Restaurering av gammal damcykel från tidigt 1900-tal

Det är en "svalan" som min farmor har använt på sin tid, både fram och bak måste bytas, osäker på vad det ska vara för däck och hjul samt slang. Det står 37-622 på däcket men mer än så vet jag inte. Är det någon som är kunnig som vet vart jag ska börja?
Tack på förhand

Det betyder att däcket blir 37 mm brett när det är monterat och pumpat och det passar ett hjul med diametern 622 mm. Dina nya däck måste vara 622, vilket är bra, eftersom det är den vanligaste storleken. Bredden måste inte vara exakt samma, men det är bra om de är i närheten av siffran, om de du har nu är lagom breda för cykeln, vilket är inte är säkert.

Din cykel kan vara ett klurigt fall. Den kan mycket väl ha kvar sina 622- hjul från original. Men då är den bortåt 100 år gammal. Från 30- tal och de följande femtio åren hade de 635 hjul i original.

622 ( och 642) var standard INNAN 635 kom. Från, säg 1980, blev 622 återigen den vanliga standardstorleken på 28" cykelhjul.

Din cykel kan vara ett klurigt fall. Den kan mycket väl ha kvar sina 622- hjul från original. Men då är den bortåt 100 år gammal. Från 30- tal och de följande femtio åren hade de 635 hjul i original.

622 ( och 642) var standard INNAN 635 kom. Från, säg 1980, blev 622 återigen den vanliga standardstorleken på 28" cykelhjul.
Jag frågade henne och hon köpte den 1986-87

Varför ska du byta bakhjul? Är den gamla fälgen sönderrostad?

Foton på cykeln - både i helfigur och på relevanta detaljer som man vill ha hjälp med - är för övrigt alltid bra i sådana här trådar.

Några ekrar har gått av och jag är tycker byta ekrar är för svårt
Att byta ekrar är ganska enkelt, även att rikta hjulen. Det är ett tag sedan jag gjorde det, men då köpte jag lösa ekrar för 5-10 kronor/st. Det är iofs enklare att byta hjulen, men köper du nya hjul kostar det en hel del.

Tillbaka
Topp