Ringklocka på vättern?

• Trådstartare Trådstartare H.
  • Start datum Start datum

H.

Aktiv medlem
Ringklocka på vättern?
Läser i reglerna för vättern: "ringklocka: jo! även på racer i kolfiber för 67.000 kr men det sägs inte något om ton: pling! eller plong! eller plingplong! eller styrka: plingplong! eller PLINGPLONG!"

Nå? Vad gäller? Är ringklocka obligatorisk?

Ringklocka på vättern?
Ja, men nu undrar jag om det är risk att man inte får starta. Generella regler för ringklocka och eventuella böter pga avsaknad av densamma är jag beredd att ta var dag, men jag vill inte riskera att bli stående på startlinjen och inte bli ivägsläppt pga att jag inte har någon ringklocka.

Ringklocka på vättern?
ur VRs regler:

I övrigt ska gällande trafikregler, lagar och förordningar följas. (dessa kräver ringklocka på cykel)

- vore dessutom najs om polisen kunde stå och vinka in klunga efter klunga å bötfälla för avsaknad av ringklocka. - å de cyklister som inte har leg med sig tas med in till station för identifiering.

Ringklocka på vättern?
H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Läser i reglerna för vättern: "ringklocka: jo!
> även på racer i kolfiber för 67.000 kr men det
> sägs inte något om ton: pling! eller plong!
> eller plingplong! eller styrka: plingplong! eller
> PLINGPLONG!"
>
> Nå? Vad gäller? Är ringklocka obligatorisk?

Javisst! Och stingpinge och varningstriangel också.

/Fedde

Ringklocka på vättern?
Gör som jag, skrik "kommer vänster" respektive "kommer höger" när du kör om. Sen dånar du förbi som ett godståg. Så gjorde iallafall jag när jag körde halvvättern. Och det gick bra för mig :)

Ringklocka på vättern?
roefv skrev:
> Cykel för 67000:- men har inte råd att skaffa en
> ringklocka för 50spänn... konstigt...

Respekt för sporten går före respekt för samhället.

Ringklocka på vättern?
Sätt dit en ringklocka och klaga sedan upprört på de som inte gjort det. Att starta tråden är ju i sig en god start :)

Senast redigerad av en moderator:
Ringklocka på vättern?
ee skrev:
> respektive "kommer höger" när du kör om.

fast undvik att köra om på höger sida. PLEASE.... det kommer att bli tillräckligt med olyckor ändå

Ringklocka på vättern?
Jag har satt dit ringklocka. Det är jättekul att plilgelinga jättemycket. Tutan på bilen får man ju bara använda i nödsituationer. Ringklockan när man vill. Nu känner jag mig lite som en Italienare "Viva la pling" ;). Det bästa är att det alltid låter som om man är pigg och utvilad.

Ringklocka på vättern?
Jag frågar eftersom jag i dagsläget inte äger någon ringklocka, och funderar över om man måste köpa en...

Ringklocka på vättern?
roefv skrev:
> Cykel för 67000:- men har inte råd att skaffa en
> ringklocka för 50spänn... konstigt...

Man har säkert råd att montera stöd, pakethållare, rostfria stänkskärmar, generator och hel belysning också. Men du förstår säkert varför man låter bli.

Ringklocka på vättern?
Tvivlar på att någon stoppats från VR pga avsaknad av plingklocka. Just på VR är den inte speciellt användbar heller, om du inte skaffar en phet klocka med bra ljud.
Jag har en liten BBB sak som är smidig när man transporterar sig på cykelbanor. Den åker med på VR bara-för-att..

Ringklocka på vättern?
Varför inte sätta på en sådan med snäppfäste? Den kan du ju lätt ta av om du får alltför ont i ögonen..

EDIT: (inte för att jag vill uppmana till lagbrott..)

Senast redigerad av en moderator:
Ringklocka på vättern?
H. skrev:
> Man har säkert råd att montera stöd,
> pakethållare, rostfria stänkskärmar, generator
> och hel belysning också. Men du förstår säkert
> varför man låter bli.

För att du inte gillar randonneurhojar? :-)

/s-o

Ringklocka på vättern?
Det är inte vikten, det är frågan om jag ska KÖPA en ringklocka eller ej. Men jag tror jag skippar det.

Ringklocka på vättern?
mr Lindwall skrev:
> Tutan på bilen får man ju bara använda i nödsituationer.

Det hade jag också fått för mig men jag kan inte hitta något belägg för det. Jag önskar att det var så. Tycker inte om när det tutas i tid och otid. Sitter du inne med någon sorts källa?

Ringklocka på vättern?
H. skrev:
> Det är inte vikten, det är frågan om jag ska
> KÖPA en ringklocka eller ej. Men jag tror jag
> skippar det.

Men sno en då, för har du inte vett nog att förstå att en ringklocka är till hjälp både för dig OCH andra medtrafikanter, då har du inte heller vett att skilja på dina och andras grejor.
Skaffa dig en plinga och njut av det mr Lindvall skrev om att det ger ett utvilat intryck. Då kan du kränka utan att ha ork till det egentligen =)

Ringklocka på vättern?
"Enligt Trafikförordningen 3 Kap. 64§ ska en förare ge ljudsignal när det behövs för att förebygga eller avvärja fara."

Ringklocka på vättern?
JT skrev:
> "Enligt Trafikförordningen 3 Kap. 64§ ska en
> förare ge ljudsignal när det behövs för att
> förebygga eller avvärja fara."

Men det säger inget om att man inte får använda den annars. Bara att man måste när det behövs...

Ringklocka på vättern?
En gissning är att mer än hälften av alla som kör Vättern saknar ringklocka, och trots detta lyckas de flesta ta sig runt utan att dö. Själv har jag kört VR fyra gånger och aldrig fått något påpekande att jag saknar ringklocka.

Ringklocka på vättern?
PrinsValium skrev:
> Men det säger inget om att man inte får använda
> den annars. Bara att man måste när det
> behövs...

Då tillämpas 2 kap. 1§: "En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik."

Ringklocka på vättern?
JT skrev:
> Då tillämpas 2 kap. 1§: "En trafikant skall
> uppträda så att han eller hon inte i onödan
> hindrar eller stör annan trafik."

Ok, det är ju åt rätt håll iaf. Men att tuta när man kör om någon, cyklister i klunga tex. Är det verkligen för att förebygga fara? Är inte det mer en information. Måste man tuta för att köra om på ett säkert sätt är det ju ett misslyckande i någon mening.

På jobbet finns det en utbredd uppfattning om att vi ska tuta innan vi backar ut våra bussar. Jag tycker det är ett ofog och vägrar helt. Andra gör det glatt mitt i natten och lite närsom.

Ringklocka på vättern?
plumse skrev:
> Men sno en då, för har du inte vett nog att
> förstå att en ringklocka är till hjälp både
> för dig OCH andra medtrafikanter, då har du inte
> heller vett att skilja på dina och andras
> grejor.

Har genomfört loppet med ringklocka, hade dock aldrig en tanke eller behov av att använda den, inte heller var det någon som kontrollerade detta.

Om du kallar mig dum i huvudet så är det ok för mig, det finns många som kallat mig för det. De flesta är folk jag uppfattat som tämligen lågt intelligenta själva (spärrvakter på SL, väktare som gärna slår först och frågar sen osv) så jag gör det lätt för mig och placerar dig i samma fack.

Och ja, självklart köpte jag ringklockan. Tänkte att den kanske kommer till användning någon gång. Men på vättern hade den inte behövts, vilket också besvarar min ursprungliga fråga.

Tillbaka
Topp