Reseladdare laddar inte min Garmin

Härken

Medlem
Hej!
Ska cykla runt i fjällen nästa vecka och kommer behöva ladda min Garmin Edge i alla fall ett par gånger och köpte därför ett sånt här batteri.
http://cdon.se/hemelektronik/goobay_usb_powerbank__5200mah-14509951?show-review-page=true

Problemet är att den inte vill ladda GPSen men mobiler går bra. Antar att det har något med att den inte langar tillräckligt med kräm. Någon som har några bra idéer eller till och med en lösning?
Jag har funderat på att använda en telefonladdare där adaptern som pluggas in i kontakten har en USB port, kan jag plugga in sladden till min GPS i denna? (Det är en HTC laddare) Detta förutsätter dock att de fjällstationer jag kommer bo på har ström (Jämtlandsfjällen), någon som vet om det finns el där så man kan plugga in och ladda? Står att de inte har det men samtidigt vill dom att man betalar med kort varför jag undrar om någon varit där och lyckats be snällt och fått sno lite el?

Tacksam för svar!

Mvh

edit: Förtydligande

Senast ändrad:
Möjligt, står att den ska ge 5V dock :-( Kan det ha att göra med att min GPS är fullladdad för stunden? Eller tänker du på mobilladdar-alternativet?

Jag vill minnas att man behöver en specialkabel för att få Garminprylarna att ta laddning från generiska USB-laddare.

Nä, bara om man vill ladda medan man använder den. Annars går den in i överföringsläge och stänger av alla funktioner. Så ska man ladda på kvällarna funkar det med generisk sladd.

mzi skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, bara om man vill ladda medan man använder den. Annars går den in i överföringsläge och
> stänger av alla funktioner. Så ska man ladda på kvällarna funkar det med generisk sladd.

Fast där skiljer det mellan Edge 305/705/etc och 200/500/800. De nyare behöver inte en USB-sladd där de två datakontakterna är kapade.

Härken skrev:
> Jag har funderat på att använda en telefonladdare där adaptern som pluggas in i
> kontakten har en USB port, kan jag plugga in sladden till min GPS i denna?

Ja.

Härken skrev:
> Kan det ha att göra med att min GPS är fullladdad för stunden?

Låter inte troligt, för du kan driva en fulladdad Edge med extern ström. Min Edge 800, fulladdad eller ej, indikerar alltid med en blixt över batterisymbolen om den har extern ström.

Det är en Edge 800, alltså bör det funka? Irriterande...
Vad tror ni om att använda telefonladdaren med USB-port? Alltså, byter sladd till en som passar Edgen. Vill inte råka paja något bara :)

"pLu
Tack, då får jag hoppas på att det finns ett eluttag att sno lite ström från. Irriterande bara att man lagt nästan 500 på något som inte ens funkar... :/
Någon som vet hur Kjelle å Co är när det gäller återköp? Jag menar, det va dom som rekommenderade prylen. Har dock gått ett par veckor.

Kolla att du har uppdaterat "firmware" i 800:an. I någon av de tidiga versionerna uppförde den sig konstigt med extern strömförsörjning.

Om man vet att det interna batteriet inte kommer att räcka för hela turen är det bäst att köra med det externa batteriet som strömkälla redan från start. Om du kör det interna tomt först och sedan ansluter det externa kommer strömuttaget att bli högt då den både försöker ladda det interna batteriet och driva enheten från detta batteri.

Senast ändrad:
Härken skrev:
> ...
> Någon som vet hur Kjelle å Co är när det
> gäller återköp? Jag menar, det va dom som
> rekommenderade prylen. Har dock gått ett par
> veckor.

Eftersom produkten inte fungerar som den skall så har du rätt att reklamera den inom tre år.

Jag har testat ett gäng sådana där nödladdare och alla har haft för högt spänningsfall när de belastas.
Det som då sker är att enheten som man försöker ladda stänger av laddningen för att inte riskera att bränna upp strömkällan (helt enligt USB-standarden).

Finns ett antal sätt att lösa detta, tex så kan kommunikation ske över USB portens dataledare för att förhandla fram en laddströmsnivå som både förbrukaren och försörjaren är nöjda med.
Ett annat sätt är att dataledarna kortsluts. Detta indikerar att det är en "dum" strömkälla som kan belastas hur mycket som helst. Tyvärr är dessa laddar tillverkade på enklast möjliga sätt utan någon sådan logik.

//j

jesperC skrev:
> Ett annat sätt är att dataledarna kortsluts. Detta indikerar att
> det är en "dum" strömkälla som kan belastas hur mycket som helst.

Kan jag bygla datakontakterna i batteripaketet för att eventuellt få min Edge 800 att fortsätta ladda trots att spänningen är lite för låg eller gäller det bara strömmen?

bsandborgh skrev:

> Det kan jag (i alla fall ihop med Edge 800). Med 4
> lithium AA (t.ex.
> http://www.kjell.com/sortiment/el/batterier/litium
> batterier/energizer-aa-litium-4-pack-p42334) får
> man ca 40 timmars driftstid.

Det där är så märkligt. Jag har också en 800 och den gick inte att köra med litium-batterier, bara vanliga alkaliska. I min gamla e-Trex funkade lithium klockrent. Jag fick ut ca 40 timmar på 4 stycken, precis som du får på 800:an. Med alkaliska håller det bara 12 timmar plus det inbyggda batteriet. Nu har jag köpt ett 5200 mah ack istället.

Nu har jag läst på lite. Om man slår numret *#*#4636#*#* på sin telefon (Android i alla fall) medan den laddar så kan man se om den uppfattar laddningskällan som AC eller USB. AC är synonymt med kortslutna dataledare.

Tillbaka
Topp