Rock shox dämparpump

Matss65

Ny medlem
Rock shox dämparpump
Hej, ny här men är ändå inne på min andra Heldämpade MTB. Till min förra Giant Anthem 29. hade jag en Rock Shox RL bakdämpare och en Fox framdämpare och som original satt det även en Fox där bak men strunt i det. Har nu skaffat mig en Scott Spark 29. Mitt problem är att jag inte kan justera lufttrycket i bakdämpare på fox dämparen som sitter på den nya cykeln, det som ska trycka ner nålen verkar inte nå ner till nålen trots att huvudet är helt pågängat vilket gör att det varken går att få i eller ur luft. Har testat att trycka försiktigt på nålen med en skruvmejsel och då pyser det iaf. ut luft så det verkar inte vara dämparn som krånglar. Pumpen är är en Rock Shox. Ska inte den passa och måste jag nu skaffat en ny pump eller finns det nån annan lösning.

Rock shox dämparpump
Problemet löst genom att fila / kapa bort dom sista gängorna på ventilhuvudet på pumpen vilket gjorde att jag kunde skriva på huvudet några extra välbehövliga millimetrar. Var också noga med att blåsa bort slipdammet som blev kvar. Tråden kanske kan vara till nytta för nån annan!

Rock shox dämparpump
Matss65 sa:
Problemet löst genom att fila / kapa bort dom sista gängorna på ventilhuvudet på pumpen vilket gjorde att jag kunde skriva på huvudet några extra välbehövliga millimetrar. Var också noga med att blåsa bort slipdammet som blev kvar. Tråden kanske kan vara till nytta för nån annan!

Kan vara värt att nämna att man får vara försiktig med att inte fila bort för mycket. Det som kan hända då är att ventilen inte hinner stänga när man gängar av pumpen och man tappar luft.

Det finns pumpar med en extra gängad hylsa så man först gängar på hylsan för o göra lufttätt, sedan gängar man ner pumphuvudet så man trycker in ventilen och kan pumpa. Sedan gängar man ut pumphuvudet tills ventilen har stängt och slutligen gängar man lös hylsan och pumpen.

Hmm var inte det lättaste att förklara men hoppas ni förstår. Ska se om jag hittar en bra bild som visar.

topeak_pocket_shock_dxg5.jpg

Senast ändrad:
Rock shox dämparpump
Läste om den extra gängade hylsan i manualen som man kan vara bra för att få det tryck man vill ha utan läckage. Någon packning saknas inte, det sitter en o-ring i hylsan och utan den hade det nog pyst som "fan" när nåen trycktes in då hylsan gängades på :). Inget onödigt läckage vid demontering av hylsa så jag tog nog lagom mycket.

Tillbaka
Topp