Risker med att köpa en för kort mtb?

Alex L

Medlem
Hej! Såg ett bra pris på en väl spec:ad https://www.specialized.com/us/en/ruze-expert-6fattie/p/107252 av storlek Large.
Själv är jag man på 190cm (medans hojen räknas som kvinlig, men jag tycker om den iaf och färger är inte så värst kvinliga) och leverantören som erbjuder konsultation tycker att Large är " significant too small for you". Jag skulle vilja veta
vad de primärt reagerar på. Jag vet att "Reach" är en av de viktigaste parametrar som är 430mm vilket ligger mellan M och L på manliga Specialized, men Canyon har 430 på XL hardtail: https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-4-0.html
Konstruktiva synpunkter uppskattas!
/Alex

Senast ändrad:
jag har ju haft en enklare Haro hardtail av storlek 20" som nog också var något för liten för mig, men det har funkat bra fram tills den blivit stulen. Jag har också en heldämpad XL som var något för stort så jag köpte en kortare styrstam och är nöjd med den nu.

Senast ändrad:
Vad ska du ha cykeln till och hur gillar du att ”sitta” när du cyklar? De cyklar du länkar till är inte direkt jämförbara.

430mm reach låter mycket för kort. Jag är själv ungefär lika lång och vill inte ha kortare än ca 460mm. Men allt är en smaksak. Dick skulle jag aldrig köpa en dammodell bara för ett bra pris. Risken är stor att du gör en dålig affär.

Det blir mest att pendla till jobbet med den och då vill jag sitta ganska högt. Du tänker på att Canyon är mer XC och Specialized är mer AM/Trail ? Jag såg att Canyon har 25-35mm längre styrstam än Specialized.

Det är inte bara för att den är billig. Jag gillar hur den ser ut och att jag får en annan känsla att cykla på vintern med 3.0" däck och att jag kan swappa vissa komponenter med min Enduro/freeride hoj vid behov.

Senast ändrad:
Jag gick faktisk till Specialized Concept store i Sickla idag och bett om att känna på en liknande i samma storlek och det kändes bra.
Har även tittat på GMBN där de provat swappa hojar och han som är lång (längre än jag fick prova på en medium) och han tyckte det kändes som en slalom hoj.

Låt mig gissa. Med "Konstruktiva synpunkter uppskattas" så menar du egentligen "jag har redan bestämt mig och är bara intresserad av medhåll" ?

ja jag vet att jag lät så, men en bra synpunkt kom från leverantören som sa: vi har beräknat att du behöver sadelpost på 440mm. Det tänkte jag inte på, och det uppskattar jag.

Ta det i andra ordningen tycker jag, fundera på vad du ska ha för hoj, bestäm dig för en storlek och hitta bästa möjliga deal för den.

Köp inte, när jag köpte ny hoj för 2-3 år sen efter ett 10år uppehåll köpte jag en medium trail/enduro med 430mm reach (jag är 183cm) för jag tänkte: 1. det finns bara en kvar 2. jag gillar ju en "flickable" cykel 3. hur mycket kan 15-20mm egentligen göra skilland.

Jag upptäckte att det gör rätt mycket och sålde ramen ett år senare och köpte en large och blev över 10 000kr fattigare...

Tillbaka
Topp