Rock Shox Reba RL Dual Air

SLINP

Medlem
Nybörjare på detta med mountainbike och har skaffat en begagnad cykel med Rock Shox Reba RL Dual Air framgaffel med serienummer 34T00031159 (alltså från 2010), och jag har ställt in trycket på båda sidorna enligt tabellen. Men den verkar ganska trög för när jag sätter mig på cykeln för att få reda på SAG så blir det bara 10 - 12 mm = ca 10-12 % och det borde väl vara det dubbla. Vad kan det bero på? Är det någon av er med erfarenhet som har någon förklaring och förslag på vad som kan behövs göras, jag vet inte när den var servad senast.

Det kan ju vara för att dämparsidan är låst - RL står ju för remote lockout om jag minns rätt och det är väl lätt hänt att lockouten ligger på.

Remote lockout dämparenheten finns i två vajerdrags-varianter där pushloc är låst vid spänt och poploc låst vid slackat.

Annars kanske nåt tokigt / servicebehov, t.ex igensatt nånstans i luftfjäderdelen.

RL är bara namn på dämparenheten, steget över TK (TurnKey).

Och RL liksom TK finns båda med antingen handvred på gaffeln eller s.k. remote på styret.

Sänk trycket till du uppnått önskat sag. Tabellen är på en utgångspunkt, inte facit. Lite olja på ytterbenen, pumpa gaffeln och torka bort överflödet gör gaffeln lite mindre trög. Kan inte skada att serva den oxå om det inte är gjort på länge.

Tack för era svar, nu har jag kollat lite mera och det ser ut som att det behövs en service, tätningarna verkar lite torra och har småsprickor runt om. Så det blir väl att beställa en servicesats till detta och olja för att smörja upp det hela.

RL är bara namn på dämparenheten, steget över TK (TurnKey).

Och RL liksom TK finns båda med antingen handvred på gaffeln eller s.k. remote på styret.

Just det, står för Rebound+Lockout. Jag har ju en själv som jag bytt till crown adjust. :LOL: (Har även haft en RLT som har threshold-ratt utöver L-vred)

Tillbaka
Topp