Roadrage cyklist?

JockeS

Aktiv medlem
Roadrage cyklist?
Vet inte vad ni tycker. Men detta känns ju lite väl dumt att göra

"Cyklist blev arg på bilist - kastade vattenflaska så att vindrutan sprack"

http://www.bt.se/nyheter/mark/cykli...-kastade-vattenflaska-sa-att-vindrutan-sprack(3459667).gm

Det är ju en sak att bli förbannad och hytta med näven eller peka finger. Men att sula en flaska i vindrutan på en bil är ju livsfarligt.
Tänk om bilen svängt över mot cyklisten?

Roadrage cyklist?
Helt klart var det dumt,men om man prejas på det sättet som han nog blev så kan man ju agera lite dumt.

Och om han inte slungat flaskan så hade bilisten ju aldrig blivit dömd för sin eventuella idiotomkörning som han kanske nu blir.

Roadrage cyklist?
Var säkert motiverat. Det var ju ingen handgranat direkt. Vilket iofs också hade varit motiverat ibland. Mordförsök som mordförsök liksom.

Någon som vet om granater passar i flaskställen förresten? Vita skåpbilen - come out and play...

Roadrage cyklist?
Känns ju lagom begåvat att polisanmäla en händelse där man själv (bilisten) enligt uppgift kör om medan man får möte.

Men jag förstår att man blir upprörd, har själv varit med om samma sak - bil i motsatt färdriktning som kör om samtidigt som man möts. Tempobåge & medvind, gjorde säkert 45 km/h på landsväg utan vägren, närmare döden har man inte varit på länge.

Roadrage cyklist?
Hur lyckades hen kasta flaskan så snabbt? Hen måste druckit vid tillfället och sulat den i spontan ilska. Relativt ofarligt eftersom vindrutor inte ska kunna spricka av sådant men samtidigt lite väl, jag brukar ge fingret när bilisterna beter sig som inavlade idioter och det borde väl räcka.

Roadrage cyklist?
Morty skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur lyckades hen kasta flaskan så snabbt? Hen
> måste druckit vid tillfället och sulat den i
> spontan ilska. Relativt ofarligt eftersom
> vindrutor inte ska kunna spricka av sådant men
> samtidigt lite väl, jag brukar ge fingret när
> bilisterna beter sig som inavlade idioter och det
> borde väl räcka.

Relativt ofarligt?
Du tror inte föraren riskerar att skita ner sig av rädsla och därefter bromsa/sladda/väjja antingen av vägen, in i mötande fordon eller cyklisten?

Jag blir mörkrädd.

Roadrage cyklist?
Poxeman skrev:
> Morty skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur lyckades hen kasta flaskan så snabbt? Hen
> > måste druckit vid tillfället och sulat den i
> > spontan ilska. Relativt ofarligt eftersom
> > vindrutor inte ska kunna spricka av sådant men
> > samtidigt lite väl, jag brukar ge fingret när
> > bilisterna beter sig som inavlade idioter och
> det
> > borde väl räcka.
>
>
> Relativt ofarligt?
> Du tror inte föraren riskerar att skita ner sig
> av rädsla och därefter bromsa/sladda/väjja
> antingen av vägen, in i mötande fordon eller
> cyklisten?
>
> Jag blir mörkrädd.

Jo, det tänkte jag såklart inte på.

Ser att det var Borås Tidning som skrev, kanske ska man hålla ett extra öga på Coltings twitter!

Roadrage cyklist?
"Hen kastade sin vattenflaska rakt i framrutan på bilen, så att den sprack och ena torkarbladet skadades."

Var det flaskan eller rutan som sprack? Det där med torkarbladet känns ju ganska irrelevant om hela rutan sprack.

Roadrage cyklist?
HEN?! Låter som om det varit hönor i farten!

HAN hade nog vattenflaskan i handen - det är nog få förunnat att bli så sura så att de kallt plockar upp vattenflaskan, siktar mot en bil och drar iväg den.

Roadrage cyklist?
selstam skrev:
> HEN?! Låter som om det varit hönor i farten!
>
>
> HAN hade nog vattenflaskan i handen

Hur vet du att cyklisten är en han?

I det här fallet är "hen" ett utmärkt tredjepersons-pronomen då könet på cyklisten är okänt.

Roadrage cyklist?
fredrikw skrev:

> Hur vet du att cyklisten är en han?

Ja du ... fundera lite på det! :)

> I det här fallet är "hen" ett utmärkt
> tredjepersons-pronomen då könet på cyklisten
> är okänt.

Tycker det är ett kasst ord jag. "Han eller hon" om man inte vet, IMHO, men i det här fallet användes "hen" (*spott* *fy* *fräääs*) för att av någon anledning försöka "dölja" cyklistens kön.

Roadrage cyklist?
Stumpy skrev:
> "Hen kastade sin vattenflaska rakt i framrutan på
> bilen, så att den sprack och ena torkarbladet
> skadades."
>
> Var det flaskan eller rutan som sprack? Det där
> med torkarbladet känns ju ganska irrelevant om
> hela rutan sprack.

Det var ju så klart bilen som sprack!

Roadrage cyklist?
Har varit med om liknande, jag mötte en långtradare som körde om en buss på 70 väg, utan vägren.

Jag fick styra ner i diket..

Lastbils chauffören vinkade glatt, bussföraren märkte inget

På denna samma tur om 12+ mil blev jag inklämd av en liten postbil som gjorde högersväng.
Han stannade iallafall fall och bad om ursäkt...

Så visst kan man bli förbannad.

Roadrage cyklist?
Stumpy skrev:
> Det hade naturligtvis gått lika bra att skriva
> "Den".

Nej, det hade inte funkat.

Det smidigaste hade nog varit att skriva "cyklisten"...

Roadrage cyklist?
fredrikw skrev:
>
> Hur vet du att cyklisten är en han?
>

Ääh, tjejer kan ju inte kasta, det vet ju alla! Än mindre sikta och faktiskt träffa ett rörligt mål.

Roadrage cyklist?
Oskar skrev:
> Stumpy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det hade naturligtvis gått lika bra att skriva
> > "Den".
>
>
> Nej, det hade inte funkat.
>
> Det smidigaste hade nog varit att skriva
> "cyklisten"...

Om man läser hela texten:
"Cyklisten blev rejält irriterad på bilisten som gjorde en omkörning samtidigt som de båda möttes.

Hen kastade sin vattenflaska rakt i framrutan på bilen, så att den sprack och ena torkarbladet skadades.
"
, så tycker jag nog att man borde kunna ersätta "Hen" med "Den" syftandes på "Cyklisten".

Roadrage cyklist?
"Den kastade sin flaska" - inte korrekt svenska, möjligtvis "Denne kastade..."

Sakfrågan: förstår cyklisten. Och handlingen.

Roadrage cyklist?
Alltid lika intressant att se hur provocerade vissa individer blir av ett pronomen vars syfte är att underlätta och tydliggöra. Att byta genusform, och därmed göra det tvetydigt, eller skriva en krånglig omskrivning är ju helt onödigt när det finns ett uttryck som är språkligt korrekt och begripligt. Men visst, det är säkert en viktig kamp att undvika att göra språket mer lättanvänt och flexibelt.

Roadrage cyklist?
Hen funkar faktislt riktigt bra i denna situation. Varför skulle cyklistens kön vara relevant?

Obs, jag är inte feminist men heller inte rigid.

Roadrage cyklist?
Den där situationen är jag med om ganska ofta faktiskt och jag blir lika förbannad varje gång. Bilisten som kör om gör valet att äventyra mitt liv för att vinna en ytterst marginell mängd tid... Sinnessjukt egentligen- vissa borde ju inte ha körkort. Så visst, tanken har slagit mig också att skicka flaskan i rutan med full kraft men även tanken på bilistens reaktion och dess eventuella konsekvenser. Det får mig alltid att avstå. Förbannad blir man verkligen, men det får duga med långfingerrelaterat teckenspråk... Filmkamera på styret och ett snack med polisen kan nog vara ett vettigt alternativ.

Senast ändrad:
Roadrage cyklist?
fredrikw skrev:
> Alltid lika intressant att se hur provocerade
> vissa individer blir av ett pronomen vars syfte
> är att underlätta och tydliggöra. Att byta
> genusform, och därmed göra det tvetydigt, eller
> skriva en krånglig omskrivning är ju helt
> onödigt när det finns ett uttryck som är
> språkligt korrekt och begripligt. Men visst, det
> är säkert en viktig kamp att undvika att göra
> språket mer lättanvänt och flexibelt.

asså vem blir provocerad ;-)
är det du som uppfunnit ordet eller?
man skulle kunna tro det med tanke på hur ivrigt du försvarar och förespråkar det hela tiden.
jag är ju iof lite fjösigt henaktig själv men tycker det är fan så mycket rejälare och roligare med hanar och honor där ute!

Roadrage cyklist?
Själv skulle jag inte ksatat flaskan, den var kanske dyr. Plus att bilen kan fara illa. Jag brukar istället gå ut i mitten av vägen och vingla och vifta med armarna ev med ett extra långfinger det har faktiskt några gånger fått bilisten att avbryta sin omkörning och det kanske blivit en läxa för HEN.

Roadrage cyklist?
staine skrev:
> asså vem blir provocerad ;-)

Det är nog Selstam i den här tråden, som skriver med VERSALER och spottar och fräser.

> är det du som uppfunnit ordet eller?
> man skulle kunna tro det med tanke på hur ivrigt
> du försvarar och förespråkar det hela tiden.

Hela tiden? Jag tror nog att din fixering vid mig är något ohälsosam om du har fått för dig att jag sitter på happy hela dagarna och försvara ett pronomen.

> jag är ju iof lite fjösigt henaktig själv men
> tycker det är fan så mycket rejälare och
> roligare med hanar och honor där ute!

Vad pratar du om egentligen? Hen är ett pronomen som i det här fallet används när könet inte är känt eller relevant. Hur tror du att det påverkar dig i din glädje över att det finns män och kvinnor? Det är ju en helt bisarr slutsats...

Roadrage cyklist?
Att dra en flaska i vindrutan på en bil, eller dunka näven i taket/sparka i sidan som jag tror är mer vanligt förekommande känns sjukt jävla kontraproduktivt som cyklist. Det enda det resulterar i är en förbannad bilist som i sin tur bara kommer att elda på cykelhatet ännu mera. Har man otur kan man nog dessutom åka på en smäll på käften.

Jag stör mig nästan dagligen på bilister som inte visar hänsyn och/eller äventyrar min säkerhet men det rättfärdigar knappast att jag i min tur skadar någon annans egendom och kanske därigenom även äventyrar deras säkerhet. Notera hellre regnumret och gör en polisanmälan. Nu blev det istället bilisten som fick göra anmälan och därigenom bli offret, även fast hen från början orsakade hela situationen.

Edit: Tycker f.ö. att hen är ett utmärkt ord för att benämna en icke könsbestämd person som i fallet i artikeln, men that's about it, typ.

Senast ändrad:
Roadrage cyklist?
Var har "Hen" kommit ifrån? Och varför? Känns inte lika könsneutralt som "Hin" som varit det könsneutrala ordet för han och hon i en massa år innan någon genusdoktor kom på "Hen".
Ville man ha ett könsneutralt ord som var mindre könsneutralt?

Roadrage cyklist?
Mm.. blir man inte förbannad när man nästan blir dödad så har man en rejält tillbakalutad syn på tillvaron... Sen är man ju alltid ansvarig för sitt eget agerande.

Roadrage cyklist?
Problemet för mig vad gäller "hen" är att det inte känns naturligt att säga. Men det kanske blir annorlunnda om ett antal år om vi börjar använda ordet? Vilket vore bra tycker jag eftersom det är ett praktiskt ord. Men frågan är om det fungerar, finns det några liknande exempel på ord om man hittat på och som sedan blivit en naturlig del av det Svenska språket?

Senast ändrad:
Roadrage cyklist?
Blabbandet om om hin eller hen, skiter jag i (maste ha lamnat Sverige innan hen, snippan, curlade barn osv intraffade).

Nar jag var en liten oskyldig biker for lange sedan, hade man storsta skiftnykeln i lillvaskan... ngn taxi fick val smaka pa den.

Sa javla manga bucklor jag gjort i bilar med knytnaven... raknar man sa har jag fler stygn i kroppen an jag nagonsin skulle hinna buckla bilar.

Jag har personligen varit med om sa manga konstiga situationer att jag inte skulle tveka en sekund med att damma i vag en flaska eller sparka bort nagra speglar... eller pungen pa ett grottmongo.

De som tror att detta ar "ickeproduktivt" for "cykelkollektivet" ar bara felvaggade samt PKskadade.

Jag hoppas att bilisten torskar, aven om jag nog tror att cykelmarodoren tyvarr far sitt.
(Skulle lugnt gjort det samma om jag hunnit!

Roadrage cyklist?
Flatline skrev:
> Mm.. blir man inte förbannad när man nästan
> blir dödad så har man en rejält tillbakalutad
> syn på tillvaron... Sen är man ju alltid
> ansvarig för sitt eget agerande.

+1 på det.

Samtidigt, tror inte man måste kasta flaskan med någon större kraft för att den ska göra skada om man tänker sig att cyklisten håller ca 30 och bilisten 80-90. Skickligt att hinna få upp den dock, det har jag aldrig hunnit de gånger man råkat ut för samma situation.

Mötte i somras en mindre bil som segt körde om traktor med släp på en smal väg i svag uppförsbacke. Bilisten höll ut duktigt i sida och hade vänster framhjul nästan i dikeskanten men brydde sig mindre om vad hen hade framför sig. Till slut lyckades bilisten klämma sig förbi men då hade jag redan bromsat in så mycket att jag i princip kunde hoppat ner i diket om det hade behövts. Tro dock inte att man fick någon ögonkontakt med idioten i plåtlådan...

Efter pulsen gått ner till normal nivå igen funderade jag på om jag skulle gjort en Cipollini och kastat flaskor men insåg snabbt att går oftast lite för fort för att hinna med något sånt

[EDIT] förtdligande

Senast ändrad:
Roadrage cyklist?
Poxeman skrev:
> "Två fel gör inte ett rätt"

Det gör det visst det, minus och minus ger plus, det lär man sig på matten i högstadiet :)

Roadrage cyklist?
rust-as skrev:
> Blabbandet om om hin eller hen, skiter jag i
> (maste ha lamnat Sverige innan hen, snippan,
> curlade barn osv intraffade).
>
> Nar jag var en liten oskyldig biker for lange
> sedan, hade man storsta skiftnykeln i
> lillvaskan... ngn taxi fick val smaka pa den.
>
> Sa javla manga bucklor jag gjort i bilar med
> knytnaven... raknar man sa har jag fler stygn i
> kroppen an jag nagonsin skulle hinna buckla bilar.
>
>
> Jag har personligen varit med om sa manga konstiga
> situationer att jag inte skulle tveka en sekund
> med att damma i vag en flaska eller sparka bort
> nagra speglar... eller pungen pa ett grottmongo.
>
> De som tror att detta ar "ickeproduktivt" for
> "cykelkollektivet" ar bara felvaggade samt
> PKskadade.
>
> Jag hoppas att bilisten torskar, aven om jag nog
> tror att cykelmarodoren tyvarr far sitt.
> (Skulle lugnt gjort det samma om jag hunnit!

Och där kom PK-kortet. Bra där.

Gällande resten av ditt inlägg; antingen trollar du eller så är du bara dum i huvudet. Du kan omöjligt få det till något positivt att nita någons bil eller bilisten själv. Klart man får bli förbannad i situationer som denna men det ger dig fortfarande inte rätten till skadegörelse eller misshandel.

Roadrage cyklist?
Hej,

Bortsett från de rent moraliska aspekterna så funderar jag lite på hur cyklisten tänkte, genomförde och värderade sin egen risk.

Antar att de närmade sig varandra med i runt 30 m per sekund. För att kasta med någon precision och kraft antar jag att man därför bör vänta med att kasta tills det är mindre än en sekund kvar till möte. Och av rent fysikaliska lagar kommer man då att vingla till. Risken att flaskan ska studsa tillbaka på en är kanske inte helt försumbar heller.

Mvh Marcus

Tillbaka
Topp