RideReport 4 Lofdalens Bikepark

Awilum

Ny medlem
RideReport 4 Lofdalens Bikepark
Bättre sent än aldrig kan man kalla denna RR för. Jag ingår förmodligen i den sista testpatrullen som Happymtb har skickat upp till lofsdalen. I höstas, veckan innan vi skulle åka som testpatrull, bestämde sig min cykel för att stanna. Det gjorde tyvärr inte jag vilket medförde att vi fick skjuta upp resan. Jag tänker hålla denna RR kort eftersom det har varit rätt många nu gällande Lofsdalen.
Sedan skulle jag även vilja tacka Tommy på Östers Cykel i Jönköping eftersom denna resa inte hade blivit lika rolig utan hans hjälp.

På väg hem från ett besök i Åre passade vi på att stämpla in klockan 18:00 den 26 juni.
Tanken var att alla i familjen skulle åka men eftersom min sambo inte var riktigt kry bestämde vi att hon och den pyttelille (4 år) skulle skippa cyklandet. Tre grabbar att hålla reda på själv kändes liiite väl mycket. Lägenheten som vi fick låna var en femrummare med bra standard. Vi stängde till och med två rum eftersom de inte behövdes. Det var allt lite ödsligt men vi var ju där innan högsäsong.

Nästa dag var jag och den store (9 år) uppe vid 10 för att starta. Första åket blev i FJÄLLEDEN. Som det har skrivits om innan så är det en grön led som slingrar sig snällt nerför berget. Det finns inga doserade kurvor utan den påminner om en bred stig i skogen. Den är tekniskt sett rolig och det är en utmaning att cykla fort i den. Den var svår för grabben att cykla i med tanke på att hans cykel är i största laget (27 kg grabb på 15 kg cykel). Andra åket blev HAPPYMTB och den passade den store perfekt. Där gjorde det inte så mycket att cykeln var för stor och för tung. HappyMTB har doserade kurvor och mindre hopp. Nu var bara att lägga sig ner i de doserade kurvorna och låta bli bromsen. Det blev några åk i den innan det var dags för mellangrabben (den lille, 6 år).

Vi började precis som den store med att testa Fjälleden. Han tyckte den var rolig även om det var lite läskigt vid vissa kurvor (det är rätt brant om man missar en kurva). Men vi kryddade leden genom att kalla kurvorna för "Dödens kurva" m.m. Den lille nöjde sig med att köra Fjälleden resten av dagen.

Nästa dag var det dags för den lille att testa HappyMTB. HappyMTB:s nedre del är lite brantare och svårare än den övre delen. Därför är det perfekt att de båda lederna går ihop. Nu kunde vi börja med den lättare över delen i HappyMTB för att sedan gå över till Fjälleden. När han sedan kände sig säkrare körde vi igenom hela HappyMTB. Det blev en favorit även för honom och han körde den resten av tiden.

De sista tre timmarna skickade jag iväg den lille så att jag och den store kunde köra lite tillsammans. Första åket med honom i HappyMTB gjorde mig positivt överraskad. Under den tiden han hade kört själv hade han utvecklats mycket. Det gick fortare än jag trodde och han fick en hel del luft i hoppen. Kul!!
Därför kände jag att vi kunde testa VENOM innan vi åkte hem. Venom är ny för i år och är en röd led som slingrar sig ner bredvid den gamla VIPER och de går ihop några gånger. Man kan därför välja lite vilka delar man vill köra. Venom är en röd led som kan ses som ljusröd/mörkblå. Den går att ta sig ner även om man är nybörjare. Det är när man börjar få upp fart som den känns lite röd. Det är helt enkelt en HappyMTB med mer fart i. Större hopp än i HappyMTB men inte så stora som i exempelvis Shimano i Åre. Den store tyckte att Venom var rolig även om den inte kom upp i samma klass som HappyMTB.

Eftersom jag var här med grabbarna blev det inte många åk där jag själv kunde testa lederna. Jag lyckades få till ett åk i Viper. Den är röd, mer röd än Venom. Den är smalare och den är mer teknisk med några små drop med ett större på slutet. Hade jag åkt mer själv hade jag valt denna leden för den gav mig mest utmaning.

Det många klagade på förra året var att den sista delen var en transportsträcka. Det har de jobbat på tills i år och nu avslutas alla lederna längre ner än förra året. Alla leder går ihop och har samma avslutning. Längst ner vid liften finns även två drop.

Summering: Båda grabbarna har testat downhill förra året även om det inte var många åk (ett för den lille). Den store har cyklat en del BMX men förlorade sitt intresse till BMX och cykling helt förra året (snyft;)). Den lille har aldrig riktigt varit en cykelkille utan han har hängt med bara för att hans bröder har cyklat. Så jag var lite nyfiken på hur detta skulle gå. Svaret? Hur bra som helst. Båda två älskade det och framför allt HappyMTB. Den lille ville bo kvar i sitt hus men han kunde tänka sig att flytta upp huset till berget. På det viset fick han det bästa av två världar. Den store (som inte hade rört en cykel på 9 månader) skall hänga med mig på två cykelresor i sommar. Något som var otänkbart för bara två veckor sedan. Kort och gått, han fick cykelglädjen tillbaka.

Parken är perfekt för barnfamiljen. Svårighetsgraden ligger där den ska. Vill man ha mer och svårare åker man till Åre men vill man ha en cykelsemester som småbarnsfamilj åker man hit. Här kommer barnen att frodas och uppskatta liftburen cykling. En vecka här uppe kommer nog att kännas lång men 2-3 dagar passar perfekt. Det vi som barnfamilj saknade var nöjen på kvällstid. Om man hade en dirt/pumptrack skulle det hjälpa till mycket. Ett perfekt ställe att gnugga teknik och hopp.
Även utan barn kan man ha roligt här. Om du nu bor i södra sverige och ska upp till Åre, varför inte stanna till i Lofsdalen i två dagar.

Jag hade tänkt att filma grabbarna när de cyklade alla lederna men kameran krånglade så jag fick bara med tre åk i HappyMTB. Det finns redan en hel del på nätet men jag länkar till båda filmerna för den som är intresserad. Det är HappyMTB som gäller för båda grabbarna. För er som VERKLIGEN vill se HappyMTB rekommenderar jag "Linus åker i Lofsdalen" Där kan man se varje sten och jag har lagt till lugn japansk musik som passar. ;)

Jag länkar även till några av de "gamla" RR som finns:

- http://happymtb.org/forum/read.php/1/1722483/1722483#msg-1722483
- http://happymtb.org/forum/read.php/1/1719414/1719876#msg-1719876
- http://happymtb.org/forum/read.php/1/1712219/1724706#msg-1724706

Tillbaka
Topp