast i ösregn och brant utför jag upplever att mina inte riktigt räcker till, men sånt väder cyklar jag sällan i. I torrt väder inga problem alls, inte ens i hög fart utför. Cantilever-bromsarna på min cx däremot…
Både och. Körde med standardbromsarna som kom med min Miyata när jag köpte den. Tror den var från 80-talet någon gång och hade bara single pivot. Det var rent utav farligt. Men bytte sedan till moderna 105-fälgbromsar med dual pivot. Stor skillnad. Men hydrauliska skivbromsar är ännu bättre.

Jag fick nyligen ta en funderare på hur jag skulle göra med en cykel, som ändå inte är speciellt gammal (ca 2018).

Det är en kolfiberhoj med Ultegra och fälgbromsar. Det är dags att byta framklinga.
"Problemet" är att vevpartiet är ett återkallat FC-6800, som LBS ansåg vara OK. Jag fick alltså inte ett nytt.

I mina funderingar hade jag dessa alternativ:
-Byta klinga
-Byta vevparti för att få lite "peace of mind" och göra mig av med det potentiellt defekta 6800
-Om jag ändå ska byta vevparti, kan jag kanske uppgradera till Di2 på allt? Men då, kanske det är lika bra att:
-Köpa ny hoj.

Det kan eskalera snabbt 🙃

Jag landade i ett nytt 12-delat 105-vevparti. Med det kommer cykeln att kunna rulla många mil till, och nästa gång det är dags att byta klinga, så blir det billigare med en 105-klinga än en Ultegra. (eller passar de korsvis? jag har något i bakhuvudet att de inte riktigt passar?)
Ultegra-vevparti funkar med 105 iallafall men ingen aning om det även fungerar tvärt om. Tillägg att 12-delade vevpartin (105 iallafall) är kompatibla med 11-delade kassetter. Det går inte att få tag på 11-delade vevpartiet till 105 längre så jag kollade upp det och det skulle vara identiskt.

Jag har inte läst alla inlägg, men be en cykelsmed göra allmän service så får du veta om något är galet. Byt gärna kedja innan, för sånt trams kostar onödiga slantar. Ett snåltips kan vara att be 'sme'n rikta hjulen...

Alltså att cykla på en modern lätt cykel ö.h.t. ?

Det är inget fel med äldre hojar. Dom har man och fincyklar på när andan faller på.

Men en modern hoj är väl bra mycket roligare att hoja på?

Om man nu vill känna att det är roligt att cykla.

Tillbaka
Topp