Risker med trim?

tramp-ola

Medlem
Risker med trim?
Jag köpte nyligen en Batavus Razer med Yamaha mittmotor och 5! mil på mätaren. Säljaren som var lite fartglad hade kopplat på något chip som helt tog bort tillverkarens hastighetsbegränsning.
Efter en tid fungerade inte motorn alls och eftersom säljare pillat själv gick det inte på garantin, det kostade 11 000:- med en ny motor. Säljaren envisades med att ha "trimmet" kvar.
Sen blev cykeln stående tills jag köpte den.
Min lokala cykelhandlare påstod att det chipet kan förstöra även denna motorn, så jag betalade 1500:- för att få det borttaget och mjukvaran fabriksåterställd.
Ligger det något i detta? var det en risk att motorn skulle gå sönder eller blev jag lurad (som vanligt)

Risker med trim?
Låter helt trovärdig att klämma ur mer effect än vad som är tänkt och en mjukvara som inte skyddar kan skada motorn. Olagligt också.

Risker med trim?
Det enda hastighetstrim till Yamaha som jag snubblat över är den som kopplas mellan magnetsensorn och motorn och som "tar bort" varannan impuls. Motorn tror då att bakhjulet snurrar långsammare. (Och fel hastighet visas på displayen etc)

Risker med trim?
Elcykel har jag inte. Vanliga cyklar vill gärna vobbla om det går för fort, och det har väl med styvhet och toleranser att göra.

Tillbaka
Topp