Riktningsinstabilt nytt framdäck

Ja, jag hade slitit ut det gamla, och behövde ett nytt.

Min cykel, som kostade typ 2500 ny, hade originaldäck som jag antar inte var några premium-däck. Det sätter man inte på en cykel i de prisklassen. Jag hade impulsköpt Conti GP vid en rea och satte på dessa efter något år eftersom de hade mer mönster än originaldäcken (som var helt släta ThickSlick). Någon skillnad i köregenskaper fanns inte vad jag kunde erfara mellan de båda däcken (budget/premium). Detta var alltså min erfarenhet jag gick på. Däremot var jag ointresserad av rena racer-egenskaper, till exempel. Därför startade jag också en tråd om egenskapsskillnader mellan dyra LVG-däck och billigare LVG-däck bl.a. i fråga om punkteringsskydd och fick t.o.m. uppgiften om att dyra däck kunde vara mer punkteringskänsliga. Jag varnades visserligen också för billigare däck men det är ju inte mycket vägledning eftersom även välkända varumärkens däck varierar extremt kraftigt i pris. Att CST skulle göra skitdäck sipprade inte in i tråden, och nej, jag skannar inte priset på världens alla skräp-sajter som "vägledning" i något sammanhang.

Att jag överhuvudtaget hänger här är för att det finns andra som KAN MER. Sedan måste man göra en avvägning när man ska fråga om minsta lilla sak, och när man ska fortsätta med egen research om man stöter på något okänt.
Jag betraktar mig inte som dumsnål (det är väl det som hånen handlar om), men när ett däck för 250kr-något och resten 7-800kr dök upp vid en filtrering föll valet på det billiga däcket - delvis baserat på tidigare erfarenheter.
Och nu har du nya erfarenheter. Se det som en lärdom och att du numer är en mer bevandrad människa. Tänk om alla beslut man gjorde alltid blev optimala - det hade varit en ytterst märklig värld.

Jag tycker mig se tips om det där Urban-däcket titt som tätt. Jag har ingen aning om däck i låtbudgetsegmentet eftersom jag anser däck vara en av de allra viktigaste sakerna på en cykel, men jag tror inte att du kommer få samma negativa upplevelser av de däck som generellt tipsas om här på happy som du har av de du cyklar med nu (och som jag gissar att ingen tipsat om). Välj däck efter tipsaren som verkar mest förtroendeingivande så blir det säkert kanon utifrån dina preferenser.

Kanske även din definition av majoritet skiljer sig från min, och det förklarar varför du menar att "den korrekta defintionen (!)" av kvalitet är hållbarhet, men jag får nästan intrycket av att du inte riktigt vill erkänna att du hade fel.
Jag föreslår att du läser alla mina inlägg i tråden, så kanske du förstår. Men bara kanske.

Edit: För övrigt fascinerande hur vanligt det är med folk som drar upp en redan avslutad diskussion för att göra exakt samma poäng som nån annan redan gjort, och som redan besvarats.

Tillbaka
Topp