ringklocka på mbt?

• Trådstartare Trådstartare Srednq
  • Start datum Start datum
S

Srednq

Guest
ringklocka på mbt?
tror aldrig jag har sett en mtb med ringklocka. men på: http://www.polisen.se/inter/nodeid=20485&pageversion=1.jsp läser jag:

Vilka krav finns på cykelutrustning?
För att du ska ha en cykel som är säker och laglig måste den ha:

Fungerande ringklocka
Fungerande broms....
osv

funderat på detta. kan du bli bötfälld för att inte ha ringklocka? enligt polisen i dn kan man: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=690366

...Vad skulle det kosta om man åkte fast?
- 500 spänn. Lika mycket som om man saknar ringklocka...

tänker faktiskt köpa en idag. men då pga att där jag cyklar är det jättemånga hundägare och ryttare som springer rundor.

vad säger ni? har ni ringklocka?

ringklocka på mbt?
Det är klokt att du skall investera i en plinga. Förstår inte varför så många tycker att det inte hör hemma på en MTB. Transport till och från skogen samt när man träffar på folk i skogen är väl skäl nog att ha en?

ringklocka på mbt?
Ringklocka var det första jag monterade på mina MTB.er (både finhojen och pendelhojen) då inte enbart för att det är lagkrav på det utan mest för den säkerhetshöjande effekten när man kör transport till/från skogsstigarna, alltså på cykelbanor och stigar som används av fotgängare, ryttare, hundägare och andra cyklister så att jag kan påkalla uppmärksamhet och underlätta framförallt passerande av dessa.

Fattar inte heller varför så många är motståndare till att ha ringklocka på MTB då det har så många fördelar att ha en, förutom ovan nämda orsak och att man slipper risken för onödiga och pinsamma böter!!

Bosse

ringklocka på mbt?
Visst är det praktiskt med ringklocka och jag tror nog att det kan ge en positivare bild av MTB cyklisters framfart om dom visar hänsyn genom att plinga i god tid istället för att smyga fran och skrika Bööööö!

Men själv brukar jag köra med ett högt och tydligt "Pling Pling" format med stämbanden och det fungar ganska bra det med.

ringklocka på mbt?
Måste hålla med jonzen. Jag brukar ropa "pling pling" när det finns behov av väcka uppmärksamhet.
Är man stum så kan det kanske finnas någon nytta med ringklocka.

ringklocka på mbt?
Fördelen med rösten till skillnad mot ringklockan är att man praktiskt kan ropa "jag kör om dig på din högersida" när man kommer ikapp cyklsit/fotgängare/joggare/hundägare mm... :-)

ringklocka på mbt?
Hmm, har vart i samma funderingar om plingklocka. Kom väll så småning om på att det kanske är en bra grej att ha. Men har vart för slö för att göra något åt det. Som sagt ovan, känns lite fel på något sätt..

ringklocka på mbt?
Jag skulle inte ha någon röst kvar när jag kommer till jobbet om jag inte hade ringklocka. Dessutom tycker folk att det är otrevligt när man skriker åt dem. Det underlättar inte alltid.

ringklocka på mbt?
Annars kan man ju köpa ett brum brum motorljuds handtag från b-tema, då tror dom stackarna som är i vägen att det kommer en moppe i full fart och slänger sig i skogen .
Det positiva är ju att om det är nått positiv att skrämma folk, att dom negativa efterspel går utöver moppedister inte en stackars mtb are ..

BRA ELLER ANUS? Skulle nog gissa på det sista, men kul endå.. ;)

ringklocka på mbt?
"Re: ringklocka på mbt?
Skrivet av Mårten idag 15:30

Ringklocka är för idoter."

så det är bättre att vråla "UUUUR SPÅÅÅÅÅR!!!!!"

:-)

ringklocka på mbt?
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Ringklocka är för idoter.

Håller med! De idioter som promenerande vinglar fram och tillbaka helt planlöst över cykelbanan behöver man plinga på =)

ringklocka på mbt?
Nu när jag har läst rubriken ordentligt kan jag konstatera att det handlar om något utom detta forum, vad detta mbt kan vara vet jag inte & varför det ska sitta ringklocka på har jag heller ingen aning om ? :-P

ringklocka på mbt?
Nu ska jag sabba tråden genom att berätta att det är fullt möjligt att använda rösten och samtidigt ha ringklocka på styret. Där fick ni, alla fraktionsfreakar.

ringklocka på mbt?
Little Stereo skrev:
> Nu när jag har läst rubriken ordentligt kan jag
> konstatera att det handlar om något utom detta
> forum, vad detta mbt kan vara vet jag inte &
> varför det ska sitta ringklocka på har jag
> heller ingen aning om ? :-P

haha. de missade jag :-)

ringklocka på mbt?
leloy skrev:
> jag har funderat på att sätta en ringklocka
> under sadeln, bara för att ha en

Här skulle man kunna skriva någon putslustig ordvits om "klockspel" etc.

ringklocka på mbt?
Ni som har klocka på mtb´n, störs ni inte av det ofrivlliga plingandet i skogen? Eller kör ni bara på asfalterade vägar? Eller har ni hittat ljudlösa klockor=)

ringklocka på mbt?
Nu sedan man investerat i skivbroms så har man ju inga vrålande v-broms att åkalla sig uppmärksamhet med längre, tack för att ni nämner det, till nästa år ska jag ha skaffat en klocka.

ringklocka på mbt?
gisses:) De man gör är att man antingen låser bakhjulet lite så de låter:) då reagerar alla:D

om inte de funkar så cyklar man upp brevid, de flesta hoppar till då:) men de är så de Ska va!

Föresten!! Ni är väl fan trevliga i skogen? hälsar när folk hälsar på er? Joggare är ena otrevliga jävlar:P dom hälsar aldrig!

ringklocka på mbt?
Plopp plopp, ringa ding ding, kazooooa, muuu. en elektrisk slimmad ringklocka, kanske i kolfiber då AH! finns det någon sådan?:D borde finnas, aksnek man ska bygga en annat fall, kanske där dom stora pengarna ligger =D

ringklocka på mbt?
TUTA ska det vara! :D
tuta.jpg ht=500

Allternativt en riktigt fet klocka typ denna http://www.jofrab.se/commercePortal...428-01&rubrik=cyk08Ringklockor&sk=&altrubrik= har en dylik på cruisern, larmar som satan :P

ringklocka på mbt?
Har inte ringklocka på någon hoj. På cykelbanor med fotgängare tenderar de att öka förvirringen, eftersom det inte är självklart åt vilket håll fotgängarna ska gå undan åt. Föredrar ett glatt hej.

Dessutom är det bättre med en mänsklig röst när det gäller hästar och hundar. Särskilt hästar kan skrämmas av en om de tror att man är någon främmande hotfull monstruös maskin eller något konstigt farligt djur; varför man gärna ska tala till dem så att de inser att man är en människa och känner sig lugna och inte kastar av ryttaren.

Till saken hör att vi när vi började hoja MTB ville ha ringklockor och vår cykelhandlare vägra blankt. "Jag sätter aldrig en ringklocka på en så vacker cykel", förklarade han och menade vad han sa, trots att vi tog upp saken med honom åtminstone två gånger blev det inga ringklockor.

Är man i den olyckliga situationen att man är stum hamnar saken naturligtvis i en annan dager.

ringklocka på mbt?
Bytte till Jula-klocka idag, och sparade 10gram! Utan att ha hålborrat det minsta lilla...
Den landar på cirkus 20g.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp