Retro MTB

Paulini

Medlem
Retro MTB
IMG_8319.JPG
Hej.

Söker fler som tycker att slutet på 90.talet var det bästa när det gäller MTB.
Ska precis starta mitt första egna bygge.
Har hittat en Cyclepro ram i Scandium Aluminium.
Lätt som en fjäder och ändå (ganska) styv.
Har en fin Rock Shox SID (blå) gaffel men saknar allt annat.

Tips mottages på vad jag ska ha och var jag kan hitta detta.

Målet är en lätt cykel med endast det bästa från 90talet XTR, Avid bromsar,mm.

Skicka tips så lovar jag posta bilder på hur bygget går.

Målet är att kunna köra Cykelvasan 2019 med den.

Kanske är vi fler som planerar att ställa upp med retrogrejer, en egen klunga kanske!?

MVH

/C-J Paulin

Retro MTB
Tjena!

Har en del XTR 950 jag funderar på att avyttra, men är lite tveksam till vad som ska säljas och vad som ska behållas. Funderar nämligen själv på att bygga en sen 90-talshoj med dom prylarna.

Retro MTB
Ok, vad kul att höra att det är fler som gillar 26 tum,mm!

Hör av dig om du vill sälja och vet vad du vill ha för dem.

Jag har en fin GaryFischer (Small) med LX grejer annars om du vill köpa och bygga på den istället!?

Retro MTB
Paulini sa:
Ok, vad kul att höra att det är fler som gillar 26 tum,mm!

Hör av dig om du vill sälja och vet vad du vill ha för dem.

Jag har en fin GaryFischer (Small) med LX grejer annars om du vill köpa och bygga på den istället!?

Tjena!

Ska kolla igenom lådorna och se vad som finns. Har en del dubbletter av reglage vet jag.
Har en drös bakväxlar men ska jag sälja dom så får nån nog hålla en pistol mot min skalle.

Här är en bra sida för att hitta godis.
http://www.bikerecyclery.com

Retro MTB
Kul med gammal ram!
Ja, på retrobike.co.uk brukar man kunna få skickat fina NOS grejer till sig för bara porto, mycket bra! Finns rätt skapliga retro lager ute bland folk...

Retro MTB
Den har ju den intressanta kombinationen gängad styrstam och v-bromsar, sen ser jag inte vad det är för bakväxel, alivio? (kan ju vara uppgraderad såklart). Jag gissar 95-97, kan inget om Crescent dock.

Retro MTB
Martinmat sa:
950 gruppen var så bra och jag gillar fortf utseendet på den

Tjena!

Ganska många cykelmekaniker med många år på nacken är ganska enstämmiga i att det är den bästa grupp Shimano har gjort för MTB. Skulle nog säga att D-A 7800 är den bästa för LVG. Båda grupperna har prylar som fungerar klockrent och sällan krånglar.

Retro MTB
Är de 90 tals grejer så skulle jag satsa på 950 gruppen, körde den på min crescent rimfaxe.
Dock är de nog en påpekning o kika efter den lite senare 950 som har vevparti med bytbara klingor, 952 heter den om jag minns rätt. V-bromsarna ser snarlika ut med skillnaden i stagen på parallelogram att de är hålborrade på den äldre. Dessutom så är 952 9 del o första gen 8 del.
Rätta mig om jag har fel.

Retro MTB
planetx sa:
Är de 90 tals grejer så skulle jag satsa på 950 gruppen, körde den på min crescent rimfaxe.
Dock är de nog en påpekning o kika efter den lite senare 950 som har vevparti med bytbara klingor, 952 heter den om jag minns rätt. V-bromsarna ser snarlika ut med skillnaden i stagen på parallelogram att de är hålborrade på den äldre. Dessutom så är 952 9 del o första gen 8 del.

Tjena!

Du har helt rätt. Men man kan köpa spindel för lösa klingor till 950 partiet. Problemet är att få tag på vevlager utan att tömma plånboken helt, det är bara XTR-lagret som fungerar.
Prylarna jag har är förövigt 952 om man ska var noggran. Förutom ett par v-bromsar som är 950, men dom ligger fint i sin kartong och kommer aldrig säljas.

Middleburnvevarna som sideburn har är ju grymma, förstå hur många som kommenterar dom "trasiga" klingorna.
Kör Middleburn Rs DH på min CX. Dom i kombo med titanvevlager från RaceFace väger mindre än Ultegra vevar utan vevlager. Helt sjukt.

Retro MTB
Ska de få mig o dreggla ordentligt när de är retro så är de kooka på vevar o bromshandtag, Paul comp, blingad xtr 950 eller 960 på bakvxl, 950 framvxl med srp bultar, vxlreg är självfallet 950. Bromsar är de så många som hamnar på pallplats.

Retro MTB
Paulini sa:
Dom är ju jäkligt snygga dom där Middleburn!!

Men om det är låg vikt (och funktion) man jagar är det inte då Shimano XTR man ska gå på?

Tjena!

Middleburnvevarna väger mindre än 952, 431 mot 440. Mitt RF Ti vevlager väger 160 mot 200 för 952.
Klart lättare att hitta vevlager för fyrkantsaxel än till XTR också och klart billigare. NOS 950 brukar gå för uppemot två lax på bukten, begagnade kan man hitta för under en.

Retro MTB
Jag har ett par gamla SLX V-bromsar du kan få. Problemet är att dom ligger i en låda hos mina föräldrar så jag kan inte komma åt dom förrän framåt jul. Om du tar XTR gruppen (som man suktade efter den) så är mina bromsar nog lite bättre iom v vs canti

Retro MTB
kevlar sa:
Jag har ett par gamla SLX V-bromsar du kan få. Problemet är att dom ligger i en låda hos mina föräldrar så jag kan inte komma åt dom förrän framåt jul. Om du tar XTR gruppen (som man suktade efter den) så är mina bromsar nog lite bättre iom v vs canti

Tjena!

XTR 950 har v-bromsar, som dessutom är milsvidd bättre än SLX. XTRs cantibromsar är nog fasiken bättre också, rätt inställda och dom nyper nått så förbannat.
SLX blir ju inte så tidstypiskt rätt heller.

Retro MTB
Vad jag minns fanns lx med parallellogram-konstruktionen i nån version sent 90 tal (när xt kom i den lite rundare versionen än den första som kom 95 el 96.
STX var väl i enklare konstruktion och fanns som v-broms. Är det inte den som avses?
SLX har jag bara sett skivbromsad. Kom väl snarare runt 2005?

Retro MTB
Lejon sa:
Vad jag minns fanns lx med parallellogram-konstruktionen i nån version sent 90 tal (när xt kom i den lite rundare versionen än den första som kom 95 el 96.
STX var väl i enklare konstruktion och fanns som v-broms. Är det inte den som avses?
SLX har jag bara sett skivbromsad. Kom väl snarare runt 2005?

Efter lite googlande så har du nog rätt. Till mitt försvar så var det nog 15 år sedan jag bytte ut som bromsarna eftersom dom var så irriterande att justera.

Retro MTB
Kneecap sa:
planetx sa:

Tjena!

Du har helt rätt. Men man kan köpa spindel för lösa klingor till 950 partiet. Problemet är att få tag på vevlager utan att tömma plånboken helt, det är bara XTR-lagret som fungerar.
Prylarna jag har är förövigt 952 om man ska var noggran. Förutom ett par v-bromsar som är 950, men dom ligger fint i sin kartong och kommer aldrig säljas.

Middleburnvevarna som sideburn har är ju grymma, förstå hur många som kommenterar dom "trasiga" klingorna.
Kör Middleburn Rs DH på min CX. Dom i kombo med titanvevlager från RaceFace väger mindre än Ultegra vevar utan vevlager. Helt sjukt.

Om jag inte minns helt fel så passar Ultegra vevlagret med XTR950 tror jag har båda delarna ligger eller sitter monterat på något längst in i förrådet. PM mig om du är intresserad så kan jag titta. byter mot en påse finöl

Retro MTB
elvin sa:
Om jag inte minns helt fel så passar Ultegra vevlagret med XTR950 tror jag har båda delarna ligger eller sitter monterat på något längst in i förrådet. PM mig om du är intresserad så kan jag titta. byter mot en påse finöl

Tjena!

Ja just det DA (och Ultegra) fanns med Octalink V1. Men det kan väl krångla med kedjelinjen har jag för mig.

Tillbaka
Topp